سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۴
باشعورلشگری: دانش‌آموزان چندمعلوليتي، كتاب درسي ندارند

كارشناس مسوول آموزش و پرورش دانش‌آموزان چندمعلوليتي گفت: به دليل تنوع گروه‌هاي دانش‌آموزان چندمعلوليتي و مشكلات جسمي و ذهني عديده‌اي كه در اين دانش‌آموزان وجود دارد، كتابي وجود ندارد كه پاسخگوي نياز اين گروه از دانش‌آموزان باشد و بتوان از آن به عنوان كتاب درسي استفاده كرد.-

مريم باشعورلشگري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار كرد: دانش‌آموزاني‌ كه داراي تنها يك معلوليت‌اند با مشكلات زيادي در استفاده از كتاب‌هاي درسي (كتاب‌هاي درسي كه تبديل به بريل شده‌اند يا كتاب‌هايي كه مناسب‌سازي شده‌اند) مواجه‌اند. در چنين شرايطي براي دانش‌آموزي كه دچار معلوليت‌هاي مختلف است(به طور مثال دانش‌آموزي كه هم نابينا و هم عقب‌مانده ذهني است) به يقين كتاب‌هاي درسي دانش‌آموزان تك‌معلوليتي نمي‌تواند پاسخگوي نياز آن باشد. بنابراين، براي دانش‌آموزان چندمعلوليتي كتابي با عنوان كتاب درسي وجود ندارد.

وي ادامه داد: سازمان آموزش و پرورش استثنايي براي اين گروه از دانش‌آموزان، نوارهاي كاست طراحي كرده است كه مفاهيم كتاب‌هاي درسي را متناسب با توانايي دانش‌آموزان دربردارند. همچنين اين سازمان كتاب‌هاي راهنماي معلم دانش‌آموزان چندمعلوليتي را كه موضوع‌بندي نيز شده‌اند، تهيه و منتشر كرده است. اين كتاب‌ها به معلمان و مربيان مدارس مي‌آموزد كه چگونه مفاهيم لازم را از كتاب‌هاي درسي جدا كنند و آن‌ها را متناسب با نياز هر دانش‌آموز و توانايي تحصيلي، جسمي، ذهني و حسي‌‌ كه دانش‌آموز دارد، آموزش دهد.

كارشناس مسوول آموزش و پرورش دانش‌آموزان چندمعلوليتي عنوان كرد: در سال‌هاي گذشته دو عنوان كتاب درسي براي دانش‌آموزان چندمعلوليتي تاليف و منتشر شد اما چون موفقيت‌آميز نبود از فرآيند ياددهي ـ يادگيري اين گروه از دانش‌آموزان خارج شد.

باشعورلشگري افزود: كار تاليف و ترجمه كتاب‌هاي راهنماي معلم دانش‌آموزان چندمعلوليتي در سازمان آموزش و پرورش استثنايي از سال 1388 شروع شد. كتاب‌هاي «ناتوانايي‌هاي چندگانه» و «اختلالات رفتاري دانش‌آموزان چندمعلوليتي» عناوين آثاري‌اند كه در حوزه چندمعلوليتي براي نخستين بار به چاپ رسيده‌اند. معلمان دانش‌آموزان چندمعلوليتي از اين آثار به عنوان راهنماي آموزش استفاده مي‌كنند.

دبير شوراي نشر سازمان آموزش و پرورش استثنايي گفت: تاكنون اين سازمان حدود 10 عنوان كتاب راهنماي معلم دانش‌آموزان چندمعلوليتي را تاليف و ترجمه كرده است كه برخي از آن‌ها در سازمان آموزش و پرورش استثنايي چاپ شده‌ و برخي ديگر در خارج از سازمان به چاپ رسيده‌اند. آخرين كتابي كه از سوي اين سازمان چاپ و منتشر شده است «آموزش خانواده دانش‌آموزان با ناتوانايي‌هاي چندگانه» نام دارد.

وي با بيان اين‌كه اين كتاب‌هاي راهنما به صورت رايگان در اختيار مدارس قرار مي‌گيرند، افزود: «راهبردهاي آموزشي دانش‌آموزان چندمعلوليتي با اختلالات رفتاري» عنوان جديد‌ترين كتابي است كه توسط سازمان آموزش و پرورش استثنايي تهيه و به زودي منتشر خواهد شد. 

كارشناس مسوول آموزش و پرورش دانش‌آموزان چندمعلوليتي بيان كرد: تمام كتاب‌هاي راهنماي معلم دانش‌آموزان استثنايي قبل از شهريورماه در قالب بسته‌هاي آموزشي در ميان مدارس توزيع مي‌شوند.

باشعورلشگري در پايان سخنانش گفت: حدود 6 هزار و 800 دانش‌آموز استثنايي چندمعلوليتي در كشور تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش قرار دارند. دانش‌آموزان معلول جسمي ـ حركتي كم‌توانايي ذهني بييشترين تعداد دانش‌آموزان چندمعلوليتي را تشكيل مي‌دهند. پس از اين گروه، دانش‌آموزان ناشنواي كم‌توان ذهني و سپس دانش‌آموزان نابيناي كم‌توان ذهني قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط