به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، همايش «جهتهاي تازه فرا روي كتابخانهها و كتابداران» با محوريت زمينههاي عيني و شيوههاي عملي پشتيباني از برنامههاي راهبردي دانشگاهها با سخنراني رحمتالله فتاحي عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد عصر ديروز 24 خرداد در پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم، فتاحي با اشاره به تغيير ديدگاه به كتابداري گفت: ما در حال جدا شدن از كتابداري سنتي هستيم و مشاغل سنتي در كتابخانهها به شكل سنتي در حال كم شدن است. امروز كمتر آگهيهاي استخدام كتابداران را در روزنامهها ميبينيم؛ چرا كه رويكردهاي جديدي در اين حوزه به وجود آمده و نگاه به كتابداري تغيير پيدا كرده است. در اين زمينه كارهاي فراواني انجام شده و كشورهاي غربي دو دهه است كه در اين عرصه فعاليت ميكنند.
اين استاد كتابداري، با نقل سخني از «رالف شا» بيان كرد: هر گاه كتابخانه در بر آوردن يك نياز اجتماعي قصور كند جامعه به دنبال نهادي ميگردد كه نيازش را برطرف كند. بنابراين سازمان منتظر ما نخواهد ماند.
وي با بيان اينكه جهان همواره در حال تغيير و تحول است افزود: كلمه تغيير، دستاويزي براي سياستمداران جهان و دولتها شده تا خود را مقبول نظر جامعه كنند. شايد در جوامع سنتي نسبت به تغيير مقاومت وجود داشته باشد اما در طولانيمدت، اين مقاومت پايدار نيست.
فتاحي همچنين به رقابتهاي موجود در ايران اشاره كرد و افزود: اكنون در ايران در عرصههاي مختلف رقابت ايجاد شده و در زمينه آموزش موجي ايجاد شده است؛ امروز دانشگاه آزاد، موسسات غيرانتفاعي، دانشگاه پيام نور و ... در رقابت با يكديگر به دنبال جذب دانشجويان در رشتههاي مختلف از جمله كتابداري هستند.
عضو گروه كتابداري دانشگاه فردوسي مشهد، درك تحولات را از شرايط و الزامات مديريت علمي جهان دانست و گفت: امروز دانشگاه در خدمت صنعت و تجارت است. دانشگاهها به سوي پولسازي در حركتند و گسترش مقاطع تحصيلات تكميلي با هدف كسب درآمد در دانشگاهها انجام ميگيرد.
فتاحي با بيان اينكه در ساخت و نظام آموزشي تغييراتي در حال رخ دادن است گفت: ميتوان حركت شتابان به سوي اين تغييرات را پيشبيني كرد. امروز بيشتر دانشگاهها به سوي پژوهشمحوري حركت ميكنند.
وي تاكيد كرد: رقابت، راز بقاست و هر كس بتواند در چرخه رقابت با قدرت ادامه دهد موفق ميشود. امروز رقابت در ميان دانشگاهها به معناي افزايش رده آنها در سطح ملي و جهاني است.
اين استاد كتابداري رقابت در ميان دانشگاهها را نيازمند برنامهريزي منسجم و مدرن عنوان كرد و افزود: دانشگاههاي مختلف در سطح ايران مانند دانشگاه فردوسي مشهد بايد برنامه راهبردي براي خود تدوين كنند.
وي با اشاره به تدوين برنامه راهبري در دانشگاه فردوسي مشهد اضافه كرد: گسترش دانش در فضاي رقابتي در سطح ملي و جهاني، به كار گيري آخرين فناوريها و ارتقاي رتبه علمي در كسب اعتبار ملي و جهاني از شاخصههايي است كه در برنامه راهبردي دانشگاه در نظر گرفته شده است.
عضو انجمن كتابداري و اطلاعرساني ايران در پاسخ به اين سوال كه آيا تدوين برنامه راهبردي در دانشگاهها كافي است، افزود: تدوين رهنمونهاي اجرايي براي هريك از اين برنامههاي عملياتي تنها راهحل براي اجراي برنامههاي راهبردی تدوين شده است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با طرح دو سوال گفت: حال بايد ديد دانشگاه چه جايگاهي را براي كتابخانهها در برنامههاي راهبردي خود قایل است؟ از سوي ديگر اين سوال مطرح است كه خود كتابخانهها در اين زمينه چه نقشي ميتوانند ايفا كنند.
فتاحي درباره جايگاه و نقش كتابخانهها در برنامههاي راهبردي دانشگاهها گفت: هدفها و ماموريتهاي كتابخانهها و دانشگاهها بايد با يكديگر همخوان باشد.
وي ادامه داد: زمينههاي همكاري كتابخانهها در برنامه راهبردي بايد مشخص باشد. فناوريها و خدمات اطلاعرساني نقطه مشترك برنامههاي راهبردي در ميان دانشگاه و كتابخانههاست.
عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد تاكيد كرد: بسياري از برنامههاي راهبردي در دانشگاه در ارتباط مستقيم و غيرمستقيم با فعاليتهاي كتابداران، علم سنجي و رتبهبندي است.
فتاحي در بخش ديگري از اين مراسم به راهكارهاي عملي براي كتابخانهها در پشتيباني از برنامههاي راهبردي اشاره كرد و گفت: معرفي، آموزش و پيادهسازي استانداردهاي نشر مجلات علمي، كمك به افزايش رويتپذيري مقالات و كتابهاي منتشر شده از اعضاي هيات علمي و كمك به انتشار مجلات انگليسي زبان از جمله اين راهكارهاست.
وي اضافه كرد: همچنين چگونگي نمايهسازي نشريات، مقالهنويسي، استناد علمي و ... از ديگر موارد راهكارهاي عملي كتابخانهها در پشتيباني از برنامههاي راهبردي است.
اين استاد دانشگاه همچنين گفت: شناسايي معرفي و بستههاي حمايت مجلههاي علمي، شناسايي و معرفي رهنمودهاي كاربردي براي استانداردسازي و توسعه مجلههاي علمي و برگزاري كارگاههاي تخصصي براي سردبيران و مديران داخلي نشريهها براي ضابطهمندسازي، پذيرش و انتشار مقالات علمي از ديگر مواردي است كه براي پشتيباني از برنامههاي راهبردي توسط كتابخانهها بايد اجرا شود.
وي در پايان اظهار كرد: اين موارد از مباحث درسي رشته كتابداري است و اگر برخي از اين موارد نيز در آن وجود نداشت بايد دروس بازنگري شود و اين موارد در آن قرار گيرد.
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۵
نظر شما