دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۶
ضرغامپور: شیوه سازماندهی کتاب‌های کم‌توانان ذهنی متفاوت است

محبوبه ضرغامپور معتقد است که عناوین کتاب‌های درسی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی با عناوین کتاب‌های درسی دانش‌آموزان عادی مشترک‌اند اما شیوه‌های سازماندهی محتوای کتاب‌های درسی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و شیوه‌های آموزش این محتواها به دلیل ویژگی‌های خاص این دانش‌آموزان متفاوت است.-

محبوبه ضرغامپور، کارشناس مسوول برنامه‌ریزی درسی دوره پیش‌دبستان و ابتدایی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی با بیان این مطلب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتاب‌های درسی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی دوره پیش‌دبستان و ابتدایی، شامل کتاب‌های «فارسی»، «ریاضی»، «علوم»، «دینی»، «قرآن» و «هنر» است. این کتاب‌ها توسط کارشناسان واحد کم‌توان ذهنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تالیف می‌شوند.

وی ادامه داد: «مهارت‌آموزی» عنوان کتاب دیگری است که با هدف ایجاد و تقویت مهارت‌های روزمره زندگی و آموزش این مهارت‌ها، در اختیار دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی ابتدایی قرار می‌گیرد.

کارشناس مسوول برنامه‌ریزی درسی دوره پیش‌دبستان و ابتدایی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی در ادامه سخنانش گفت: مطالعه کتاب «مهارت‌آموزی» علاوه بر این که زمینه‌های تفکر و اندیشیدن را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند بلکه آن‌ها را برای داشتن یک زندگی مستقل آماده می‌کند.

ضرغامپور افزود: محتوای کتاب‌های درسی دانش‌آموزان کم‌توان ‌ذهنی هر اندازه که از پایه‌های پایین‌تر دوره ابتدایی به پایه‌های بالاتر این دوره پیش می‌رویم، بر تثبیت و تعمیق یادگیری تاکید دارند و به جنبه‌های کاربردی مفاهیم می‌پردازند. 

وي عنوان کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برای هرکدام از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی یک کتاب راهنمای معلم نیز طراحی کرده است و آن‌ها را با هدف آموزش چگونگی کار با این دانش‌آموزان، در اختیار معلمان قرار می‌دهد. همچنین این سازمان برای نخستین‌بار برای دانش‌آموزان دوره آمادگی کم‌توان ذهنی، نرم‌افزارهای ویژه‌ای تهیه کرده است. 

ضرغامپور ادامه داد: نرم‌افزارهای دانش‌آموزان دوره آمادگی کم‌توان ذهنی، محتوای کتاب‌های درسی آن‌ها را با هدف تکرار و تمرین، با شیوه‌ای متفاوت از شیوه کتاب درسی دربردارند. اکنون کارشناس‌های واحد کم‌توان ذهنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در حال تهیه نرم‌افزار مربوط به کتاب درسی «ریاضی» پایه اول ابتدایی‌اند.

کارشناس مسوول برنامه‌ریزی درسی دوره پیش‌دبستان و ابتدایی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی عنوان کرد: دو نرم‌افزار ویژه نیز برای معلمان این‌گونه از دانش‌آموزان تهیه شده است که یکی روش تدریس کتاب‌های درسی و دیگری مبانی نظری و تئوری کتاب‌های درسی را دربردارند.

ضرغامپور در پایان سخنانش با بیان این‌که «دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی دانش‌آموزانی‌اند که در رفتار سازشی، مهارت‌های هوشی و مهارت‌های عملکردی‌شان دچار مشکل‌اند و بهره هوشی آن‌ها بین 50 تا 75 است» گفت: در مراکز کم‌توان ذهنی علاوه بر خدمات آموزشی، خدمات گفتار درمانی و کاردرمانی نیز به صورت رایگان در اختیار نوآموزان و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط