سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۱
فروغی: موفقیت ناشران مستلزم پشتکار و تلاش است

آخرین جلسه از بيست و ششمين دوره آموزش نشر در اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران به دیدار با صاحبنظران صنعت نشر اختصاص داشت و مدیر نشر افق و مرکز، پاسخگوی سوالات فراگیران این دوره آموزشی بودند. در این نشست فتح‌الله فروغی گفت: ناشر موفق بودن، حاصل تلاش یک شب و یک روز نیست بلکه نیاز به سال‌ها پشتکار دارد.-

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، آخرین جلسه از بيست و ششمين دوره آموزش نشر دیروز (12 تیرماه) در اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران برگزار شد.

سرفصل‌های بيست و ششمين دوره آموزش نشر طبق برنامه از 20 خردادماه امسال آغاز شد و مباحث آموزشی مختلفی مانند پیشینه و کلیات نشر کتاب، تولید فرهنگی، تولید فني، تولید چاپ، قوانين نشر، برنامه‌ریزی و مديريت، اقتصاد نشر، انبارداري و توزيع و فروش به علاقه‌مندان و متقاضیان پروانه نشر تدریس شد. 

در ابتدای این جلسه، فتح‌الله فروغی، رییس کمیسیون آموزش اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با تاکید بر این‌که فراگیران شرکت کننده در این دوره آموزشی برای شروع فعالیت خود در حوزه نشر باید با فعالان با سابقه این حوزه آشنا شوند، گفت: موفقیت ناشران یک شبه به دست نمی‌آید بلکه نیاز به سال‌ها تجربه در این زمینه دارد. 

در ادامه نشست، علیرضا رمضانی، مدیر نشر مرکز با اشاره به این که از سال 1364 به صورت حرفه‌ای شروع به کار کرده، عنوان کرد: شرایط باید به گونه‌ای باشد که هر فردی که می‌خواهد ناشر باشد بتواند به راحتی وارد این عرصه شود. زیاد بودن نسبت ناشران به کتابفروشان نباید منجر به کاهش تعداد ناشران شود بلکه باید مشکلات کتابفروشان را برطرف کرد تا توازن برقرار شود.

وی با اشاره به این‌که موفقیت خود را ماندن در حوزه نشر پس از 27 سال و سپری کردن فراز و نشیب‌ها می‌داند، گفت: شکست‌هایی که در طول سال‌های فعالیت به عنوان ناشر متحمل شدم ناشی از کم صبری و کم تجربه بودن و در برخی موارد بی‌دانشی بوده است.

در بخش دیگر این جلسه، رضا هاشمی‌نژاد، مدیر نشر افق نیز با اشاره به این که از سال 1369 و در حوزه کودک و نوجوان فعالیت خود را شروع کرده، علاقه شخصی به حوزه نشر و کتاب را دلیل اصلی فعالیت در حوزه نشر دانست و گفت: این اصل به موفقیت ناشران و مطرح شدن آن‌ها کمک مي‌كند و فقط انگیزه‌های اقتصادی در این حوزه مطرح نیست.

رمضانی در بخشی از سخنانش با اشاره به این‌که دلیل اصلی ورود و ماندن در حوزه کتاب و نشر برای وی، علاقه بوده، اظهار کرد: قناعت و تلاش دو اصلی است که در این حرفه دنبال کردم و تلاش برای عدم رقابت سبب شده که نشر مرکز تا حدودی نیمه سنتی باقی مانده و قصد داریم با همین نگاه ادامه دهیم.

هاشمی‌نژاد نیز با تاکید بر این‌که طرح‌های مدیریتی، تجارتی و بازار مناسب مخاطبان باید شناسایی شود و در ایران علاقه سبب گرایش به این حوزه می‌شود، افزود: من نیز به این حوزه علاقه داشتم ولی در طول کار سعی کردم علمی و محاسبه شده این حوزه را وسعت بخشم و در بخش‌هایی که علاقه و گرایش بیشتری داشتم، فعالیت کنم.

وی افزود: دیدگاه اقتصادی و آموزشی در این حوزه، راه حل اساسی نشر است چراکه راه حل درست برای رفع مشکلات آن است که جواب اقتصادی داشته باشد.

این فعال حوزه نشر با تاکید بر این‌که احتیاط در کار نشر از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: تبعات منفی تصمیم غلط در طول فعالیت حرفه‌ای تاثیر خود را دارد و باید به این نکته توجه داشت که جهت عوض کردن در حوزه نشر بسیار زمان‌بر است.

مدیر نشر افق ادامه داد: ناشران جوان و کوچک به دنبال امپراتوری‌های بزرگ هستند اما باید مشخص کرد تعریف درست از ناشر موفق چیست؟ آیا فقط کمیت مهم است و تنها ناشرانی که عناوین کتاب‌ بالایی منتشر می‌کنند موفق‌اند یا اهمیت دادن به کیفیت و فعالیت درست حتی در حوزه کوچک و با تیراژ نه چندان بالا هم نیز جز تعریف ناشر موفق است.

در بخش دیگر نشست رمضانی در پاسخ‌ به این سوال که چگونه کتاب‌ها را برای ترجمه انتخاب می‌کرده، گفت: این کتاب‌ها انتخاب خودمان است و کار وقت‌گیری است. انتخاب کتاب کار دشواری است و سرنوشت یک انتشارات را تعیین می‌کند بنابراین نیاز به بازاریابی و بازارسنجی وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها