رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در يادواره علمي روژه گارودي گفت: هويتيابي غيرغربي و فرار از مدرنيته و پسامدرنيته يكي از دلايلي است كه براي گرايش اروپاييان به اسلام ميتوان ذكر كرد. موج اسلامگرايي در كشورهاي مدرنتر فزايندهتر است.-
وي با گلايه از توجه نكردن به چنين موضوع مهمي گفت: متاسفانه به برخي از پديدههايي كه به سود يا زيان ماست، توجه زيادي نداريم. مساله موج اسلامگروي در ميان روشنفكران اروپايي هم براي آنان و هم براي ما مساله مهمي است. برخي از نويسندگان ما به ابعاد اين مساله پرداختهاند، اما چنان كه شايسته است، آن را بهطور علمي و دقيق بررسي نكردهاند.
رشاد افزود: جرياناتي كه در ايران رخ داده، يكي از دلايل عمده پديده اسلامگرايي در اروپاست و به همين علت ما ايرانيان بايد در پي كشف دلايل اين امر باشيم و ماهيت، دامنه، گستره، عوامل ايجابي و سلبي و همچنين آسيبهاي آن را دريابيم. ميتوان در يك مطالعه ميداني و پيمايشي بسياري از عوامل سلبي و ايجابي را كشف كرد.
رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي درباره برخي از دلايل اين امر گفت: اعراض از مسيحيت تهي از منطق و دچار فقر معرفتي از جمله عوامل مهم اين پديده است. گاه فقر معرفتي مسيحيت در دورهاي سبب ميشد كه مسيحيان به سمت مكاتب ماترياليستي و ماركسيستي بگرايند. آيتالله مطهري اين موضوع را در كتاب «علل گرايش به ماديگرايي» تبيين كرده است اما پس از مدتي همين انديشمندان در پي بيپاسخ ماندن سوالهاي حياتيشان به سوي اسلام مايل شدند.
وي كرامت زن و تامين امنيت زنان در اسلام بهويژه حجاب را از مهمترين دلايل اسلامآوردن زنان دانست و گفت: دو سوم از نومسلمانان را زنان تشكيل ميدهند و طبق آمار، 90 درصد آنان محجبهاند. هويتيابي غيرغربي و فرار از مدرنيته و پسامدرنيته ديگر دليلي است كه براي گرايش اروپاييان به اسلام ميتوان ذكر كرد. موج اسلامگرايي در كشورهاي مدرن فزايندهتر است.
رشاد در بخش ديگري از سخنانش گفت: ميانگين سن در ميان افراد اسلامگرا، 27 سال است، در حالي كه سن بيش از 50 سال به عنوان ميانگين مومنان مسيحي ثبت شده است. فطريتر بودن جوانان سبب گراييدن انان به اسلام ميشود. بسياري از تازهمسلمانان از بياخلاقي و بيبندوباريها شكوه ميكنند. آنان اسلام را پايگاه مبارزه با ستم، استكبار، تبعيض و هر آنچه ضدبشري است ميدانند.
وي افزود: در ميان قفسه كتابهاي پرفروش در غرب، عموما كتاب قرآن و برخي ديگر از كتابهاي اسلامي ديده ميشود.
رشاد به آسيبها و چالشهاي پديده اسلامگرايي اشاره كرد و گفت: بدفهميها، بدفهمانيها و تلقيهاي نادرست مانند بنيادگرايي و راديكاليسم اسلامي ميتواند اين پديده را تهديد كند. اين پديده يك ضرورت تاريخي است و بايستههايي را ايجاد ميكند كه بايد به آنها توجه كرد.
سپس علي بيگدلي، عضو شوراي علمي گروه تاريخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي گفت: سخن گفتن درباره گارودي دشوار است، زيرا او شخصيتي چندضلعي دارد. اضلاع شخصيت او در تعارض با يكديگرند و اين يكي از معايب انديشه اوست. گارودي شخصيتي بيقرار بود. انديشه او را در چهار بخش ماركسيسم، اسلامي، به عنوان يك فيلسوف و همچنين نظر جنجالي او درباره كشتار يهوديان ميتوان بررسي كرد.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: روژه گارودي در خانوادهاي بيدين به دنيا آمد. او 14 ساله بود كه براي نخسيتن بار تغيير مذهب داد. او با مسيحيت خيلي بازي كرد و اين امتياز بزرگي براي او نيست.
بيگدلي به كتاب مهم گاوردي با عنوان «تاريخ يك ارتداد: اسطورههاي بنيانگذار اسراييل» اشاره كرد و گفت: اين كتاب كه در سال 1996 انتشار يافت، سبب جريمه و محكوم شدن گارودي شد. وي در اين اثر و همچنين برخي ديگر از كتابهايش به مخربهاي سه دين اسلام، يهوديت و مسيحيت اشاره ميكند. به اعتقاد وي، اسلامگرايي سبب تخريب اسلام است كه البته من درباره اين گفته او قضاوت نميكنم. همچنين گارودي معتقد بود صهيونيزم سبب الحادي شدن يهوديت شد.
وي درباره دلايل مسلمان شدن روژه گارودي گفت: يكي از دوستان نزديك گارودي مقالهاي نوشت و در آن به دلايل مسلمان شدن گارودي اشاره كرد. او فقدان اخلاق مطلوب در جامعه غربي و گمشدگي اخلاقي را يكي از دلايل به اسلام گراييدن گارودي دانسته است. همچنين گارودي معتقد بود كه ما در آينده به نوعي مديون اسلام خواهيم بود.
«يادواره علمي روژه گارودي» عصر ديروز دوشنبه 12 تيرماه در پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي برگزار شد.
نظر شما