یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۶
جدال میان شرکت‌ها برای تعاملی کردن کتاب‌ها

یونس شکرخواه، استاد ارتباطات، در هفتمین جشنواره انتشارات روابط عمومی بر رقابت و جدال شكل‌گرفته میان شرکت‌ها در تعاملی کردن کتاب‌ها و نیز جدال میان نرم‌افزارهای کتابخوان در دنیای امروزی تاکید کرد و گفت بايد تلاش کرد مفهوم شبکه در سازمان‌ها باور شود و کارکنان سازمان‌ها نه تنها به استفاده از شبکه تمایل داشته باشند، بلکه از این سامانه حمايت كنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هفتمین جشنواره انتشارات روابط عمومی و نخستین همایش تولید محتوا در روابط عمومی، امروز یکشنبه 25 تیرماه در سالن اجتماعات مرکز اطلاعات و فناوری ارتباطات برگزار شد.

شکرخواه در نخستین همایش تولید محتوا در روابط عمومی با موضوع «محتوای الکترونیکی، خلاقیت و نوآوری سخنانی را ارایه کرد.

وی با اشاره به نهادینه کردن مفهوم شبکه(Network) در سازمان‌ها گفت: باید تلاش کرد تا مفهوم شبکه در سازمان‌ها باور شود و کارکنان سازمان‌ها نه تنها به استفاده از شبکه تمایل داشته باشند، بلکه از این سامانه حمايت كنند.

این استاد ارتباطات افزود: سازوكار سازمان‌ها نیز باید بر اساس شبکه طراحی شده باشد و قابلیت‌ها و فرایند تصمیم‌سازی بر اساس آن تعریف شود؛ در غیر این صورت حتی پیچیده‌ترین نرم‌افزارها هم نمی‌توانند به این سازمان‌ها کمک کنند.

وی با بیان این که امروز تنها نویسندگان و ناشران تولید محتوا نمی‌کنند، ادامه داد: اکنون کاربران می‌توانند خودشان تولید محتوا کنند و از سوی دیگر در تولید محتوا با دیگران هم شریک شوند. همچنین امکان تجزیه و تحلیل داده‌ها برای کاربران فراهم شده است.

شکرخواه در بخش دیگری از سخنانش درباره عرصه‌های جدال در دنیای کنونی سخن گفت و افزود: امروز تبدیل محتوای مکتوب به محتوای الکترونیک یکی از جدی‌ترین عرصه‎های جدال است؛ شاید جالب باشد که بدانید از مجموع بیش از سه هزار فایل محتوایی، تنها 16 درصد از مکتوبات جهان دیجیتالی شده‌اند. در واقع 48 درصد از دانش بشر دیجیتال نشده و موتورهای جست‌وجویی چون گوگل تنها 16 درصد از داده‌ها را می‌توانند ایندکس کنند.

پدر سایبر ژورنالیسم ایران، جدال برای تعامل‌سازی کتاب‌ها را یکی دیگر از عرصه‌های جدال امروزی عنوان کرد و گفت: امروز کتاب‌های بسیاری وجود دارند که تعاملی‌اند و امکان تورق، مارک کردن پاراگراف‌ها و ... برای کاربران فراهم شده است.

وی تاکید کرد: جدال بین دستگاه‌هاي کتابخوان‌ها نیز از اصلی‌ترین موضوعات دنیای امروزی است؛ اکنون مایکروسافت، اپل و ... به دنبال ساخت نرم‌افزارهایی مانند کتابخوان مایکروسافت و یا آی بوکز اپل هستند. کاربران اکنون می‌توانند با خرید «کیندل آمازون» دو فصل اول تمام کتاب‌های موجود در سایت آمازون را دانلود کنند. 

اين پيشكسوت ارتباطات، همچنین اظهار کرد: جدال برای سازگاری نرم‌افزارهای نشر با وسایل مختلف ارتباطی و جدال برای کسب بیشترین محیط‌ها در زمینه دانلود مستقیم متن کتاب از دیگر عرصه‌های جدال است.

شکرخواه در پایان سخنانش گفت: در دنیای کنونی کاربران می‌توانند تولیدکننده محتوا، و در تولید محتوا از سوی دیگران هم شریک باشند.

مهدی محسنیان‌راد، ديگر پيشكسوت حوزه ارتباطات نيز در بخشی دیگری از این مراسم  گفت: پیام شامل هر نوشته، تصویر و حتی صداست و هر پیام، پدیده‌ای منحصر به‌فرد است؛ اگرچه پیام واحدی بارها خلق شود چراکه یک پیام نمی‌تواند دقیقاً از همان راه قبل یا با زمینه پیشین ارسال، تکرار و دریافت شود.

وی افزود: نکته مهم درباره پیام‌ها، ادراک متفاوت گیرندگان آن‌ها است که این امر با تحقیق آماری «درگوفسکی» با استفاده از یک تصویر بیش از پیش محرز شد. این دانشمند می‌گوید: انسان‌ها تصویر را بر طبق مجموعه دریافتی خود تفسیر می‌کنند. بر همین اساس درگوفسکی با ارایه تصویر از یک خانواده در یک فضای بسته به پرسش از مردم آمریکا و آفریقا پرداخت. آمریکایی‌ها این فضا را اتاق و آفریقایی‌ها آن را چادر پنداشتند.

محسنیان‌راد ادامه داد: ادراکات متفاوت نشان‌دهنده معانی متنوع ذهنی مخاطب از کلمات است. در واقع معنی حاصل جریان شناخت و فراگرد ارتباط در حیات اجتماعی است.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با تأکید بر حرکت به سوی بازار پیام در آینده گفت: زمانی واژه دهکده جهانی مطرح شد اما اكنون هرکس می‌تواند به عنوان ارتباط‌گر فعالیت کند و تنها، دریافت‌کننده نباشد. بر همین اساس نیز بحث بازار پیام مطرح می‌شود. در آینده مطمئناً کشورها به جای آن‌که یک کشور باشند به ارتباط‌گران دولتی تبدیل می‌شوند. معتقدم ما نیز باید به جای استفاده از واژه «تهاجم فرهنگی» از «تداخل فرهنگی» استفاده کنیم و البته از این تداخل بپرهیزیم.

در بخش دیگری از مراسم، میرسعید قاضی با اشاره به سابقه شکل‌گیری انجمن روابط عمومی در ایران گفت: در دهه 40 نخستین بار انجمن روابط عمومی در ایران شکل گرفت و از همان زمان بنده و چند تن دیگر از دوستان معتقد بودیم باید انجمن‌های دیگری با نگاه و تفکر متفاوت در این حوزه فعالیت کنند تا زمینه برای رقابت رو به پیشرفت فراهم شود.

وی به پرفروش‌ترین کتاب صنعت هوانوردی در جهان که توسط یک مسوول روابط عمومی نوشته شده است، اشاره کرد و ادامه داد: علت موفقیت این کتاب، محتوای غنی و قابل‌فهم برای عموم مخاطبان بوده است. مطمئن باشید نشریه نیز چنانچه دارای محتوای قابل تأمل و جذاب باشد ماندگار می‌شود.

در ادامه برگزاری نخستین همایش تولید محتوا در روابط عمومی، محمود مختاریان با موضوع محتوای برتر برای نشریه داخلی برتر به سخنرانی پرداخت.

این استاد ارتباطات و روزنامه‌نگاری با اشاره مشکلات حوزه انتشارات گفت: مفصل‌نویسی آنقدر گریبان نگارش را گرفته که مجله‌ای با 64 صفحه دارای سه عنوان مطلب است. از سویی دیگر نشریات ما اکثراً عبوس هستند. در واقع جذابیت گرافیکی در آنان لحاظ نمی‌شود که البته این امر خود بسیار ظریف است چراکه گرافیک در نشر مثل موسیقی متن در فیلم است که نباید به رخ کشیده شود تا اثرگذار باشد.

وی در پایان، تجدیدنظر گرافیکی را برای همه رسانه‌ها لازم دانست و تاکید کرد: اگر به ادامه حیات نشریه خود علاقه دارید از حالا به فکر زیبایی و تاثیرگذاری آن باشید.

در پایان این مراسم از برگزیدگان هفتمین جشنواره انتشارات روابط عمومی در دو سطح ملی و استانی و در بخش‌های کتاب، پوستر، سرمقاله، مقاله، خبر، طرح و برنامه انتشاراتی برتر و ... قدرداني شد.

در بخش «کتاب» در سطح ملی موسسه خیریه محک، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پست بانک ایران رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش «طرح و برنامه انتشاراتی» در سطح ملی نیز شرکت منابع آب و نیروی ایران، بانک کشاورزی و موسسه مالی و اعتباری صالحین نیز مقام‌های برتر را به دست آوردند.

در سطح استانی نیز در بخش کتاب، شرکت آب و فاضلاب استان تهران، سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس و شرکت مخابرات استان تهران نیز رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها