خدایار صادقی، دبیر دومین کنفرانس ملی مدیریت کیفیت در چاپ، در سخنرانی خود با موضوع «آشنایی با روند و مشکلات نشر رومیزی و آمادهسازی پیش از چاپ در فرآیند تولید کتاب» به بررسی مشکلات موجود در تولید یک کتاب پرداخت و پیشنهادهایی را در راستای اصلاح نقصهای موجود در این فرآیند مطرح کرد._
(28 تیرماه) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب سخن میگفت به مراحل تولید و انتشار یک کتاب اشاره کرد و گفت: صنعت چاپ و تولید یک کتاب در سالهای گذشته پیشرفتهای زیادی داشته است، در حالی که در کشورمان متاسفانه روند تولید یک کتاب، متناسب با تکنولوژی پیشرفت نکرده است.
وی افزود: کار تولید کتاب با ارسال فایل مولف به ناشر آغاز میشود و شامل مراحل مختلفی از جمله تولید فایل پیدیاف، صفحهآرایی و گرافیک میشود. مدیریت تمامی این مراحل تحت عنوان مدیریت فرآیند پوشش داده میشود و بسیاری از مشکلاتی که ما امروزه در تولید یک کتاب داریم ناشی از ضعف در مدیریت فرآیند است.
وی منابع اصلی هر تولید و از جمله کتاب را شامل نیروی انسانی، تکنولوژی، سیستم و روش دانست و افزود: کیفیت تولید یک کتاب نیز شامل کیفیت فرآیند آمادهسازی، کیفیت نیروی انسانی، کیفیت تکنولوژی و کیفیت ورودی میشود. ضعف و نقصان در کیفیت هر یک از این بخشها باعث نقصان در کیفیت خروجی خواهد شد یا موجب میشود مدت زمان تولید کتاب بیش از حد معمول شود و این به معنی هدر رفتن وقت و سرمایه است.
صادقی کیفیت نوشتاری را که مولف به ناشر میدهد دارای اهمیت بسیار دانست و افزود: ناشران باید دقت کنند که فایل دریافتی تا حد امکان ایراد کمتری داشته باشد. یکی از مشکلات ناشران،بهویژه ناشران کتابهای درسی در بخش خصوصی این است که در فایل ارسالی از سوی نویسنده،بیدقتیهای فراوانی وجود دارد که اصلاح این فایلها وقت و هزینه زیادی را به دنبال خواهد داشت. به نظر میرسد وجود شیوهنامههایی در مرحله دریافت فایل از سوی نویسنده و هم در تولید فایل پیدیاف کتاب از بروز این مشکل جلوگیری خواهد کرد.
وی ادامه داد: در این راستا ناشران باید از انجام عملیات تولید روی فایل بیکیفیت خودداری کنند که این امر تمامی مراحل تولید مانند لیتوگرافی، صفحهبندی و صحافی را شامل میشود. از سوی دیگر کیفیت هر یک از این بخشها باید به صورت جداگانه ارزیابی شود.
دبیر دومین کنفرانس ملی مدیریت کیفیت در چاپ، کیفیت منابع تولید کتاب را وابسته به کیفیت سه بخش اصلی تولید کتاب یعنی نیروی انسانی، تکنولوژی، سیستم و روش دانست و گفت: باید تعدادی از ناشران در قالب یک گروه به گونهای با هم تعامل داشته باشند تا از ایرادها و مشکلات درس بگیرند و باعث تولید یک روش خاص برای بهبود مستمر فرآیند تولید کتاب شوند.
وی وجود شیوهنامههایی از جمله شیوهنامه دریافت فایل از ناشر، شیوهنامه دریافت فایل از مولف، شیوهنامه تیتربندی، شیوهنامه حروفچینی را از جمله شیوهنامههای ضروری برای ارتقای کیفیت تولید کتاب دانست.
دومین کنفرانس ملی مدیریت کیفیت در چاپ، از شنبه ۲۴ تیرماه آغاز شده و مراسم اختتامیه آن امشب
(28تیرماه) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار میشود.
نظر شما