دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۳
شرح ترور شاه در رمان «چه كسي براي من گريه خواهد كرد؟»

رمان «چه كسي براي من گريه خواهد كرد؟» نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه، ترور شاه و حوادثی از سال‌هاي 1342 تا 1350 را در قالب رمان به تصوير مي‌كشد. اين اثر از سوي انتشارات موسسه شهرستان ادب منتشر خواهد شد.-

ابراهیم اکبری دیزگاه در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره رمان «چه كسي براي من گريه خواهد كرد؟» اظهار كرد: هم اكنون در حال نگارش اين اثرم. اين رمان به سال‌هاي قبل از انقلاب و ماجراهاي جواني به نام سهراب مي‌پردازد.

وي ادامه داد: سهراب به عنوان شخصيت اصلي داستان پس از شهادت پدرش در حادثه فیضیه قم در فروردین ۱۳۴۲ دوران پر تلاطمي را سپري مي‌كند و پس از پيوستن به حزب توده در سال‌ 1350 و برپايي جشن‌های 2500 سال در شيراز تصميم به ترور محمدرضا پهلوي مي‌گيرد.

اكبري ديزگاه نگارش اين كتاب را بيشتر بر اساس تخيل دانست تا سند و گفت: تلاش من اين است که در اين كتاب با نگاهي جديد به تاريخ معاصر، وضعيت مردم آن دوره را از نظر سياسي و اجتماعي و در فضاي داستانی تحليل و به نحوي مخاطب را با جريان‌هاي قبل از انقلاب آشنا كنم.

وي افزود: ماجراهاي داستان به صورت خرده روايت در 10 ساعت بيان مي‌شوند و زماني كه سهراب، شخصیت اصلی در كمين‌گاه به دنبال فرصتي براي ترور شاه است تمام حوادث سال‌هاي گذشته را به ياد مي‌آورد.

اكبري ديزگاه دراين باره كه چقدر در روایت حوادث پيش از انقلاب موفق بوده است، گفت: اين ادعا را ندارم كه آنچه مي‌نويسم بدون كاستي ‌است بلكه سعي كرده‌ام در كتاب نگاهي انساني به وقايع داشته باشم.

وی درباره انتخاب عنوان «چه كسي برايم گريه خواهد كرد؟» افزود: اين عنوان به شك و ترديد شخصیت اصلی براي ترور شاه اشاره دارد زيرا در پس حوادث و جريان‌هایي كه در ماجراهاي رمان رخ مي‌دهد دچار ترديد مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها