دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۷
اقبال‌پور: افراد غیر حرفه‌ای در توزیع کتاب کودک ناموفقند

امیرهوشنگ اقبال‌پور، مدیر انتشارات «آبرنگ» که فعالیت گسترده‌ای در زمینه توزیع کتاب‌های کودک و نوجوان دارد، علت نا موفق بودن ناشران یا توزیع‌کنندگان کتاب‌‌های این حوزه را فعالیت افراد غیرحرفه‌ای دانست و گفت: یک ناشر و توزیع‌کننده قوی می‌تواند یک کتاب متوسط را در حد یک کتاب عالی در جامعه مطرح کند._

مدیر انتشارات «آبرنگ» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مشکلات موجود در زمینه توزیع کتاب کودک و نوجوان را ناشی از فعالیت‌های غیرحرفه‌ای در این عرصه دانست و گفت: کسانی که از مشکلات توزیع کتاب کودک صحبت می‌کنند به این دلیل با مشکل و چالش روبه‌رو می‌شوند که کارشان را با تعداد عنوان‌های محدودی کتاب آغاز می‌کنند. توزیع 3-2 عنوان کتاب در کتابفروشی‌های شهرهای دیگر از نظر اقتصادی به صرف نیست، چون کتاب کودک ارزان قیمت است و هزینه بسته‌بندی و ارسال کتاب با قیمت تمام شده اثر هم خوانی ندارد.

امیرهوشنگ اقبال‌پور افزود:اکنون افراد غیرحرفه‌ای کار تولید و توزیع کتاب کودک را برعهده گرفته‌اند و این افراد در کارشان موفق عمل نمی‌کنند. ناشرانی که فعالیتی برای توزیع و فروش کتاب انجام نمی‌دهند و کتاب را پس از صحافی زیر بغل نویسنده می‌زنند و توزیع را برعهده خودش می‌گذارند. این موضوع سبب می‌شود که بسیاری از نویسندگان کتاب‌های کودک و نوجوان از فعالیت در این حوزه دلزده شوند. 

وی با تاکید بر نقش ناشر و توزیع‌کننده در فروش کتاب در این‌باره اظهار کرد: من اعتقاد دارم که یک ناشر و توزیع‌کننده قوی می‌تواند یک کتاب متوسط را در حد یک کتاب عالی در جامعه مطرح کند و بر عکس یک ناشر ضعیف باعث شود کتاب عالی و مولف آن قربانی شوند.

مدیر شرکت نشر و توزیع کتاب «آبرنگ» که به «دایناسور پخش کتاب کودک و نوجوان» شهرت دارد، درباره دلایل موفقیت خود در توزیع کتاب کودک توضیح داد: ما از روش توزیع مویرگی استفاده می‌کنیم. در این روش ما به شکل بی‌واسطه کتاب را در اختیار مصرف‌کنندگان واقعی آن قرار می‌دهیم؛ به عنوان مثال ما کتاب‌هایمان را به مهد کودک‌های شهر ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان نیز ارسال می‌کنیم و حتی بچه‌های این شهر دور از پایتخت هم به کتاب‌های ما دسترسی دارند.

این توزیع‌کننده کتاب‌های کودک و نوجوان، ضمن تایید تاثیرات مثبت استفاده از ویترین خوب در فروش کتاب‌های این عرصه در این‌باره اظهار کرد: مطمئنا ویترین خوب بر افزایش فروش کتاب کودک تاثیر می‌گذارد اما نمی‌شود تمام مشکلات این حوزه را ناشی از نبود ویترین دانست. مشاوره با آموزش و پرورش، مدارس و مهدکودک‌ها و معرفی کتاب به کودکان و نوجوانان با استفاده از این شیوه می‌تواند در فروش اثر تاثیرگذار باشد. گاه ادارات آموزش و پرورش سخت‌گیری‌هایی در این‌باره دارند اما در مواردی هم از این همکاری استقبال می‌کنند.

وی یکی از مشکلات توزیع کتاب کودک را کمبود نقدینگی مردم و کتابفروشان دانست و در این‌باره گفت: کتابفروشان عادت کرده‌اند به صورت نسیه کتاب بخرند و همین موضوع مشکلاتی را در توزیع کتاب به وجود می‌آورد. 

خواهش من از متولیان امر این است که فرهنگ‌سازی کنند تا مردم بخشی از بودجه سبد خرید خانواده را برای خرید کتاب اختصاص دهند؛ مردم باید به کتابخوانی افتخار کنند. صدا و سیما می‌تواند نقش موثری در این موضوع داشته باشد.

مدیر نشر «آبرنگ» ادامه داد: ما در انتشار آثارمان از یک گروه مشاور کمک می‌گیریم که غالبا از بین کارشناسان تالیف کتاب درسی انتخاب شده‌اند. این گروه کارشناسی، کتاب‌ها را بدون حب و بغض بررسی می کنند. از طریق رسانه شما اعلام می‌کنم که ما از تمامی مولفان استقبال می‌کنیم و برای انتشار آثاری که گروه مشاورانمان تایید کنند آماده هستیم.

اقبال‌پور قرار دادن کتاب در نوبت‌های چاپ طولانی را امری نادرست دانست و در این‌باره اظهار کرد: هزاره سوم هزاره سرعت است. کتابی را که نویسنده امروز می‌نویسد و به ناشر تحویل می‌دهد نباید در نوبت‌های طولانی چاپ قرار داد چون این کتاب در جامعه امروز کاربرد دارد و 5 سال دیگر شاید کتاب خوبی به شمار نرود. «آبرنگ» در عرض دو هفته کتاب مولف را بررسی می‌کند و پاسخ مثبت یا منفی را ارایه می‌دهد و بعد از صدور مجوز ارشاد نیز در عرض 10 روز کتاب منتشر می‌شود.

مدیر نشر آبرنگ درباره شمارگان کتا‌ب‌های کودک خود در سال گذشته این‌گونه توضیح داد: کمترین شمارگان کتابی که در سال گذشته منتشر کردیم 30 هزار نسخه و بیشترین آن 200 هزار نسخه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها