کارشناسان از کتابهای درسی پایه ششم ابتدایی میگویند/3
نباتی: دانشآموزان ششم ابتدایی با داستانهاي قرآني آشنا میشوند
کارشناس قرآن دفتر برنامهريزی و تالیف کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش درباره اهداف برنامه درسی آموزش قرآن پايه ششم ابتدايي گفت: دانشآموزان این پایه تحصیلی با داستانهاي قرآني كتاب درسی و معناي برخي كلمات ساده يا پركاربرد قرآنكريم آشنا ميشوند.-
وی ادامه داد: با توجه به اجرای مصوبه اخير شورای عالی آموزش و پرورش و افزایش يک ساعت در هفته به ساعات آموزش قرآن کریم در پايههای ششگانه ابتدایی، زمينه مناسبی برای تحقق اين هدف فراهم شده است.
کارشناس قرآن دفتر برنامهريزی و تالیف کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهداف برنامه درسی آموزش قرآن پايه ششم ابتدايي گفت: دانشآموزان کلاس ششم ابتدايي در جريان يادگيری درس قرآن و در پايان اين برنامه درسی با داستانهاي قرآني كتاب درسی و معناي برخي از كلمات ساده يا پركاربرد قرآن كريم آشنا ميشوند. همچنین میتوانند آيات و عبارات قرآني كتاب درسي را روان، زيبا و آهنگين و همچنین آيات قرآن كريم را از روي مصحف شريف با خط آموزشي به صورت شمرده بخوانند.
نباتی افزود: با اجرای برنامه درسی آموزش قرآن پايه ششم ابتدايي، دانشآموزان به شنيدن قرائت قرآن كريم و خواندن آن، به حفظ برخي آيات، سورهها و پيامهاي قرآني كتاب درسي علاقه نشان ميدهند. همچنین آنها تمایل پیدا میکنند تا معناي آيات قرآن را بدانند و به استفاده از رسانهها و شركت در فعاليتهاي قرآني ترغیب شوند.
وی در پاسخ به این سوال که «دانشآموزان بايد با داشتن چه تواناييهاي در درس قرآن، وارد كلاس ششم شوند؟» اظهار کرد: دانشآموزان در طول پنج سال قبل از پایه ششم ابتدایی بايد مهارتهای لازم در حوزههای حروف، حركات و تركيب آنها (پايه اول ابتدايي)، نمادهای خط قرآن (پايه دوم ابتدايي)، خواندن بخش بخش كلمات و عبارات قرآني با اشاره صحيح آموزگار به حروف و حركات از روی لوحه آموزشی (پايههای اول، دوم و سوم ابتدايي)، خواندن شمرده و آرام کلمات و عبارات قرآنی کتاب درسی (پايههای دوم و سوم ابتدايي)، روخوانی و شمردهخوانی قرآن کريم (تا پايان سوم ابتدايي)، خواندن آيات و سورههای کتاب درسی شبيه نوار آموزشی يا حداقل به صورت معمولی و روان (پايههای اول تا پنجم ابتدايي) و خواندن قرآن کامل به صورت معمولی و روان (پايههای چهارم و پنجم ابتدايي) را کسب کنند.
مولف کتابهای درسی آموزش قرآن به این سوال که «براي توفيق هر چه بيشتر در آموزش قرآن پايه ششم ابتدايي، لازم است آموزگاران اين پايه واجد چه صلاحيتهای علمی و حرفهای باشند؟» این چنین پاسخ داد: معلمها باید در دورههاي آموزش ضمن خدمت به نحوی که اولاً اين دورهها با کيفيت و کامل اجرا شود و ثانياً معلمها با روشهای آموزش قرآن در اين پايه به خوبی آشنا شوند، شرکت کنند. همچنین معلمها باید بر روشها و مراحل تدريس هر يک از موضوعهای كتاب درسی تسلط کافی داشته باشند، به مشاهده دقیق و باحوصله فيلمهای توجيهی ـ آموزشي بپردازند، مقدمه کتاب درسی دانشآموزان را مطالعه کنند و كتابهاي مرجع آموزش قرآن دوره ابتدايي مانند كتاب «مبانی و روش آموزش قرآن دوره ابتدايي» و كتاب «راهنماي معلم قرآن پايه ششم ابتدايي» را تهیه و مطالعه کنند.
نباتی ادامه داد: تلاش بهموقع براي تهيه و آمادهسازي امکانات آموزشی مانند ضبط و نوار و استفاده بهجا از آنها در تدريس، پرهيز از جابهجايي موضوعهای آموزشی مانند روخوانی آيات و سورهها و رفع اشکالات روخوانی دانشآموزان با آموزش قرائت سوره، بهروز بودن از طريق ارتباط با مجلات آموزشی و سايت گروه قرآن و تبادلنظر با مولفان و کارشناسان از دیگر فعالیتهاییاند که معلمهای پایه ششم ابتدایی باید انجام دهند.
کارشناس قرآن دفتر برنامهريزی و تالیف کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ساختار دروس و محتواي كتاب آموزش قرآن پايه ششم ابتدايي عنوان کرد: كتاب جديدالتاليف آموزش قرآن پايه ششم ابتدايي دارای چهارده درس و سه يادآوری است. هر درس آن در چهار جلسه تدريس ميشود و در هر جلسه به ترتیب موضوعهای «آموزش روخوانی يک صفحه از سوره و رفع اشکالات روخوانی دانشآموزان»، «آموزش قرائت صفحه قبل با استفاده از نوار آموزشی و کار در کلاس»، «آموزش روخوانی يک صفحه از سوره و رفع اشکالات روخوانی دانشآموزان و آموزش پیام قرآنی» و «خواندن از روی قرآن کامل و آموزش يک نکته از هزاران» تدریس میشوند.
وی در پاسخ به این سوال که «در سالهای قبل، جلسه آخر هر درس به انجام انس با قرآن در خانه اختصاص داشت و يک ساعت کامل آموزشی طول میکشید. در کتاب جديدالتاليف، اين بخش به چه صورت ارایه خواهد شد؟» گفت: این موضوع به آخرين فعاليت هر يک از جلسههای چهارگانه منتقل شده است.
مولف کتابهای درسی آموزش قرآن افزود: معلمها باید با هدف تمرين و تثبيت مهارتهای مورد نظر هر درس، نسبت به انجام تكاليف انس با قرآن در خانه تاكيد و سفارش لازم را انجام دهند و در ابتدای جلسه بعد، از انجام فعاليت انس با قرآن در خانه ارزیابی به عمل آورند و نتيجه را در ارزشیابی مستمر دانشآموزان لحاظ کنند.
نباتی توضیح داد: معلمها همچنین باید سعی کنند در هر جلسه، آموزش مهارت خواندن دانشآموزان را مورد تاکيد قرار دهند و خواندن آيات درس را از همه دانشآموزان بخواهند؛ به طوری که در هر درس حداقل برای هر دانشآموز دو نوبت برای خواندن آيات برسد.
کارشناس قرآن دفتر برنامهريزی و تالیف کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه زمانی مولفان و معلمان در آموزش قرآن به موفقيت رسيدهاند که همه دانشآموزان کلاس، مهارت خواندن قرآن کريم را کسب کرده باشند، گفت: از مولفان و معلمان آموزش قرآن کریم میخواهیم تا از ابتدای سال تحصيلی به اين هدف فکر کنند که «من چگونه میتوانم امسال دانشآموزانم را به انس روزانه با قرآن کريم تشويق و ترغيب کنم؟» بنابراین، برای اين هدف مقدس برنامهريزی فرهنگی داشته باشند.
نظر شما