به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر محمود تلخابی، استادیار گروه آموزش و پرورش شناختی پژوهشکده علوم شناختی، خبر از انتشار کتابی با عنوان «مغز تربیتیافته» داد و گفت: این کتاب با همکاری علی نوری ترجمه شده و بهزودی وارد بازار کتاب میشود.
وی در توضیح محتوای کتاب گفت: «مغز تربیتیافته» از منظری جدید به رابطه میان مغز و تربیت میپردازد. این کتاب از سه بخش تشکیل شده و نخستین بخش آن به مباحث نظری و فلسفی میپردازد و ارتباط میان ذهن، مغز و تربیت را مورد بحث قرار میدهد. نویسنده در این بخش نقش آگاهی و مدلسازی ارتباط بین سه عامل مطرح شده را جستوجو میکند و میکوشد این مثلث را برای مخاطب تشریح کند.
مترجم کتاب «مهارتهای تفکر» افزود: در فصل دوم این کتاب مسایلی چون رشد مغز، تکوین تدریجی آن، بحث زمانشناسی تربیت، چرخههای پویا و مکانیزمهای یادگیری مورد بحث قرار میگیرند و توضیحاتی درباره نتایج مطالعات مختلف ارایه میشود.
عضو هیات علمی پژوهشکده علوم شناختی،بخش سوم این کتاب را معطوف به ارتباط میان مغز و یادگیری زبان و ریاضیات دانست و گفت: نویسنده در این فصل نشان میدهد که این تاثیرگذاری به چه صورت خواهد بود. وی در قسمتهای مختلف این فصل به توصیف مطالعات مختلف میپردازد و مسایل و مشکلات پیش روی کودکان برای یادگیری زبان، اختلالات مربوط به آن، ارتباط این اختلالات با مغز، قابلیتهای اولیه مغز برای یادگیری ریاضیات و مشکلات کودکان را در یادگیری ریاضیات شرح میدهد.
به گفته تلخابی، کتاب «مغز تربیتیافته»، با رویکردی دوگانه، نظریهها و کاربردهای آنها را تبیین میکند و ذهن، مغز و تربیت سه عنوانی هستند که کوشیده شده ارتباط میان آنها به روشنی نشان داده شود.
نویسنده کتاب «بازاندیشی در فرآیند آموزش» درباره جایگاه و نقش ترجمه و تالیف چنین کتابهایی توضیح داد: این قبیل آثار در صدد فراهم آوردن دانش زمینهای هستند و جنبههای کاربردی آن در واقع وابسته به تلاش پژوهشگران خواهد بود تا کارهای پژوهشی بیشتری انجام دهند و در نهایت دانش بومی تولید کنند.
تاکنون آثاری چون «مبانی روانشناختی آموزش برای همه»، «پیچیدگی و فلسفه تعلیم و تربیت» و «مبانی آموزش و پرورش شناختی» به کوشش تلخابی منتشر شدهاند. وی دارای مدرک دکترای تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت است.
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۱:۲۴
نظر شما