چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۹
انتشار خاطرات «محمد افشاری» از نهضت امام(ره) و تحولات انقلاب

کتاب «خاطرات حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد افشاری» در قالب تاريخ شفاهي و با مروري بر نهضت امام خميني (ره) از زمان تبعيد ایشان به نجف و تحولات انقلاب اسلامی تا سال‌هاي پس از جنگ تحميلي عراق عليه ايران به تازگي از سوی مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شد.-

محمدرضا احمدي، تدوین‌کننده این اثر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره جديدترين كتابش توضيح داد: محمد افشاري، متولد سال 1325 از روحانيونی است كه دوران تحصيل خود را در نجف سپري كرده است. همزمان شدن دوران تحصيل وي با تبعيد امام خمینی (ره) به عراق باعث شد تا با اهداف انقلاب آشنا شود و در جريان فعاليت‌هاي مبارزاتي امام(ره) قرار گيرد. 

وي ادامه داد: اين روحاني به دلیل تسلط بر زبان‌هاي اردو و عربي به كشور‌هاي افغانستان، پاكستان و هندوستان سفر و علاوه بر تبليغ اسلام، مرجعيت امام خميني (ره)، اهداف و تفكر ايشان را نيز تبلغ مي‌كرد. وي همچنين در نوفل لوشاتو در محضر امام (ره) بود و پس از پيروزي انقلاب و بازگشت به ايران امام جمعه خوزستان شد. او در اين كتاب خاطرات بسياري از آن دوران تا سال‌هاي 1363 و جنگ تحميلي عراق عليه ايران را بازگو مي‌كند.

احمدي افزود: زاويه ديد حجت‌الاسلام والمسلمین محمد افشاری نسبت به امام خميني (ره) همانند ديدگاه ديگر افراد انقلابي است و بيشتر بر اساس ارادت به امام (ره) سخن مي‌گويد. او عاشق رفتار، كردار، تفكر و تدريس امام خميني (ره) مي‌شود زيرا يكي از خصلت‌هاي امام(ره) اين گونه عنوان مي‌كند كه ايشان هرگز به دنبال گسترش و تبليغ مرجعبت خود نبود و همين مساله باعث جذب و علاقه‌مندي افراد به امام(ره) مي‌شد.

وي ادامه داد: کتاب «خاطرات حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد افشاری» حاصل 25 جلسه گفت‌وگو است كه روايتي از زندگي وي را از تولد در نجف اشرف تا  سال 1363 دربردارد. البته برخي حوادث بعد از آن تاریخ نيز به اختصار بيان مي‌شوند. اين خاطرات از نظر طبقه‌بندي جزو گروه تاريخ شفاهي قرار مي‌گيرد هر چند كه تاريخ شفاهي به دليل فراموشي افراد دچار آسيب است اما خاطرات مشترك و به صورت متواتر در ديگر كتاب‌هاي منتشر شده مباحث مطرح شده در اين كتاب را تایيد مي‌كند.

احمدي با اشاره به این که خاطراتي كه در قالب تاريخ شفاهي بيان مي‌شوند هنوز جايگاه خود را در جامعه پيدا نكرده‌اند در حالي كه اين گفته‌ها ارزشمندند و در آينده مي‌توان براي مرور گذشته از آن‌ها بهره گرفت، گفت: مهم‌ترين بخش كتاب به نهضت امام خميني(ره) باز مي‌گردد كه در‌ آن از شخصيت‌هاي مهمي در خاطرات سخن به ميان مي‌آيد، مانند شهيد آيت‌الله اسدالله مدني و مرحوم حجت‌الاسلام علي‌اكبر ابوترابي.

وي در پايان گفت: کتاب «خاطرات حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد افشاری» در هشت فصل تدوين شده است كه فصل نخست به زندگینامه، خانواده و تحصیلات راوی اختصاص دارد. در فصل دوم، شخصیت امام خمینی(ره) و خاطرات مربوط به حضور ایشان در نجف مورد بررسی قرار گرفته و در فصل سوم به نهضت امام (ره) و مسايل سیاسی پیرامون آن پرداخته شده است. فصل چهارم به خاطرات دوران حضور امام(ره) در نوفل لوشاتو اختصاص یافته است. راوی در فصل پنجم از خاطرات حضورش در چند سفر به هندوستان، پاكستان، افغانستان و كشمیر می‌گوید. در فصل ششم و هفتم به خاطرات راوی با برخی از شخصیت‌های معاصر همچون امام موسی صدر و شهدای محراب پرداخته شده است و فصل پایانی كتاب نیز به وقایع بعد از انقلاب و دوران امامت جمعه‌ راوی در ماهشهر و سوسنگرد و ایام دفاع مقدس اختصاص دارد.

«خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین محمد افشاری» در قطع رقعي و 352 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و بهاي 70 هزار ريال از سوي مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط