سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۴
سلاجقه: درباره چندرسانه‌ای‌ها و منابع ديداری و شنيداری منابع كمی داريم

مولف كتاب «آشنايي با چندرسانه‌اي‌ها و منابع ديداري و شنيداري» مي‌گويد كمبود منابع در حوزه چندرسانه‌ای‌های ديداري و شنيداري در دانشگاه‌هاي كشور محرک او برای تاليف اين كتاب شده است.-

مژده سلاجقه عضو هيات علمي دانشگاه باهنر كرمان با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: انگيزه تاليف اين كتاب از سال 83 در من به‌وجود آمد. از آن سال تا كنون واحد درسي «آشنايي با چندرسانه‌اي‌ها و منابع ديداري و شنيداري» را در دانشگاه تدريس مي‌كنم اما هيچگاه منبع روزآمدي با اين موضوع وجود نداشته كه هم منابع ديداري و شنيداري سنتي را پوشش دهد و هم منابع تكنولوژي نوين امروزي را. به همين دليل تصميم گرفتم منبعي با همين موضوع تاليف كنم.

وي با بيان اين‌كه كتاب حاضر 9 فصل دارد، ادامه داد: در اين كتاب در ابتدا منابع ديداري و شنيداري معرفي شده و سعي كرده‌ام  تاريخچه‌اي از انواع منابع ديداري و شنيداري را در آن روايت كنم. در فصل دوم، خط‌مشي مديريت منابع ديداري و شنيداري شرح داده شده و در فصل سوم نيز مجموعه‌سازي منابع ديداري و شنيداري و چندرسانه‌اي را بررسي كردم.

وي افزود: در فصل چهارم سازماندهي منابع ديداري و شنيداري و چندرسانه‌اي را بيان كرده‌ام و در فصل‌هاي پنجم و ششم نگهداري منابع ديداري و شنيداري و چندرسانه‌اي‌ها توضيح داده شده است.

عضو هيات علمي دانشگاه باهنر كرمان درباره ساير فصول اين كتاب نيز گفت: معرفي پايگاه‌هاي اطلاعاتي، موتورهاي كاووش و وب‌سايت‌ها، سازمان‌هاي مرتبط با منابع ديداري و شنيداري و بخش عملي درس مواد ديداري و شنيداري سه فصل پاياني كتاب است.

وي با اشاره به اين‌كه كتاب حاضر براي همه دانشجويان رشته كتابداري و اطلاع‌رساني قابل‌استفاده است، افزود: اين كتاب براي دانشجويان رشته تكنولوژي آموزشي نيز مفيد است و مي‌تواند يكي از منابع عمومي اين واحد درسي به‌شمار آيد.

سلاجقه درباره سبك نگارشي كتاب نيز اظهار كرد: زبان كتاب روان و سليس است و حتي قابليت تدريس در مقطع دبيرستان را دارد و مي‌توان براي آشنايي بيشتر نوجوانان با چندرسانه‌اي‌ها و منابع ديداري و شنيداري از اين كتاب استفاده كرد؛ چراكه كتاب حاوي مطالب جالب و خواندني است كه موجب افزايش اطلاعات عمومي افراد درباره چندرسانه‌اي‌ها و منابع ديداري و شنيداري مي‌شود.

وي تاكيد كرد: بايد در نظر داشت كه چندرسانه‌اي‌ها و منابع ديداري و شنيداري ابزاري براي دستيابي به اطلاعات هستند و اين‌گونه منابع جايشان در كتابخانه‌هاي دانشگاهي و عمومي ما خالي است. 

وي يادآور شد: بحث سازماندهي چندرسانه‌اي‌ها و منابع ديداري و شنيداري نيز در كتاب توضيح داده شده و بايد سعي كنيم به سوي استفاده از اين منابع در كتابخانه‌ها برويم.

اين دكتراي كتابداري درباره نقطه تمايز اين كتاب در مقايسه با آثار ديگر در اين حوزه نيز گفت: كتاب «مديريت منابع ديداري و شنيداري» اثر نوراله مرادي اگرچه كتاب بسيار خوبي است اما تنها به منابع ديداري و شنيداري سنتي پرداخته و راه‌هاي نگهداري آن‌ها را شرح داده است در حالي كه اكنون براي نگهداري از منابع ديداري و شنيداري سنتي نيز بايد آن‌ها را به منابع چندرسانه‌اي تبديل كرد.

وي اضافه كرد: كتاب ديگري با اين موضوع كه آقاي باقري آن را منتشر كرده نيز ناقص است و اشكالات محتوايي زيادي داشته و نياز به ويرايش كاملي دارد. نقطه تمايز اين كتاب با ساير آثار اين حوزه اين است كه بخش عملي درس مواد ديداري و شنيداري در آن بيان شده و من سعي كردم علاوه بر بيان تاريخچه‌اي از اين موضوع به منابع ديداري و شنيداري نوين هم بپردازم.

وي درباره چگونگي گردآوري و تاليف كتاب اظهار كرد: بخش‌هاي ابتدايي اين كتاب كه بيشتر مرتبط به مباحث تاريخچه‌اي است گردآوري بوده اما بخش‌هاي پاياني كتاب تاليفي است.

اين دكتراي كتابداري يادآور شد: تلاش كردم از مقالات و دايره‌المعارف‌هاي خارجي تخصصي استفاده كنم. البته بسياري از منابع خارجي موجود در اين حوزه بيشتر مرتبط با مباحث سخت افزاري منابع ديداري و شنيداري بود و كمتر به ضرورت طرح اين موضوع و مسايل محتوايي آن پرداخته شده است در حالي كه سعي من در اين كتاب بر اين بوده كه بيشتر به مباحث محتوايي چند رسانه‌اي‌ها و منابع ديداري و شنيداري بپردازم.

مدير گروه كتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه شهيد باهنر كرمان اضافه كرد: كار نگارش كتاب را به صورت جدي از سال 85 آغاز كردم تا اين‌كه در سال 90 تاليف اين اثر به پايان رسيد.

وي تاكيد كرد: با تاليف اين كتاب بخشي از خلاءهاي اين موضوع برطرف خواهد شد و دانشجويان رشته كتابداري به يك منبع منسجم دسترسي خواهند داشت.

اين استاد كتابداري اظهار اميدواري كرد به‌زودي ويرايش بهتر و كامل‌تري از اين كتاب ارايه كند.

سلاجقه هم اكنون كتاب «راهنماي سواد اطلاعاتي» را در دست ترجمه دارد. این کتاب به سفارش يونيسف منتشر شده است.

كتاب «آشنايي با چندرسانه‌اي‌ها و منابع ديداري و شنيداري» را نشر كتابدار با شمارگان هزار و 500 نسخه و بهاي پنج‌هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها