سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۸
بازی و ورزش در شناسایی الگوی رفتاری کودکان اهمیت دارد

کارشناسان حاضر در نشست نقد و بررسی کتاب «بازی‌های ورزشی و نقش آن در رشد جسمانی و روانی کودکان» که دوشنبه 16 مرداد در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد، بر اهمیت بازی و ورزش در شخصیت‌پذیری کودکان و شناسایی الگوهای رفتاری آنان تاکید کردند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «بازی‌های ورزشی و نقش آن در رشد جسمانی و روانی کودکان»، با حضور مه‌پری قاسم‌نژاد، نویسنده کتاب و مدرس دانشگاه، مهدی آذربرزین، رییس انجمن بازی‌ها و ورزش کودکان و سعید سعیدی (دبیر نشست) برگزار شد. 

در ابتدای نشست، سعیدی گفت: این کتاب مرجعی بسیار معتبر در دانشگاه‌ها و نیز برای مربیان ورزشی و والدین است. در این کتاب بررسی دقیقی درباره اهمیت بازی و ورزش و نقش آن در تعلیم و تربیت انجام شده است. 

وی افزود: بازی در این کتاب بسیار جدی گرفته شده و حق مطلب درباره بازی به عنوان عنصری ارزشمند رعایت شده و به معرفی بازی‌هایی پرداخته که اگرچه برخی از آن‌ها ساده و کاربردی‌اند اما به ما یاد می‌دهند چگونه می‌توان با استفاده از بازی‌های هدفمند در رشد و یادگیری کودکان تاثیر گذاشت. 

سپس سعیدی، از قاسم‌نژاد خواست که درباره مخاطبان کتاب توضیح دهد، وی گفت: هدف اصلی من از نگارش این کتاب مخاطب قرار دادن والدین، معلمان و مربیان ورزشی است که در شخصیت‌پذیری، نقش‌پذیری و الگوپذیری کودکان بسیار تاثیرگذارند. 

دبیر نشست از نویسنده کتاب پرسید که آیا این کتاب نمونه داخلی یا خارجی دارد، قاسم‌نژاد پاسخ داد: نمونه داخلی و خارجی به این شکل وجود ندارد. حدود 20 سال پیش که دوره کارشناسی را می‌گذراندم، درسی به نام «تمرین دبیری» وجود داشت که دانشجو موظف به تمرین بود اما این واحد حذف شد. در آن زمان ما کتابی منسجم به این صورت که روش‌های آموزشی در کنار بازی‌ها اریه شود نداشتیم و بیشتر به جزوه اکتفا می‌کردیم. این کتاب حاصل 20 سال تجربه تحصیل و تدریس در حوزه تربیت بدنی است. 

وی ادامه داد: متون تدریس شده در دانشگاه با بازار کار متفاوت است و در تربیت بدنی نیز این اتفاق می‌افتد. در رشته‌های ورزشی معلمان در مدارس ابزارهای کافی در اختیار ندارند، در این کتاب تلاش شده به معلمان آموزش داده شود کلاس درس را پویا نگه دارند و بدون وجود حیاطی وسیع به اهداف آموزشی و پرورشی خود دست پیدا کنند. 

سعیدی در بخش دیگر نشست با اشاره به مقدمه کتاب، گفت: در مقدمه کتاب نکته‌های بسیار زیادی از بزرگانی مانند غزالی و ارسطو نقل شده که به اهمیت بازی و ورزش برای کودکان اشاره کرده‌اند. 

آذربرزین نیز درباره بازی کودکان عنوان کرد: بازی دنیایی است که نگاه‌های متفاوتی به آن وجود دارد. بازی از پایین‌ترین سنین شروع می‌شود و مختص همه سنین است. فقط باید از بازی لذت برد در غیر این صورت از بازی جدا می‌شویم. 

وی افزود: در روایات و احادیث درباره بازی تاکید و مسایل گسترده‌ای مطرح شده است. در شرایط فعلی بازی برای بچه‌ها جدی گرفته نمی‌شود و نسبت به گذشته بچه‌ها برای بازی با محدودیت مواجه‌اند. 

نیازمند طراحی بازی برای کودکان بی تحرک هستیم
آذربرزین اظهار کرد: بازی‌ها، دسته‌بندی متفاوتی دارند. در این کتاب بازی‌هایی وجود دارند که تحرک فیزیکی را بررسی می‌کنند و نیاز به بازنگری دارند. در کشور بالای 10 هزار بازی وجود دارد اما در جامعه کنونی به بازی‌هایی نیاز داریم که برای کودکان بی تحرک و چاق  طراحی شوند. 

رییس انجمن بازی‌ها و ورزش کودکان با اشاره به این که دوران طلایی تربیت کودک 4 تا 6 سال است و 85 درصد شخصیت کودک در این دوران شکل می‌گیرد، گفت: بازی در این سنین اهمیت بالایی دارد. اهمیت بازی‌های گروهی و وجه اجتماعی بازی نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا ابعاد مختلف رشد کودک را در برگیرد. 

سعیدی با طرح این سوال که بازی‌های گذشته از چه ویژگی‌هایی برخوردار بوده، از آذر برزین خواست در این باره توضیح دهد، وی در پاسخ عنوان کرد: محسنات بازی‌های گذشته بسیار زیاد بوده و امروزه به دلیل فضای محدود نیازمند احداث مراکزی برای بازی‌های کودکان هستیم. انجمن بازی‌ها و ورزش کودکان در سه استان باشگاه‌های ورزشی مخصوص کودکان راه‌اندازی کرده است. 

بازی را نمی‌توان از روند رشد کودک حذف کرد
قاسم‌نژاد با اشاره به فرضیه کتاب گفت: کودکانی که بازی می‌کنند در آینده موفق‌تر خواهند بود زیرا بازی را نمی‌توان از روند رشد کودک حذف کرد. شخصیت‌پذیری و الگوپذیری کودکان را می‌توان هنگام بازی آن‌ها مطالعه کرد و روانشناسان در این حوزه مطالعات وسیعی انجام داده‌اند. 

سعیدی با تاکید بر این که مربیان، والدین و مسولان تربیتی می‌توانند در هنگام بازی استعدادها و توانمندی‌های کودکان را کشف کنند، گفت: الگوهای رفتاری کودکان را از طریق بازی می‌توان شناسایی کرد. 

دبیر نشست سوال کرد که این کتاب به نام تالیف وارد بازار شده و تا چه اندازه از ترجمه بهره گرفته شده، نویسنده کتاب پاسخ داد: در این کتاب حدود 22 جلد کتاب در بخش منابع فارسی و بیشتر در بخش روانشناسی کودک و 30 جلد کتاب در بخش انگلیسی استفاده شده است. بازی‌ها جمع‌آوری شده و ابتکار من نبوده ولی در بخش روش‌های آموزشی و ارتباط برقرار کردن با کودکان از تجربه‌های شخصی خودم بهره گرفته‌ام. 

نویسنده کتاب با تاکید بر این‌که وجود چنین کتاب‌هایی در آموزش و پرورش به شدت احساس می‌شود و از طریق برخی از مربیان ورزشی که از شاگردانش بودند اهمیت این دسته از کتاب‌هایی ورزشی به وی منتقل شده، گفت: امیدوارم ارتباطی بین شهرداری و آموزش و پروش برقرار شود تا مخاطبان این گونه کتاب‌ها را شناسایی کنند. این نوع کتاب‌ها نیاز آموزش و پروش است و جای خالی آن در تربیت بدنی و ورزش مدارس احساس می‌شود.

کتاب «بازی‌های ورزشی و نقش آن در رشد جسمانی و روانی کودکان» با شمارگان یک هزار نسخه، 384 صفحه و بهاي 10 هزار تومان، سال گذشته به بازار کتاب عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها