ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
مهارت مسئلهگشایی
ممكن است از خودتان سؤال كنيد اصلاً دعوت شدن به مهمانی يا طرد شدن چه ربطی به مصرف مواد مخدر دارد؟ احتمالاً هيچ وجه تشابهی در اين خصوص ملاحظه نمیكنيد اما، اجازه دهيد بحث را كاملتر كنيم. همه ما ميدانيم، بچههايی كه به سمت مواد مخدر گرايش دارند، زمانی كه به سنين بالاتری میرسند نمیتوانند مسئلهگشايی كنند و از حل كردن هر مشكلی در زندگی خويش، عاجز و درمانده میشوند. فكر میكنيد دليل آن چيست؟ چون آنها نمیتوانند تصميمگيری كنند. نمیتوانند ريشه مشكل را شناسايی و در مورد راهحلهای آن فكر کرده و موانع را برطرف كنند. اگر ما، آموزش اين گونه موارد را از سنين پيش دبستانی آغاز كنيم و به آنان تفهيم كنيم كه مسئله گشايی چقدر در زندگی آنان كاربرد دارد، به خاطر موضوعاتی مانند دعوت شدن به تولد، و يا بازی كردن با دوستان، آنها میتوانند در مورد روشهای مختلف اين مشكلات فكر كنند. بنابراين، همانطور كه بزرگتر میشوند، انطباقپذيری بيشتری با توانايی مسئلهگشايی خواهند داشت و با بكارگيری اين مهارت مشكلات مربوط به سنين مختلف را به خوبی پشت سر میگذارند. يكی از اين مشكلات، اصرار همسالان برای مصرف مواد مخدر میباشد.
صفحه 145/ والد متفكر، كودك متفكر/ دكتر ميرنا ب.شِر/ ترجمه زهرا حبيبی/ انتشارات كتاب ارجمند/ چاپ اول/ سال 1391/ 232 صفحه/ 6900 تومان
نظر شما