سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵
«شمس و شميم» از شهريور ماه به ميان مردم مي‌آيند

مدير پژوهشگاه انديشه‌ورزان از اجرای طرح مطالعاتي «شمس و شميم» ويژه کارکنان بانك‌ها و شركت‌هاي توليدي خصوصي و دولتي خبر داد. بر این اساس از شهريور ماه امسال بسته‌هاي کتاب‌های ادبي، كودك‌ونوجوان،‌ تاريخي، ‌سياسي،‌ دينی و خانه و خانواده با محوریت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در اختيار مخاطبان قرار مي‌گيرند.-

اميرشهريار امينيان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، از اجراي طرح مطالعاتي «شمس و شميم» خبر داد و اظهار کرد: طرح «شمس و شميم» شبكه مطالعه سازماني است كه از شهريور ماه امسال كليد مي‌خورد و توسط گروه مطالعات انديشه‌ورزان و سازمان‌‌هايی كه وظايف فرهنگي ندارند مانند بانك‌ها و شركت‌هاي توليدي اعم از خصوصي و دولتي به اجرا گذاشته مي‌شود.

وي افزود: اين طرح بر اساس همكاري مشترك سازمان‌هاي ‌هدف و موسسه پژوهشي انديشه ورزان شکل گرفته است كه با رويكرد خدمات فرهنگي در حوزه كتاب و كتابخواني با محوريت انقلاب اسلامي و دفاع‌مقدس به اجرا در مي‌آيد. «شمس و شميم» تكميل شده طرح «سال‌هاي روشنايي» است كه در آن کارکنان سازمان‌ها با اعطاي مشوق‌ها از خدمات ما درحوزه كتابخواني برخوردار مي‌شدند. اين خدمات شامل فهرست كتاب‌هاي كارشناسي شده و معرفي كتاب‌هاي خوب در رشته‌هاي موضوعي مختلف بود.

امينيان ادامه داد: طرح «سال‌هاي روشنايي» هر ماه و به صورت ادواري اطلاعاتي از كتاب‌هاي مفيد به همراه خلاصه آن‌ها در اختيار کارکنان قرار مي‌داد. اما در طرح «شمس و شميم» مخاطب علاقه‌مند مي‌تواند كتاب‌ها را بنا بر فهرستي كه در اختيارش قرار مي‌گيرد انتخاب و خريداري كند يا آن‌كه كتاب‌ها را به صورت اماني تحوبل بگيرد.

وي با اشاره به برنامه‌هاي ديگر اين طرح نظير مسابقه كتابخواني و نمايشگاه كتاب گفت: مشاركت مخاطب در هر يك از طرح‌هاي «شمس و شميم» براي وي امتياز محسوب مي‌شود و در آخر بر اساس امتياز‌هاي جمع‌آوري شده مورد تشويق قرار مي‌گيرد. تداوم اين فرايند مطالعه خوب را به همراه دارد كه با كمترين هزينه فرصت مطالعه را براي آن‌ها فراهم مي‌آورد.

امينيان در پاسخ به اين سوال كه طرح «شمس و شميم» تا چه حد در تشويق افراد به مطالعه تاثير‌گذار است و آيا آزموني براي نتایج آن انجام شده، افزود: این طرح ابتدا به صورت آزمايشي انجام شد و نتيجه‌ مثبت به همراه داشت. در واقع خريد كتاب در سبد خانوار ايراني وجود دارد اما کتاب‌ها به خوبي در دسترس افراد قرار نگرفته‌اند و آن‌ها اطلاعات روزآمد شده‌اي از آثار منتشر شده ندارند. طرح «شمس و شميم» به مخاطب كمك مي‌كند تا با اطلاعات نسبي برای تهيه و خريد كتاب اقدام كند.

وي ادامه داد: در مرحله اول با عنوان «سال‌هاي روشنايي» 15 سازمان جامعه هدف قرار گرفتند و در مرحله دوم با عنوان «شمس و شميم» 50 سازمان. طرح شمس ويژه سازمان‌هاست و براي كاركنان به اجرا در مي‌آيد اما طرح شميم در بافتي اجتماعي به صورت نمايشگاه كتاب براي كارگران به اجرا گذاشته مي‌شود. در طرح شمس كتاب‌ها در بسته‌هاي موضوعي به مخاطبان ارايه مي‌شوند كه شامل حوز‌ه‌هاي «ادبيات»، «كودك و نوجوان»،‌ «تاريخي،‌سياسي»،‌ «دين» و «خانه و خانواده» است و كتاب‌هاي دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامي هم در گروه كتاب‌هاي تاريخي عرضه مي‌شوند. البته غلبه موضوعي با كتاب‌هاي دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامي است كه بيش از 70 درصد آثار را به خود اختصاص خواهند داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط