شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۷
آموزش «تحلیل محتوای عمقی» با روش‌های کمی و کیفی

نويسنده کتاب «تحلیل محتوای عمقی» مي‌گويد اين اثر مي‌كوشد تا تحليل محتواي عمقي را كه با استفاده از روش‌هاي كمي و كيفي انجام مي‌شود به محققان آموزش دهد._

اميرعبدالرضاسپنجی در توضيح محتوای اين اثر به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: روش تحلیل‌محتوای عمقی که با هدف تحلیل محتوای متن، صوت یا تصویر به کار می‌رود با تلفیق شیوه‌های کمی و کیفی در تحلیل محتوا تلاش می‌کند به درکی عميق و همه‌جانبه از متن موردمطالعه برسد.

وي ادامه داد: اين در حالي است كه «تحليل گفتمان» كه وامدار زبانشناسي است بيشتر در علوم اجتماعي به كار مي‌رود و از روش‌هاي كمي براي تحليل استفاده مي‌كند در حالي‌كه تحليل محتواي عمقي از تركيب روش‌هاي كمي براي شمارش ارقام و واژگان در متن و روش‌هاي كيفي براي تحليل بهره مي‌برد.

وي افزود: از 1920 سه پارادايم براي تحليل محتوا تاكنون وجود داشته است؛ در نحله فكري اول دانشمندان با روش‌هاي پوزيتويستي(اثبات‌گرايانه) كار مي‌كردند. در نحله فكري دوم روش‌هاي كيفي به كاربرده ‌شد و در نحله فكري سوم از اواخر قرن بيستم تركيبي از روش‌هاي كمي و كيفي براي تحليل استفاده مي‌شد.

اين مدرس ارتباطات تاكيد كرد: تحليل محتواي عمقي تحت‌تاثير پارادايم جنبش تلفيقي پژوهش است که در آن توأمان از شيوه‌هاي کمّي و کيفي براي تحليل‌محتوا و متن موردبررسي، استفاده مي‌شود.

وي اضافه كرد: تحليل‌محتواي عمقي، تلفيقي برخواسته از الزامات موضوع و پرسش‌هاي پژوهش است. در اين شيوه، مفاهيم آشکار و الگوي تفاوت‌ها، همين‌طور مفاهيم پنهان موجود در متن مورد بررسي قرار مي‌گيرد. 

سپنجي همچنين درباره انگيزه اصلي خود از تاليف اين كتاب گفت: رساله دكتراي من درباره تجزيه و تحليل مخاطبان از نگاه سرآمدان جمهوري اسلامي بود كه در آن از تحليل محتواي عمقي استفاده كردم. اين شيوه در ايران كاربرد نداشته و تاليف اين كتاب نيز به خاطر شناساندن اين شيوه به محققان است.

وي ادامه داد: پس از برگزاری كارگاه آموزشي در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با همين موضوع اين كتاب نيز براي آموزش اين روش تحليل محتوا تاليف شده است.

وي درباره نقطه تمايز اين كتاب با ساير آثار تاليف شده در اين حوزه افزود: بديهي بودن اين كتاب نقطه تمايز آن است، چراكه تا كنون اين شيوه در ايران عملياتي نشده كه در اين كتاب اين شيوه شرح داده شده است.

کتاب «تحلیل محتوای عمقی» در 22 صفحه با شمارگان هزار نسخه و بهاي 6هزار ریال از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر و روانه بازار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها