اين نشست با شعر خواني عبدالرحيم سعيدي راد به عنوان مجري برنامه آغاز شد و با پخش تصاویری از بايانات مقام معظم رهبري درباره شعر انقلاب و اهميت سرودن اشعار و با شعر خواني علي تابش، شاعر افغان ادامه يافت. اين شاعر اشعاري را درباره كشتار مردم مسلمان ميانمار و نيز به ياد كشته شدگان زلزله اخیر در ایران خواند.
مصطفي محدثي خراساني به عنوان دومين سخنران چكيده مقاله خود را با موضوع شعر جوان و شعر مقاومت بيان كرد و گفت: يكي از دغدغههاي اصلي مسوولان برگزار كننده کنگره شعر مقاومت مرزبندي ميان شعر مقاومت و شعر دفاعمقدس است.
وي افزود: تمركزم در اين مقاله بر شعر نسل جواني بود كه جنگ را نديدهاند. در ميان آثار اين افراد به شعر مقاومت از منظر اشعار شاعران جوان نگاه كردم و دريافتم كه مولفههاي محتوايي و محملهايی را كه اين نسل براي شعر مقاومت استفاده كردهاند ميتوان در 15 عنوان دستهبندي كرد.
محدثي خراساني ادامه داد: مضمون نخست به بيداري ملتها به ويژه جهان اسلام اشاره دارد؛ مانند اشعار مريم مهربانخو، دوم آنكه اين شاعران انقلاب اسلامي را منشا بيداري اسلامي ميدانند و موج بيداري كه امروز در جهان شاهد آن هستيم متاثر از انقلاب و نگاه امام خميني (ره) به جهان اسلام و مستضعفين جهان ميدانند كه نمونه آن را ميتوان در اشعار احمد جهانبين و وحيد طلعت ديد.
دبير علمي بيستمين كنگره شعر دفاعمقدس افزود: مورد سوم به سازمان ملل و ناكارآمدي آن و تشديد ظلم بر جهان و بازيچه قرار گرفتن آن در دست استكبارهاي جهاني اشاره دارد كه در اشعار مريم ترنج و عباس آتشي اين موارد ديده ميشوند، یا مانند آتشي كه شعرش گفته «تلخ است كه آقاي دبير كل به كل شما را از ياد برده است.»
وي در ادامه با اشاره به مورد چهارم گفت: شاعران جوان اين محور را مورد توجه قرار دادهاند كه هر قدر راه مقاومت دشوار باشد و از خيل سپاه مقاومت شهيد و ظلم افزون شود شعر مقاومت خاموش نشدني است و مورد پنجم از محورهاي مورد توجه ذهن شاعران، بيغيرتي شيوخ عرب است كه حدود 50 نمونه آن در كتاب «خورشيد در مشت» چاپ شد يا كتاب «پرندهاي كه از سرزمين من به پرواز درآمده: گزيدهاي از اشعار بيستمين جشنواره شعر دفاعمقدس» كه به همين مساله توجه دارد.
محدثيخراساني افزود: حقوق بشر، مقاومت و ايمان به خدا، امت واحد، استفاده از رسانه و تبليغات به عنوان حربه استكبار، آمريكا منشاء تمام مصيبتها، اميد، مقاومت فراتر از زبان، دين و مليت مشترك، جدا دانستن صهيونيزم از يهود و موضع گيري تمام اديان در مقابل اسرایيل، انتظار و مقاومت و سيد حسن نصرالله نیز در اشعار محور بودهاند.
علي محمد مودب نيز در دومين نشست تخصصي شعر مقاومت بينالملل، شعر سپيد را جزو وفادارترين قالبهاي شعر انقلاب دانست كه سريعترين واكنشها را در حوادث جهاني ذيل جريان مقاومت از خود نشان داده است و سپس گفت: شعر سپيد در زمينه شعر انقلاب نقش ايفا كرد و نمونه آن را در اشعار سلمان هراتی و عليرضا قزوه يا اشعار سعدآبادي كه به تازگي كتابي را با عنوان «گل فروش مسلمان » منتشر کرده، ميتوان ديد اما اين قالب شعري در سياستگذاريها به خوبي مورد توجه قرار نگرفته است.
خليل عمراني نيز با اشاره به نگاه مرحوم سيدحسن حسيني به شعر دفاعمقدس گفت: اين شاعر معتقد است شعر جنگ بدون غرض وارد ادبيات زمانه خود شد و شاعران شعر جنگ وظيفه داشتند با اشعارشان جوانان را تشويق به مبارزه براي مقابله با متجاوز كنند. شعر جنگ در آن دوران چيزي شبيه به بيانيههاي ستاد مشترك بود و شعر دفاعمقدس نگاه بيتعارفي به مساله جنگ داشته و شعر پايداري كه ناظر بر محتواست در نخستين روزهاي پيروزي انقلاب و استقرار نظام جمهوري اسلامي همواره همراه و همدوش انقلاب بود و تمام ابعاد انقلاب را در بر داشت.
ناصر ضرابي، دبير دفتر ادبيات پايداري حوزه هنري نيز با اشاره به جايگاه شاعران ايران در بحث ادبيات پايداري اظهار كرد: یک اديب فلسطيني در همايش داستان مقاومت میگفت، اگر انقلاب ايران پدر مقاومت در جهان اسلام شناخته ميشود ادبيات ايران هم بايد پدر ادبيات مقاومت باشد. ما چشم به تلاش شاعران ايران داريم. اگر در اروپا جايزه ادبي نوبل مطرح است بايد در ايران نيز جايزه بينالمللي براي ادبيات مقاومت مطرح شود و همچون جايزه نوبل باعث ارتقا و شكوهمندي ادبيات پايداري در سطح جهان شود.
بهروز اثباتي هم در پايان دومين نشست تخصصي شعر مقاومت بينالملل گفت: كنگره مقاومت بينالملل اسلامي از 11 تا 13 آبان ماه در كرمانشاه برگزار ميشود و حداقل دو نشست تخصصي ديگر در استانهای سيستان و بلوچستان و گيلان با نگاه پژوهشي به شعر مقاومت برگزار ميشوند.
نظر شما