یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۵
«برنامه‌ریزی راهبردی ارتباطی در روابط‌عمومی» چاپ دومی شد

چاپ دوم کتاب «برنامه‌ریزی راهبردی در روابط‌عمومی» نوشته حمید شکری خانقاه با نگرشی استراتژيك به مسايل روابط عمومي روانه بازار شده است.-

حميد شكري خانقاه مولف اين اثر درباره ويژگي‌هاي كتاب حاضر به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: اين كتاب با هدف پر كردن خلاء برنامه‌ريزي راهبردي در روابط عمومي‌ها منتشر شده است. يكي از مشكلات اساسي كه در روابط عمومي‌هاي كشور وجود دارد نداشتن برنامه راهبردي است و كارهاي روابط عمومي بيشتر به صورت سنتي و كليشه‌اي و تنها در كارهاي اجرايي خلاصه شده است.

وي ادامه داد: تا كنون اثر مشابهي در اين زمينه منتشر نشده و شايد تنها با اين موضوع، دو كتاب ترجمه شده داشته باشيم.

اين محقق و پژوهشگر در حوزه‌های روابط عمومی و ارتباطات افزود: كتاب براي اين‌كه جامع باشد در پنج گام اساسي طبقه‌بندي و 15 مرحله كليدي نيز براي برنامه‌ريزي راهبردي در آن بيان شده است.

شكري خانقاه با اشاره به اين‌كه روابط عمومي در ايران جايگاه مشخصي ندارد، گفت: اين موضوع در هيچ كجاي دنيا به اين شكل وجود ندارد اما متاسفانه در ايران جایگاه اصلی روابط عمومی شناخته نمی‌شود.

وي درباره گام‌هاي اساسي مطرح شده در كتاب اظهار كرد: گام اول بيان شده در اين كتاب بررسي وضعيت سازمان و مسايل استراتژيك آن است؛ اين يكي از بزرگترين ايرادات روابط عمومي‌هاست چون اگر ندانيم به كجا مي‌رويم به جايي نخواهيم رسيد. كارشناسان روابط عمومي بايد نقاط ضعف و قوت سازمان خود را بشناسند تا بتوانند بر اساس آن عمل كنند.

وي افزود: گام ديگر تدوين برنامه ارتباطي است كه براي آن پنج يا 6 مرحله آورده شده است. در اين گام هدف‌گذاري بايد مشخص شود و مخاطب‌شناسي نيز صورت گیرد. گام سوم نيز ارتباط با مخاطبان است كه در اين گام بايد تاكتيك‌هاي ارتباط با مخاطب شناسايي و چگونگي انتقال پيام و ساخت آن مشخص شود. گام چهارم نيز ارزيابي اثربخشي فعاليت‌هاي روابط عمومي است. 

اين استاد دانشگاه در پاسخ به اين سوال كه مخاطبان با خواندن اين اثر به چه نتايجي دست پيدا مي‌كنند، عنوان كرد: كارشناسان و مديران روابط عمومي با مطالعه اين اثر متوجه مي‌شوند كه روابط عمومي بايد برنامه‌مدار باشد و اگر نه با شكست مواجه مي‌شود.

وي افزود: همچنين كارشناسان روابط عمومي با مطالعه كتاب با مراحل تدوين شيوه‌نامه و برنامه روابط عمومي آشنا مي‌شوند. متاسفانه در نگاه مديران روابط عمومي هنوز روابط عمومي به صورت سنتي رواج دارد و جايگاه خود را پيدا نكرده است. 

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی درباره نقطه ضعف اين اثر نيز اظهار كرد: نمونه‌هاي كاربردي و عملياتي اجرا شده در ايران به صورت مشخص در كتاب بيان نشده است چون من در اين باره محدوديت داشتم و اميدوارم در ويرايش‌هاي بعدي بتوانم نمونه‌هاي عملياتي را در اين باره بيان كنم.

چاپ دوم كتاب «برنامه‌ریزی راهبردی ارتباطی در روابط‌عمومی» از سوي انتشارات سيماي شرق در 248 صفحه، با شمارگان هزار جلد و با بهاي 130هزار ريال منتشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها