یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۸
خط قرمز‌هاي سلیقه‌ای با سياست‌گذاري صحیح حذف می‌شوند

مدير دفتر مطالعات و ادبيات پايداري استان‌هاي حوزه هنري معتقد است براي جلوگيري از پراكنده نويسي در آثار دفاع‌مقدس بايد ستاد هماهنگي تشكيل شود تا با توجه به سياست‌گذاري درست، خط قرمزهاي سلیقه‌ای مولفان را از ميان بردارد و به واسطه آن سوژه‌هاي بكر دفاع‌مقدس را شناسايي و پرورش دهد._

حسین نصرالله زنجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار كرد: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در حوزه‌‌هاي ادبيات انقلاب و دفاع مقدس نزديك به 10 هزار عنوان كتاب منتشر شد كه دو هزار عنوان آن‌ها در حوزه انقلاب و هشت هزار کتاب با موضوع دفاع مقدس بوده‌اند. غالب این آثار حاصل زحمات پژوهشگران و مولفانی بود که خود در صحنه‌های مهم این دو حادثه حضور فعال داشته‌اند. البته سهم کتاب خاطرات در این میان  نزدیک به 2200 عنوان کتاب بر اساس نتيجه بررسي آثار در جشنواره ربع قرن تا سال 1385 بود كه بعد از آن بین 200 تا 300 عنوان كتاب به اين تعداد اضافه شده‌اند.

وی ادامه داد: در ميان آثار منتشر شده دفاع‌مقدس، خاطره‌نويسي از نظر فراوانی، بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است. حضور میلیونی مردم در شکل گیری انقلاب و شركت نزديك به یک میلیون و 500 هزار نفر در جبهه‌های دوران دفاع مقدس نيازمند پرداخت بيشتر است و بايد به اقشار مختلف مرتبط با مسایل جبهه و پشت جبهه هم در نگارش آثار توجه داشت.

زنجاني پراكنده نويسي آثار در حوزه دفاع‌مقدس را يكي از آسيب‌هاي اين حوزه دانست و افزود: در سال‌های دفاع مقدس به فرمان امام خميني (ره) ستاد تبلیغات جبهه و جنگ تشکیل شد که وظیفه ایجاد هماهنگی‌های لازم برای تبلیغات در حوزه دفاع مقدس را فراهم مي‌كرد. امروز نیز در حوزه دفاع مقدس نیازمند ستادی مشابه هستیم که با حضور نمایندگان نهادهای ذیربط و استفاده از ظرفیت‌ها با آهنگی سریع و دقیق نسبت به ثبت و ضبط خاطرات اقدام و بر آن تمرکز داشته باشند. اگر این اتفاق روی دهد، نهادهای متعدد می‌توانند از این فرصت استفاده و بخش قابل توجهی از خاطرات را جمع‌آوری كنند تا مشکلات ثبت منابع در آینده به حداقل برسد.

وي گفت: از آغاز انقلاب تا پایان دفاع مقدس 215 هزار شهید داشتيم که 195 هزار نفر، شهدای دفاع مقدس را تشكيل مي‌دهند و بقیه به حوادث کردستان، ترورها و تحولات انقلاب مربوطند. اگر به این تعداد بسنده شود و دایرة‌المعارفي از زندگینامه آن‌ها بنويسيم و به هر شهید دو برگ با مشخصات شناسنامه‌ای، خانواده، تحصیلات، شغل، تعداد اعزام، یگان‌ها و زمان و مکان شهادت و اطلاعاتی از این قبیل  اختصاص دهيم،‌ حداقل 400 هزار برگ کتاب با عنوان زندگینامه خواهيم داشت، اما تاکنون تنها 400 عنوان کتاب با موضوع زندگینامه شهدا منتشر شده است.

زنجاني با اشاره به مباحثي كه در نگارش كتاب‌هاي دفاع‌مقدس به آن پرداخته نمي‌شود، افزود: بمباران شهرها، واحد‌هایي همچون ترابری، پزشکی و مهندسِی در جنگ، زندانبان‌های رژیم بعث عراق و اسرای با ملیت دیگر کشورها موضوع‌هایی هستند که در بحث خاطره کمتر به آن‌ها پرداخته شده است. این خاطرات مانند گنجینه‌ می‌توانند سوژه‌های بسیاری را در اختیار مولفان و هنرمندان و پژوهشگران قرار دهند.

وي ادامه داد: البته تاکنون آثار بسیاری در حوزه شعر و داستان و تاریخ شفاهی منتشر شده‌اند. اما نکته مهم سلیقه مدیریتی در انتشار کتاب‌هاست. اگر ستادي براي هماهنگي تشکیل و سیاست‌گذاری‌ها انجام بگيرد بسیاری از خط قرمزهای سلیقه‌ای از بین می‌روند و توانایی مولفان بیشتر نمایان می شود.

زنجاني در پايان گفت: تاکید می‌كنم که با وجود تولید کتاب‌های قابل اعتنا و متنوع در حوزه خاطرات و تاریخ شفاهی جنگ هنوز خاطرات هزاران نفر از رزمندگان و نیروهای مردمی در سینه‌ها باقی مانده و آثار موجود نتوانسته جواب‌گوی گستره عظیم حضور مردم در جبهه‌های دفاع مقدس باشد. مساله دیگری که فرهنگ و ادبیات دفاع مقدس را تحت تاثیر قرار می دهد توجه بیش از اندازه به ایجاد فضای احساسی و گاهی ژورنالیستی است که هنوز این نگاه بر فرهنگ دفاع مقدس غلبه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط