دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۱
اینترنت، در دسترس‌‌ترین ابزار برای معرفی کتاب است

سومین نشست از سلسله نشست‌های «تجربه‌های نشر ایران» عصر دیروز (2 مهر) با موضوع «کتابفروشی اینترنتی» برگزار شد. حسین شوکت‌مقدم، مدیر موسسه «آی کتاب» در این مراسم گفت: اینترنت، ارزان‌ترین، به‌روز‌ترین و در دسترس‌ترین ابزار برای انتقال اطلاعات و معرفی کتاب به شمار می‌آید.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این نشست با حضور ناشران و اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در محل انتشارات ققنوس برگزار شد.

شوکت‌مقدم، در این جلسه گزارشی از ضرورت راه‌اندازی پایگاه الکترونیکی «آی کتاب» ارایه کرد و گفت: گسترش فروش محصولات فرهنگي شامل كتاب، نرم‎افزار و نشريات مختلف، ايجاد امكان دسترسي آسان و سريع به يك بانك اطلاعاتي كامل از محصولات فرهنگي، اعتماد به مشتريان و خريداران كالاهاي فرهنگي و ايجاد ارتباط متقابل میان متقاضيان كالاهاي فرهنگي و توليدكنندگان با هدف گسترش فرهنگ كتابخواني از اهداف راه‌اندازی این سایت محسوب می‌شود. 

وی افزود: اگر بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا این اطلاعات سریع‌تر و صحیح‌تر انتقال یابند، به افزایش تعداد کتابخوان‌ها کمک می‌شود. اکنون در کشور کتابخوان بالقوه بسیار زیاد است اما با راه‌اندازی چنین سایت‌هایی به‌یقین زمینه‌های تبدیل آن‌ها به کتابخوانان بالفعل فراهم خواهد شد.

مدیر موسسه «آی کتاب» ادامه داد: این پایگاه الکترونیکی نه در صدد انجام كاري غيرواقعي و خارج از مناسبات و روابط نهادينه شده و موجود در جامعه ايراني است و نه در پي ‎هدفي كهنه و تكراري. بلكه هدف آن استفاده از تكنولوژي‌هاي ارتباطي جديد با شرايط و واقعيات جامعه با هدف فروش هرچه بيشتر كتاب و ساير كالاهاي فرهنگي است.

مجید رهبانی، عضو کمیسیون آموزش اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این نشست با اشاره به نوسان‌هایی که اکنون در بهای کاغذ وجود دارد، گفت: مطلع شدیم کارگروهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف رسیدگی به مشکلات موجود در بهای کاغذ تشکیل شده است که امیدواریم هر چه زودتر راهکارهایی برای رهایی از این معضل بیندیشند.

وی با اشاره به شایعه احتکار کاغذ توسط عده‌ای از کاغذفروشان بیان کرد: متاسفانه در ایران به ظاهر، سازمان حمایت از مصرف‌کننده وجود ندارد تا به این مسایل رسیدگی کند.

عضو کمیسیون آموزش اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران عنوان کرد: برخی از ناشران پیشنهاد داده‌اند که اگر کاغذ با ارز آزاد وارد کشور شود، وضعیت نابسامان بهای کاغذ بهبود پیدا می‌کند. البته در چند روز اخیر یک روند نزولی در بهای کاغذ مشاهده شده است که امیدوارم ادامه داشته باشد.

رهبانی ضمن این‌که خواستار داشتن رفتار حرفه‌ای در شرایط دشوار اقتصادی از سوی ناشران شد، اظهار کرد: کسانی که بعد از دهه شصت کار نشر را آغاز کرده‌اند، به خوبی به خاطر دارند که بحثی در آن زمان در نشریات و مطبوعات با این عنوان که «کار کتاب درست است که بعد فرهنگی دارد اما بعد اقتصادی نیز دارد. اگر به جنبه اقتصادی کتاب توجه نشود، جنبه فرهنگی آن نیز آسیب می‌بیند» مطرح بود. اکنون در همین شرایط قرار داریم و بسیاری از صحافان متاسفانه گله‌مندند که با افزایش بهای کاغذ بسیاری از ناشرانی که سال‌های طولانی با آن‌ها همکاری کرده‌ایم، شرایط جدیدی را به ما تحمیل می‌کنند.

وی در ادامه سخنانش با بیان این‌که اعتبار صنفی و حرفه‌ای زمانی به وجود می‌آید که در همه شرایط، رفتار حرفه‌ای داشته باشیم، گفت: درست نیست که ناشران در شرایط دشوار اقتصادی این فشارها را به همکاران خود مانند صحافان که شرایط‌شان نامناسب‌تر از صنف ناشران است، انتقال دهند چرا که این نوع رفتار از اخلاق حرفه‌ای به دور است.

عضو کمیسیون آموزش اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به سلسله نشست‌های «تجربه‌های نشر ایران» گفت: کمیسیون آموزش اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با هدف انتقال مستقیم تجارب ناشران، به برگزاری این نشست‌ها به صورت ماهانه اقدام می‌کند.

رهبانی با اشاره به دوره‌های کتاب‌پردازی که نخستین دوره آن به تازگی توسط کمیسیون آموزش اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شده است، گفت: از تمام کسانی که در تولید کتاب نقش دارند و جوان‌های علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی دعوت می‌شود تا در این دوره‌ها شرکت کنند.

فرید بوترابی، مدیر فروش انتشارات فرهنگ معاصر از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی با بیان این‌که اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب در سال‌های اخیر با رشد خوبی مواجه شده است، اظهار کرد: موسسه «آی کتاب» با هدف جذب ناشران برای ارسال و معرفی کتاب‌هایشان در پایگاه الکترونیکی «آی کتاب» می‌تواند با برگزاری جلسات متعدد، ناشران و کتابفروشان را برای ارسال کتاب‌هایشان متقاعد کند. این کار اگر چه در ابتدا از نظر اقتصادی سودمند نیست اما فرهنگی را به وجود می‌آورد که بر اساس آن، سیستم توزیع کتاب ساماندهی می‌شود.

داود موسایی، مدیر انتشارات فرهنگ معاصر نیز در این مراسم حضور داشت. وی به مدیر موسسه «آی کتاب» پیشنهاد کرد: اگر این موسسه با ناشران علاقه‌مند به شیوه‌های جدید فروش کتاب قراردادی امضا کند و مبلغی را به عنوان اعتبار برای فرستادن کتاب در اختیار آن‌ها قرار دهد، به‌یقین با استقبال چشمگیری از سوی ناشران حرفه‌ای مواجه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط