شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۶
مطالعه راهی برای دفاع از عزت و سربلندی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دیروز(جمعه) همزمان با میلاد امام رضا (ع)در مراسم رونمایی از 15 هزار جلد کتاب اهدایی آیت الله محمد محمدی گلپایگانی به کتابخانه مرکزی شهرستان گلپایگان، گفت: امروز راه پیشرفت و تعالی کشور مطالعه است و اگر بخواهیم از عزت و سربلندی خود دفاع کنیم، راهی جز مطالعه نداریم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی اداره کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان، سیدمحمد حسینی در این مراسم با بیان این مطلب افزود: امروز مطالعه فقط ویژه نسل جوان نیست و همه به آن نیاز دارند، علما و دانشمندان نیز به مطالعه روزانه نیازمندند. 

وی ادامه داد: اگر اهل مطالعه باشیم، می‌توانیم علیه توطئه‌های فرهنگی دشمنان با آگاهی و بصیرت بیشتر مبارزه کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به اهدای کتاب از سوی آیت الله محمدی گلپایگانی در روز ولادت حضرت امام رضا(ع)، این اقدام را کاری بزرگ، حسنه و نیکو دانست و گفت: از دیرباز، علما و بزرگان در زمان حیات خود یا بعد از آن کتاب‌هایی به کتابخانه‌ها اهدا می‌کردند که می‌توان نمونه‌هایی از آن را در کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه مجلس، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی و حضرت عبدالعظیم الحسنی مشاهده کرد.

حسینی اهدای کتاب‌های آیت الله گلپایگانی را موجب اعتلای کتابخانه مرکزی گلپایگان دانست و افزود: این کتاب‌ها در زمینه‌های معارف اسلامی، فقه، اصول، تاریخ اسلامی و مسایل اجتماعی است و بر غنای کتابخانه مرکزی این شهرستان می‌افزاید.

در بخش دیگری از این مراسم، رییس دفتر رهبر معظم انقلاب با بیان این‌که حضرت امام رضا(ع) به امام رئوف و مهربان معروف است، گفت: افتخار می‌کنیم که این وجود مبارک در ایران است و از آن بهره‌مند می‌شویم.

آیت الله محمد محمدی گلپایگانی با اشاره به پیشرفت دانش و تکنولوژی گفت: خوشبختانه با وجود پیشرفت‌های بسیار، از اهمیت کتاب و کتابخوانی کم نشده و معارف اهل بیت (ع) از طریق نوشته‌ها و کتاب‌ها به دست ما رسیده است.

وی افزود: این کتاب‌های اهدایی در زمینه‌های مختلف مانند فلسفه، تاریخ، حکمت و معارف اسلامی است و می‌تواند مورد استفاده همگان به ویژه طلاب حوزه علمیه گلپایگان که امروز شاهد افتتاح آن خواهیم بود، قرار گیرد.

به گفته رییس دفتر رهبر معظم انقلاب، با توجه به جامعیت این کتاب‌ها، نیازی نیست که از کتاب‌های دیگر برای کسب علم استفاده شود.

وی همچنین از مردم خواست تا کتاب‌های ارزشمند خود را برای حفظ و نگهداری آن‌ها به این کتابخانه اهدا کنند.

منصور واعظی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز در این مراسم گفت: تا آغاز سال 84 تنها یک هزار و 600 کتابخانه و همچنین یک میلیون عضو و 14 میلیون کتاب در کشور وجود داشت. اکنون این آمار به دو هزار و 800 کتابخانه، دو و نیم میلیون عضو و بیش از 30 میلیون کتاب رسیده است. در همین زمان مدت سرانه مطالعه کشور از هفت دقیقه به 18 دقیقه افزایش یافته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور با بیان این‌که این تحول بنیادین در حوزه کتابخانه حاصل دو اتفاق مهم در کشور است، تاکید کرد: سطح علمی مدیران در دوره نهم و دهم ریاست جمهوری افزایش یافته و از سوی دیگر، خیران نیز با مشارکت فعال خود نقش مهمی در توسعه کتابخانه‌ها داشته‌اند.

واعظی اضافه کرد: بیش از 70 درصد رشد تعداد کتابخانه‌ها با کمک مردم خیر انجام شده است و اکنون 800 کتابخانه در سطح کشور وجود دارند که تمام هزینه‌های آن‌ها توسط خیران پرداخت می‌شود.

ارزش ریالی کتاب‌های اهدایی که از مجموعه شخصی آیت‌الله محمدی گلپایگانی به کتابخانه مرکزی این شهرستان اهدا شده، حدود 200 میلیون تومان برآورد شده است.

کتابخانه مرکزی گلپایگان اکنون سه هزار و 700 نفر عضو و 12 هزار نسخه کتاب دارد که با این 15 هزار جلد اهدایی، مجموع کتاب‌های آن به بیش از 27 هزار نسخه می‌رسد.

کتابخانه مرکزی گلپایگان با مساحت یک هزار متر مربع در سه طبقه و با زیربنای سه هزار مترمربع به عنوان کتابخانه استاندارد فعالیت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط