امامی به مناسبت هشتم مهر، روز بزرگداشت مولانا در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کارهایی که برای معرفی بیشتر مولانا به عموم مخاطبان صورت گرفته است، توضیح داد: به صورت خودجوش توجه به مولانا و آثار او در میان علاقهمندانش صورت گرفته است و در هر خانوادهای که اندکی اهل مطالعه و کتابخوانی هستند، مولانا و آثار او هم حضور دارد.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر چنین خانوادههایی تاحدودی با اندیشهها، نظریههای تربیتی و اخلاقی مولانا یا حداقل سه تا چهار قصه او آشنا هستند. برای نمونه اغلب مردم با داستان «فیل در تاریکی» مولانا آشنایی دارند یا شعری که درباره اخلاص امام علی (ع) سروده است را شنیدهاند. بنابراین میتوان گفت مولانا و آثار او در میان عموم مردم هم رواج یافته است.
این پژوهشگر افزود: از سوی دیگر نویسندگانی هستند که قصههای مولانا را به نثر و با زبانی ساده برای گروه سنی کودک و نوجوان بازنویسی کردهاند و این گروه سنی نیز با آثار مولانا آشنا هستند.
وی با تاکید بر این موضوع که جهان امروز جهان سینما و تصویر است، گفت: باید پذیرفت که تنها با کتاب نمیتوان اندیشههای مولانا را به خانهها و میان عموم مردم برد، بلکه این مهم برعهده رسانههای سمعی و بصری مانند رادیو و تلویزیون است.
امامی اظهار کرد: تولید نمایشهای کوتاه یا تولید فیلم و سریال براساس زندگی، شخصیت یا آثار و داستانهای مولانا مهمترین اقدام در این زمینه است، البته این کار باید به دست اهالی فرهنگ و آنان که دغدغه فرهنگی دارند سپرده شود.
وی در پایان افزود: هرچند علاوه بر حوزه تصویر باید در زمینه بازنویسی اشعار مولانا به نثر نیز سرمایهگذاری کرد تا آثاری فاخر در این عرصه تولید شوند، اما باید همتی صورت بگیرد تا ادبیات به قالب تصویر درآید و همگانیتر شود؛ چراکه نمیتوان مردم را وادار به کتابخوانی کرد.
هشتم مهر در تقویم رسمی روز بزرگداشت مولوی نامگذاری شده است.
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵
نظر شما