ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
در مورد اختلاف شعر در بحرهای مختلف عروضی و میزان حرکت و سکون، افاعیل عروضی حاصل از وزن شعر در مبحث موسیقی بیرونی به صورت جداگانه بحث شد، به عنوان مثال در «متفاعلن» و یا «فعلاتن» حرکت و سکون بیشتر از «مستفعلن» است. درشتی و نرمی واکهای موجود در کلمات هم تا حدودی در شعر احساس میشود. این مسئله متناسب با مضمون شعر و قالب ادبیای که شاعر انتخاب میکند متفاوت است. به طور کلی، در حماسه حضور کلمات درشت و خشن زیباست و در غزل عکس آن صادق است.
«قافیه در حقیقت به منزلهی دستگاه مولد صوت است، زیرا چنانچه دو غزل یا دو قصیده را که در یک وزن و یک موضوع اما با دو قافیهی مختلف سروده شده است با یکدیگر بخوانیم تأثیر این شعرها با یکدیگر متفاوت خواهد بود و این اختلاف تأثیر، از اختلاف قافیههاست که از نظر موسیقایی هرکدام آهنگ مخصوص به خود دارند.»
صفحات 37 و 38 / تحلیل سبک و اصالت سبک اشعار امام خمینی / رحمان عزیزی/ انتشارات پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی / چاپ اول/ سال 1391/ 169 صفحه/ 9500 تومان
نظر شما