اميرحسين مرشدي در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اينكه منابع كتابخانهها، نماد فرهنگ مطالعه در هر شهرستانند، عنوان كرد: كتابخانههاي شهرستاني بايد از نظر منابع، غني و بهروز باشند تا نياز كتابخوانان حرفهاي را برآورده كنند و شناسايي و پرورش استعدادهاي نخبگان از طريق اين مراكز فرهنگي به يك الگوي پذيرفته شده در سطح استان تبديل شود.
عضو کتابخانه عمومی شهید شاهچراغی شهرستان دامغان كه از بهمن ماه امسال دانشجوي کارشناسی ادبيات دانشگاه تهران محسوب ميشود و مقطع پيشدانشگاهي رابه طور جهشي پشتسر گذاشته است، با انتقاد از نبودن منابع كتابهايي در حوزههاي جامعهشناسي و فلسفي از مكاتب بزرگ اسلامي و غربي در كتابخانههاي شهرستان دامغان، گفت: به عنوان مثال، كتاب «التحرير»شيخ طوسي به عنوان يكي از منابع مهم اربعه شيعه، در كتابخانههاي دامغان موجود نيست.
برنده مدال طلاي المپياد ادبي كشور در تابستان امسال، افزود: ترجمه فارسی بسياري از منابع اصلي كتابها در حوزههاي جامعهشناسي و فلسفه غرب در كتابخانههاي اين شهرستان موجود نيستند و حتي منابع اصلي جامعهشناسي و فلسفه اسلامي هم با كمبود روبهرو است.
مرشدي كه در مدرسه نمونه دولتي آيتالله خامنهاي شهرستان دامغان تحصيل كرده و از پنج سالگي عضو كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان اين شهرستان بوده است، درباره تاثير كتابخانههاي مدارس در جذب دانشآموزان به مطالعه کتابهای غيردرسي اظهار كرد: تعداد كتابهاي كتابخانه يك مدرسه در دامغان در خوشبينانهترين حالت 200 جلد كتاب است، در حالی که یکی از كتابخانه مدرسه نمونه دولتي تهران دستکم داراي 20 هزار جلد كتاب است و اين تفاوت در تعداد منابع، عامل عقب ماندن فعاليت فرهنگي كتابخانههاي مراكز آموزشي در شهرستانهاست.
وي با بيان اين كه ارتباط مناسب كتابداران با مراجعان و اعضاي كتابخانهها، نقش مهمي در ترغيب افراد به كتابخواني دارد، علت موفقيت خويش را انس عميق با كتاب دانست و گفت: عضويت مستمر در كتابخانهها، انس با فضاي كتابخانه و همنشيني مداوم با كتاب، باعث شد بعد از مطالعه كتابهاي عمومي كتابخانه، شروع به خواندن كتابهاي علمي كنم.
مرشدي درباره ساعتهاي مطالعه غيردرسي خودش هم اظهار كرد: روزانه به طور متوسط پنج تا هفت ساعت در كتابخانه شهيد شاهچراغي دامغان مطالعه ميكردم و سرانه مطالعه من در تابستانها به هشت ساعت در روز هم ميرسيد. همچنين در روزهايي كه به مدرسه ميرفتم، دستکم سه تا چهار ساعت در كتابخانه كتاب ميخواندم.
دارنده مدال طلاي المپياد ادبي كشور درباره تاثير عضويتش در كتابخانه و ارتباط آن با موفقيتش، گفت: كتابداران كتابخانه عمومي شهيد شاهچراغي در ارايه پنج مقاله تخصصي من به المپياد ادبي كشور سهم بهسزايي داشتند و با معرفي و راهنمايي در حوزه معرفي منابع كتابهاي مورد نياز مقالههايم، مرا همراهي كردند.
وي انس با كتاب و اطلاعات عمومي بالاي خويش را نتیجه ارايه پنج مقاله قوي در المپياد ادبي كشوري دانست و افزود: پنج مقاله من با موضوعهاي تاثير ميترائيسم بر مسحيت، تاثير ميترائيسم بر زرتشت، رابطه اسلام و زرتشت، بودا و زرتشت و بررسي مناظرهها در شعر فارسي، توانست حداكثر 10 نمره را در المپياد ادبيات كسب كند و مرا صاحب مدال طلا كند.
مرشدي با تاكيد بر عضويت كودكان و نوجوانان از سنين پايين در كتابخانهها و نقش آن بر انس با كتاب در بزرگسالي گفت: پدر و مادرم هر دو داراي مدرك كارشناسياند و مرا از كودكي وارد كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كردند و من كمكم كتابخواني را به عنوان يك عادت و لذت، در زندگيام یافتم.
عضو كتابخانه عمومي شهيد شاهچراغي شهرستان دامغان با بيان اينكه مسوولان آموزش و پرورش شهرستانها نقش بسيار مهمي در جذب افراد به كتابخواني دارند، اظهار كرد: تجهيز و رونق كتابخانههاي مدارس، اساس رشد سرانه مطالعه در استان است و بايد منابع كتابخانهاي ابتدا در مدارس، دانشگاهها و سپس كتابخانههاي عمومي از نظر كيفي به روز و غني شوند تا دانش آموزان و دانشجویان به مطالعه غيردرسي تشويق شوند.
وي همچنين با انتقاد از كمبود منابع كتابخانههاي شهرستاني گفت: منابع كتابخانههاي استان سمنان به ویژه در شهرستان دامغان به عنوان يك شهر دانشجويي و اهل علم، رضايتبخش نيست زيرا بسياری از اين منابع با كتابخانههاي ديگر مشتركند و جزو منابع اصلي كتابخانه محسوب نميشوند. اين منابع تكراري در كتابخانهها، تنوع درخواست كتاب را كاهش ميدهند.
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰
نظر شما