سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
زیبایی‌شناسی

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

زیبایی‌شناسی رنگها 

رنگها کمک می‌کنند تا ما همه چیز را بهتر ببینیم و به درک بهتری نسبت به محیط پیرامون خود برسیم. دنیا بدون رنگ دنیایی سرد و نازیبا خواهد بود رنگها به محیط پیرامون ما زیبایی و جذابیت می‌بخشند و ما از لحظه‌های اولیه زندگی خود این موضوع را درک کرده‌ایم، کودکی که به تازگی به دنیا آمده است توانایی خود را برای دیدن از طریق تفاوت میان روشنی و تاریکی‌ آغاز می‌کند، در مرحله‌ی بعد، حرکت را تشخیص می‌دهد، و پس از آن شکل و فرم را، و در آخرین مرحله رشد بینایی خود رنگ را می‌شناسد.
رنگ‌ها اثر زیادی روی احساسات ما در 90 ثانیه اول دیدن می‌گذارند.
اثر رنگ می‌تواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
رنگ‌ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمی‌کنند، بلکه اثر خود را کاملاً در رفتار ما نشان می‌دهند.
اثر گذاری رنگ در فرهنگ‌های مختلف گوناگون است!
هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده می‌فرستد.
استشمام بوی مطبوع وظیفة پوسته بیرونی مغز است و بوهای نامطبوع را جایی در میان مغز انجام می‌دهد اما وظیفه‌ی تشخیص رنگ‌ها به عهده‌ی هر دو مکان یعنی پوسته‌ی بیرونی و نقطه‌ی مرکزی مغز است. دانشمندی به نام بکر در سال 1953 کشف کرد که رشته‌های عصبی پرده‌س شبکیه چشم با مغز میانی و هیپوفیز در ارتباط قرار دارد. فعل پیچیده‌ی تشخیص دادن رنگ، هویت آن، تفاوت با یکدیگر و نامگذاری و هر نوع بازتاب زیباشناسی آنها از وظایف پوسته‌ی مغز است و همه‌ی این افعال ثمره‌ی رشد وآگاهی است و نه یک پاسخ غریزی و واکنشی.

صفحه 50/ زیبایی‌شناسی/ وحید ارباب‌زاده/ موسسه انتشارات امیرکبیر/ چاپ اول/ سال 1391/ 106 صفحه/ 2300 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها