پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
گذر از راسته خبرسازان

نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌‌ها که در مصلای امام خمینی(ره) برپا شده است، خبر داغ این روزهاست و توجه جمع کثیری از علاقه‌مندان را به خود جلب کرده است. این نمایشگاه مجموعه‌ای از مطبوعات، خبرگزاری‌ها را با هدف تعامل رسانه‌ها و ایجاد نگاه تخصصی به مطبوعات در خود جای داده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌‌ها در حالی پنجمين روز از برپایی خود را پشت سر می‌گذارد که همچنان با استقبال چشمگیری از عموم مردم مواجه شده است. این نمایشگاه به لحاظ تعداد و تنوع در عرضه نشریه‌ها و رسانه‌های مختلف خبری رنگین‌کمانی از اطلاعات را در برگرفته است.

وقتی از در اصلی شبستان مصلای امام خمینی(ره) وارد این نمایشگاه می‌شوید، در همان نگاه نخست برخلاف نمایشگاه کتاب تهران که اغلب غرفه‌های آن به صورت یکنواخت چیده شده‌اند، متوجه تفاوت بارزی در نوع فضای فیزیکی و چیدمان غرفه‌ها خواهید شد. شاید همین نقطه مثبت نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات است که هر بازدیدکننده‌ای را  ساعت‌ها بدون خستگی در خود نگه می‌دارد.

کمی که از در ورودی شبستان به سمت نخستین غرفه‌ها حرکت می‌کنید، در همان ابتدای راه مجسمه‌ای از انسان می‌بینید که با انواع روزنامه‌ها و مطبوعات تزیین شده است. این مجسمه روزنامه‌ای تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را به دور خود برای گرفتن عکس یادگاری جمع کرده است. ازدحام جمعیت عکاسان حرفه‌ای در حوزه مطبوعات نیز در اطراف این مجسمه با هدف شکار لحظه‌ها قابل توجه است.

برخی  غرفه‌ها از رنگ و لعاب خاصی برخوردارند. برخی دیگر نیز با تزیینات و غرفه‌آرایی ویژه یادآور حضور رسانه‌های مختلف از شهرهای سراسر کشور‌ند.

در راهروی اصلی شبستان که قدم بزنید ناگهان با تجمعی از بازدیدکنندگان مواجه می‌شوید که با نوشیدنی‌های داغی که به هنگام خروج از این ازدحام در دست می‌گیرند، تازه متوجه می‌شوید که آن‌جا ایستگاه نوشیدنی است. در آن‌جا جمعی از بازدیدکنندگان را می‌بینید که خسته از  بازدید و شاید هم در راه بازگشت از راهروی طول و دراز شبستان در حال سبقت گرفتن برای دریافت نوشیدنی از متصدی غرفه‌اند.

اگر می‌خواهید از غرفه‌های اطلاع‌رسانی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها باخبر شوید باید بگویم که رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون. متصدیان غرفه‌های اطلاع‌رسانی آن‌قدر سرشان شلوغ است که غبار خستگی در چهره‌هایشان مي‌توان ديد. وقتی به تهیه گزارش به سمت آن‌ها مي‌روم، آن‌ها با وجود خستگی با روی خوش از من استقبال مي‌كنند.

پروین رنجکش، متصدی یکی از غرفه‌های اطلاع‌رسانی از استقبال چشمگیر بازدیدکنندگان این دوره از نمایشگاه مطبوعات خبر مي‌دهد و مي‌گويد: غرفه «کوک» از  غرفه‌هایی است که بیشتر بازدیدکنندگان نشانی این غرفه را از ما می‌خواهند. همشهری، بانی فیلم، چلچراغ، عصر ایرانیان، سیب سبز، فارس، اشراق، مغرب، خط خطی، مهرنامه و موفقیت عناوین دیگر غرفه‌های پرطرفدار این دوره از نمایشگاه را تشکیل می‌دهند.

وی اوج شلوغی نمایشگاه و ازدحام جمعیت در غرفه‌های اطلاع‌رسانی را بعدازظهر اعلام مي‌كند و توضيح مي‌دهد: هر چه به سمت دقایق پایانی نمایشگاه در طول روز نزدیک‌تر می‌شویم، این ازدحام جمعیت بیشتر می‌شود.

نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها پنج غرفه اطلاع‌رسانی را در خود جای داده است.

در برخی از غرفه‌ها تجمع گروه‌های دانش‌آموزی را می‌بینید. آن‌ها با سر و صداهایی که بیانگر ذوق و شوقشان است، توجه هر بازدیدکننده‌ای را برای یافتن علت این صداها به سمت خود جلب می‌کنند. با نزدیک شدن به یکی از این غرفه‌ها متوجه مي‌شوم که دانش‌آموزان در حال اجرای مسابقه‌های مختلف و جذاب مانند فوتبال دستی‌اند. سرم را براي كسب آگاهی از عنوان غرفه به سمت بالا بلند مي‌كنم؛ «روزنامه فرهنگی ورزشی پرسپولیس».

از میان غرفه‌های پررنگ و لعاب خبرگزاری‌های متعددی که در این دوره از نمایشگاه مطبوعات وجود داشت، غرفه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نظر مرا به خود جلب مي‌كند. 

برای تجدیدقوا کمی در غرفه خبرگزاری کتاب ایران توقف مي‌كنم. در همان چند دقیقه استراحت کوتاهی که دارم، متوجه استقبال عموم مردم از این غرفه مي‌شوم. همین موضوع بهانه‌ای است تا از مرتضی بریری، مسوول غرفه خبرگزاری کتاب ایران و مدیرروابط عمومی این خبرگزاری درباره کم و کیف این دوره از نمایشگاه به‌ویژه غرفه خبرگزاری کتاب سوالاتی بپرسم. 

وی اظهار مي‌كند: سال گذشته اغلب مراجعه‌کنندگان به غرفه ایبنا، پیشنهادها و انتقادهای خود را ارایه می‌کردند اما امسال اغلب آن‌ها خواستار آشنایی بیشتر با شیوه فعالیت این خبرگزاری‌اند.

مسوول غرفه خبرگزاری کتاب ایران مي‌گويد: جمع کثیری از بازدیدکنندگان این غرفه خواستار تاسیس شعبه‌های مختلف خبرگزاری کتاب ایران در استان‌های مختلف سراسر کشورند و وقتی که متوجه پوشش خبری این رسانه از حتی کوچکترین شهرستان استان ویژه‌ای می‌شوند، خواستارند تا این اتفاق مبارک استمرار داشته باشد.

وی مي‌افزايد: با توجه به این‌که نمایشگاه مطبوعات فرصتی است برای تعامل با سایر رسانه‌ها و آشنایی با کارکردهای آن‌ها، جای برگزاری نشست‌های تخصصی کتاب در این غرفه خالی است؛ چرا که می‌توان با برگزاری این نشست‌ها علاوه بر آشنایی بیش از پیش مردم با این رسانه الکترونیکی، اهالی قلم و ناشران برجسته را به بازدیدکنندگان معرفی کنیم.
بریری عنوان مي‌كنند: اغلب بازدیدکنندگان به اشتباه تصور می‌کنند که نشریه «کتاب هفته» نسخه مکتوب خبرگزاری کتاب است. ما در این غرفه می‌کوشیم تا این تصور اشتباه را از ذهن آن‌ها پاک کنیم چرا که نشریه «کتاب هفته» مطالب و تحریریه مجزا و مستقل به خود دارد.

مسوول غرفه خبرگزاری کتاب ایران درباره نشریه «کتاب هفته» توضيح مي‌دهد: «کتاب هفته» نخستین هفته‌نامه اطلاع‌رسانی کتاب کشور است. این نشریه که به صاحب امتیازی موسسه خانه کتاب منتشر می‌شود، افزون بر اطلاعات کتابشناختی کتاب‌های نو، خبر، گزارش، گفت‌وگو، میزگرد، مقاله، یادداشت، معرفی، نقد، بررسی کتاب و پاره‌ای مطالب دیگر را در حوزه کتاب و کتابخوانی دربردارد. «کتاب هفته » شنبه‌ها از طریق دکه‌های مطبوعاتی سراسر کشور منتشر می‌شود.

پس از مدتی دوباره به قصد تهیه گزارش از نمایشگاه مطبوعات به میان غرفه‌ها مي‌روم و «زمانه» نظرم را جلب کرد. جواد یاوری، مسوول غرفه «زمانه» نیز مانند سایر مسوولان غرفه‌ها از استقبال چشمگیر مردم خبر مي‌دهد و مي‌گويد: امسال چیدمان غرفه‌ها به گونه‌ای است که هیچ غرفه‌ای از دید بازدیدکنندگان دور نمی‌ماند. امکاناتی هم که در این دوره از نمایشگاه مطبوعات در اختیار غرفه‌ها قرار گرفته است، به‌قدری شایسته و مناسب‌اند که مثال‌زدنی است.

یاوری با بیان این‌که نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها نمایشگاه جامعی محسوب می‌شود، عنوان مي‌كند: مردم در این نمایشگاه می‌توانند به صورت مستقیم و رو در رو با مسوولان مطبوعات، خبرگزاري‌ها با هدف ارایه انتقاد، پیشنهاد و آگاهی از شیوه فعالیتشان ارتباط برقرار کنند.

وی در پایان سخنانش خواستار استمرار رویه حاضر در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در سال‌های آینده شد.

به قصد خروج از نوزدهیمن نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها به سمت ون‌های رایگان مستقر در مصلای امام خمینی(ره) حرکت مي‌كنم. ناگفته نماند که در این نمایشگاه هم، مانند سایر نمایشگاه‌های مستقر در مصلای امام خمینی(ره) بازار اغذیه‌فروشی‌ها و دستفروش‌ها داغ اما استقبال از آن‌ها نسبت به زمان برپایی نمایشگاه کتاب تهران بسیار اندک است؛ شايد وجود تنوع مطالب و فعالیت‌های جنبی جذاب نمایشگاه مطبوعات علت این استقبال کم از اغذیه‌فروشی‌ها باشد. 

نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها تا سیزدهم آبان‌ماه در مصلای امام خمینی(ره) برپا خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط