شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۶
نشانه‌شناسی عکاسی به زبان ساده

کتاب «زبان عکس» نوشته رابرت اکرت نه تنها برای عکاسان حرفه‌ای و دانشجویان عکاسی بلکه برای عامه مردم کتابی جذاب و البته مفید است. نویسنده در این کتاب با زبان ساده و به صورت کاملا کابردی، همراه با مثال‌های بسیار نشانه‌شناسی عکاسی را آموزش می‌دهد. این کتاب تصاویری از دنیای سیاست را نیز در دل خود نهفته دارد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «زبان عکس» با عنوان فرعی «عکس چگونه از ماجراها و روابط پرده برمی‌دارد» حاوی عکس‌هایی ساده و بیشتر خانوادگی است. نویسنده روان‌شناس این کتاب یعنی رابرت اکرت سعی کرده با بحث روی این عکس‌ها به نتایجی برسد که در عنوان فرعی کتاب مستتر است. 

در گام نخست بحث درباره «زبان عکس» باید گفت که این کتاب به هیچ عنوان یک کتاب تخصصی در زمینه نقد  یا تحلیل عکاسی نیست، بلکه صرفا با زبانی ساده به نشانه‌شناسی و تحلیل عکس (آن‌هم عکس‌های خانوادگی) پرداخته و نکاتی چون روابط بین انسان‌ها در تصویر و میزان صمیمیت یا دوری اشخاص حاضر در تصویر نسبت به یکدیگر، میل به جاودانگی انسان‌ها در عکس، خلوص احساسات در عکس، قدرتی که برخی از اشیا بر کادر عکس دارند و دیگر مباحثی از این دست را بیان می‌کند. 

نویسنده در پیشگفتار خود بر این کتاب نوشته است که «تحلیل عکس همچون روان‌شناسی بیشتر هنر است تا علم.» بر این اساس می‌توان گفت که این کتاب نه تنها برای عکاسان حرفه‌ای و دانشجویان عکاسی، بلکه برای عموم علاقه‌مندان به این هنر و حتی عامه مردم که دوربینی دارند و از لحظات خانوادگی خود عکس می‌گیرند، کتابی جالب، جذاب و البته مفید است. 

مخاطب با این به دانش رمزشناسی تصویر عکس مسلح می‌شود. یکی از بهترین عکس‌های این کتاب در فصل قدرت اغواگری، بخش قدرت اغواگری صاحبان قدرت، قرار دارد. در این بخش (در صفحه 132 کتاب) تصویری از بیل کلینتون، رییس جمهوری پیشین آمریکا و یاسر عرفات، رییس متوفی تشکیلات خودگردان فلسطین منتشر شده است. 

بدون توضیح دیگری تحلیل نویسنده از این عکس را بخوانید: «کاملا روشن است که چه کسی دارد دیگری را اغوا می‌کند. عرفات چاپلوسانه و با خنده مفرط، دست کلینتون را با هر دو دست می‌فشارد. ببینید که او چگونه، تا جایی که ممکن است،خود را تا لبه صندلی کشیده است تا به کلینتون نزدیک شود. در مقابل کلینتون مانند دختری بی‌میل در مقابل خواستگاری مشتاق و مصر خودش را کنار کشیده است. بله، تمام این‌ها ناشی از مناسباتی است که چه کسی نیازمند چه کسی است. عرفات به کمک و پول کلینتون بیشتر نیاز دارد تا کلینتون به عرفات. شاید بشود تعبیری نامتعارف و نادلچسب هم به این عکس نسبت داد، این‌که عرفات در پی فرصتی برای ثبت عکس این لحظه بوده است و کلینتون کار مهمتری داشته است – احتمالا در ارتباط با دستیارش لوینسکی – و با بی‌میلی به دیدار عرفات آمده است.» (به نقل از صفحه 133 کتاب) 

البته نویسنده در ابتدای این فصل توضیحاتی فنی درباره این‌گونه از عکس‌ها داده است. با این نقل قول، شیرینی کلام نویسنده برای مخاطبان کاملا مشخص می‌شود. 

همچنین در فصل «خلوص احساسات در عکس» نویسنده تصویری از مراسم خاکسپاری حضرت امام خمینی (ره) را (در صفحه 77 کتاب) آورده و تحلیل کرده است. مطالعه تحلیل جالب و در عین حال واقعی او توصیه می‌شود. 

تصویرهایی نیز از این کتاب ـ با وجود باقی ماندن تحلیل آن‌ها - بنا به دلایلی حذف شده است. شاید بهتر این بود که مترجم مطالب مربوط به تحلیل این عکس‌ها را نیز حذف می‌کرد. نکته منفی این کتاب در انتشار سیاه و سفید عکس‌هاست، البته برخی از این عکس‌ها خود به صورت سیاه و سفید برداشت شده‌اند و برخی هم عکس‌هایی قدیمی و متعلق به زمانی هستند که تکنولوژی عکاسی رنگی هنوز ابداع نشده بود، اما در هر صورت عکس‌های جدید هم در این کتاب سیاه و سفیدند. لازم به ذکر است که یکی از عوامل مهم در نشانه‌شناسی عکس، رنگ‌های تصویر بوده و سیاه و سفید چاپ کردن عکس رنگی شاید بر دریافت مخاطب از عکس تاثیر بگذارد. 

انتشارات حرفه هنرمند چندی پیش، چاپ دوم کتاب «زبان عکس» نوشته رابرت اکرت را با ترجمه مشترک اسماعیل عباسی و محسن بایرام نژاد در شمارگان دو هزار جلد، 208 صفحه و بهای 9 هزار و 500 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است. چاپ نخست این کتاب سال گذشته (1390) منتشر شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها