شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰
معنی‌شناسی عقل در قرآن کریم

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

 هم‌نشینی سمع، بصر و قلب با یکدیگر 

در شمار اولین نعمتهایی که خداوند در ابتدای آفرینش انسان به او می‌دهد. سمع، بصر و قلب (فواد) است: «ثُم سوان و نفخ فیه من روحه و جعل لکم السمع و الأبصار و الأفئدة قلیلا ما تشکرون». در تمامی پنج آیه‌ای که از «جعل» و «انشاء» سمع، ابصار و افئده سخن به میان آمده، اولاً. ترتیب این واژه‌ها در آیات و ثانیاً‌ عدد اسامی (جمع ـ مفرد)، یکسان است. در آیه‌ای دیگر وقتی سخن از مسئولیت آن‌ها می‌شود، «أبصار» و «أفئده» شکل مفرد می‌یابند: «... أنّ السمع و البصر و الفؤاد کل اولئک کان عنه مسؤولا». جالب توجه است که «سمع» در هیچ یک از کاربردهای قرآنی‌‌اش، به صورت جمع نیامده است.
آیاتی که تاکنون آمد و بسیاری دیگر از آیات که بعد از این خواهد آمد، هم‌نشینی قابل توجه این مدرکات سه‌گانه با یکدیگر و اهمیت همراهی آن‌ها را می‌رساند.
این سه، با وجود اینکه برای تمامی انسان‌ها در ابتدای خلقتشان یکسان است، برای گروهی که به آیات الهی جحد می‌ورزند و از آن‌ها استفاده صحیح نکرده، مفید واقع نمی‌شود: «... و جعلنا لهم سمعا و أبصارا و أفئدة فما أغنی عنهم سمعهم و لا أبصارهم و لا أفئدتهم من شیء إذ کانوا یجحدون بآیات الله...»


صفحه 46/ معنی‌شناسی عقل در قرآن کریم / سعید کرمانی/ انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)/ چاپ اول/ سال 1391/ 128 صفحه/ 3000 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها