چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۰
هر کتابی به یکبار خواندن نمی‌ارزد

عضو کتابخانه شهید بهشتی شهر آشخانه شهرستان مانه و سملقان از استان خراسان شمالی و دبیر نمونه تجلیل‌شده این استان در هفته کتاب، با انتقاد از وجود کتاب‌های بازاری و تجاری بدون محتوا در کتابخانه‌های شهرستانی گفت: به یقیق هرکتابی به یکبار خواندن نمی‌ارزد.-

حمید برومند در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: منابع کتابخانه‌ای شهرستانی باید بار دیگر مورد بازنگری قرار بگیرند، زیرا کشاندن مخاطب به کتابخانه‌ با ارایه کتاب‌های بازاری، تجاری و بدون محتوا ،بزرگترین ضرر فرهنگی به مردم و به طور ویژه قشر دانش‌آموزان است.

وی افزود: مثل معروف «هر کتابی به یکبار خواندنش می‌ارزد» یک غلط مصطلح است که به هیچ وجه نباید برای ترویج فرهنگ کتابخوانی به‌خصوص میان دانش آموزان رایج شود، زیرا تاثیرات مخرب آن روی ذهن و وضعیت درسی دانش‌آموزان بسیار زیاد است.

دبیر آموزش و پرورش مقطع ابتدایی این شهرستان که اکنون در روستای «بهکده» مشغول تدریس در مقطع ابتدایی است، اظهار کرد: به عنوان مثال، برخی  نویسندگان کتاب‌های بازاری که میان زنان خانه‌دار و دختران دبیرستانی اغلب طرفدار دارند و مجموعه کتاب‌های کهنه آن‌ها در کتابخانه‌های شهرستانی دست به دست می‌شوند، بیشترین آسیب فرهنگی را به جامعه کتابخوان وارد می‌کنند.

برومند با پیشنهاد حذف کتاب‌های بازاری و سخیف به ویژه در حوزه رمان از کتابخانه‌های شهرستانی گفت: هرچند جمع‌آوری این کتاب‌ها از قفسه کتابخانه‌های عمومی به طور گسترده، نیمی از مخاطبان عمومی جامعه را از سطح کتابخانه‌ها حذف می‌کند اما فراموش نشود که کتابدار به عنوان راهنما، نقش بزرگی در پیشگیری از هدایت مخاطبان به سمت این کتاب‌ها دارد.

وی با بیان این‌که کتابداران به عنوان نیروی هدایتگر کتابخانه‌های عمومی باید کتابخوان‌ترین عضو جامعه باشند، اظهار کرد: به عنوان مثال، در همین زمینه کتابداران با معرفی کتاب‌های مناسب به مخاطبان کتابخانه‌های عمومی که نخستین‌بار به دلیل علاقه به این‌گونه کتاب‌ها به این مکان مراجعه می‌کنند، می‌توانند سلیقه و ذهن مخاطبان خویش را به سمت درست سوق دهند.

عضو کتابخانه عمومی شهید بهشتی افزود: بهتر است رمان‌های کلاسیک و مذهبی که نویسندگان آن‌ها دارای تفکر صحیح‌اند‌ و زمینه درست اندیشیدن را با ایجاد قالب ذهنی مشخص در این قشر فراهم می‌کنند، از طریق فرهنگسازی در خانوده‌‌ها و مدارس در کتابخانه‌ها قرار داده شوند و کتابداران متخصص به دانش‌آموزان بگویند چه کتابی را بخوانند و کدام کتاب را مطالعه نکنند.

وی با اشاره به ضرورت تربیت کتابداران متخصص و آشنا به کتاب که فارغ از داشتن مدرک تحصیلی کتابداری، درجه حرفه‌ای بودن آن‌ها مشخص می‌شود، عنوان کرد: متاسفانه مدرک‌گرایی به عنوان ضمانت اجرایی کتابداران برای به کارگیری در کتابخانه‌ها تبدیل به یک روش در نهاد کتابخانه‌های کشور شده، در حالی‌که بسیاری از کتابداران بعد از گذشت چند ماه و به دلیل روزمرگی، دیگر روزنامه‌های روز استان را هم مطالعه نمی‌کنند.

برومند با اشاره به خصوصیت به‌روز بودن کتابداران و فراهم کردن فاکتورهای ظاهری خوشایند برای فضای کاری این قشر گفت: بهتر است فضای ظاهری کتابخانه‌ها برای کتابداران مناسب و دارای انرژی مثبت باشد و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با فراهم کردن تسهیلات و همچنین برگزاری آزمون‌های ضمن خدمت برای افزایش آگاهی و سنجش توانایی‌های کتابداران کتابخانه‌های عمومی، کارایی کتابداران را ارتقا دهد.

وی با اشاره به ویژگی‌های اداره کتابخانه در شهر و روستا‌های یک استان اظهار کرد: به عنوان مثال، بزرگترین مشکل کتابخانه آشخانه با وجود تلاش‌های بسیار زیاد رییس اداره کتابخانه‌های عمومی این شهرستان مشکل اصلی آن، شکل ظاهری کتابخانه است، در حالی که فضای کتابخانه روستایی بهکده به دلیل کاربری فرهنگی که از ابتد داشته، برای فعالیت فرهنگی در حوزه کتاب مناسب‌تر است.

دبیر آموزش و پرورش این شهرستان افزود: این کتابخانه 200 عضو دارد و با جمعیت بیش از دو هزار نفر( شامل 500 خانوار) دارای بیش از 70 درصد جمعیت با مدرک دیپلم است.

برومند با اشاره به ضرورت توجه به حل مشکل کمبود نیرو در کتابخانه‌های عمومی شهرستانی و استفاده از نیروهای علاقه‌مند به این حرفه از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد: دبیران آموزش و پرورش بهترین گزینه برای اداره کتابخانه‌های عمومی به صورت پاره وقت‌اند.

کتابدار داوطلب کتابخانه شهید بهشتی شهر آشخانه با بیان این که تابستان‌ها به طور داوطلبانه مسوولیت اداره این کتابخانه را برعهده می‌گیرد، درباره دلیل مراجعه‌اش به کتابخانه به عنوان یک دبیر گفت: کتابخانه شخصی بسیاری از مشکلات دسترسی من به کتاب را حل کرده است اما به دلیل گرانی برخی کتاب‌های مورد علاقه‌ام، تصمیم گرفتم عضو این کتابخانه شوم.

وی با ارایه پیشنهاد استخدام معلمان و دبیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها به عنوان پتانسیل‌های بالقوه در این نهاد و به‌کارگیری آن‌ها در کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد:  نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  با به‌کارگیری پاره‌وقت معلمان و دبیران شهرستانی در کتابخانه‌های عمومی و در نظر گرفتن مقرری مشخص به عنوان کمک هزینه برای آنان، می‌توانند مشکل کمبود نیرو را در این فضا‌های فرهنگی حل کند.

برومند افزود: دبیران آموزش و پرورش به عنوان یک نیروی تربیتی و آموزشی در جامعه می‌توانند قشر بزرگی از جامعه به نام دانش‌آموزان و حتی دانشجویان را به سمت کتابخانه‌ها دعوت کنند و این اتفاق افزایش سرانه مطالعه در شهرستان‌ها را چندین برابر می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط