ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
مشاهده کردیم که تولیدات رسانهای توسط متخصصانی ساخته میشوند که از مجموعهای از روالهای نسبتاً ثابت پیروی میکنند که تولید آثار خلاقانه را به جریان عادی میاندازد. اما همه متخصصان رسانه در چنین وضعیت دشواری نیستند. یکی از منابع اساسی در صنعت رسانه «شهرت» یا «ستارهشدن» میباشد و ستارگان رسانهای تحت یک سری قواعد متفاوتی عمل میکنند. چرا ستارهها برای صنعت رسانه این قدر اهمیت دارند. و چگونه این منبع اعتبار ـ شهرت، تصمیمسازی در دنیای رسانهها را شکل میدهد؟
بگذارید تا از منظر عموم به سؤال ستارهشدن بنگریم. برای آنهایی که به سینما میروند، خریداران کتابها، طرفداران موسیقیهای عامهپسند و معتادان به تلویزیون و ستارهها، افراد برجستهای هستند. یک نظام بزرگ تولید شهرت، ستارگان را ترقی داده و باعث میگردد تا آنها اغلب همه جا حاضر به نظر برسند. ما درباره زندگی خصوصی آنها چیزهایی میدانیم، اغلب آنها را با اسم کوچک نام میبریم و ما از کارهای آنها تقلید میکنیم و دلیل اصلی ما برای انتخاب فیلمها برای دیدن، انتخاب لوحهای فشرده برای خریدن و چیزهایی از این دست، ستارهبودن آنهاست. ستارههای رسانه به اندازهای در رسانهها حضور دارند که سخت است تصور کنیم رسانههای ما بدون آنها به چه میماند.
صفحات 246 و 247/ رسانه و جامعه: صنایع، تصاویر و مخاطبان / دیوید کروتی و ویلیام هوینس/ ترجمه مهدی یوسفی و سیدرضا مرزانی/ انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)/ چاپ اول/ سال 1391/ 616 صفحه/ 15000 تومان
نظر شما