چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۳
"همپاي صاعقه" و "ضربت متقابل"

محمد مهدي همت، فرزند اول شهيد همت، متولد سال 1361 و مهندس ساختمان است. وي مطالعه دو كتاب را در زمينه دفاع‌مقدس با عناوين: "همپاي صاعقه" و "ضربت متقابل" براي همه مفيد مي داند./

محمد مهدي همت در مصاحبه با خبرنگار ايبنا، درباره كتب منتشر شده با موضوع شهيد محمد‌ ابراهيم همت گفت: کتاب‌های زيادی درباره پدرم ديده ام ولی هيچ يك از بار محتوايی خوبی بر خوردار نبوده اند. برای من درد آور است وقتی مي‌بينم بدون هيچ تحقيقی، ماجراهايي را از پدرم نقل مي‌كنند كه صحت و سقم آنها مشخص نيست. بعضي از نويسندگان محتواي كتاب‌ها را با سليقه خود مي‌نويسند و بعضا" شاهد بوده ام که فقط برای در آمد مالی، ‌با استفاده از شهرت شهيد همت قلم به دست گرفته‌اند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا  آثار منتشر شده درباره شهيد همت  را پيگيري مي كند يا خير؟ گفت: تا آنجا كه توانايي داشته باشم پيگير كتاب‌هاي چاپ شده هستم اما اولاً اين کتاب ها حداقل بايد با اجازه ما به چاپ برسند ثانيا يک بار، يكي از كتاب‌هاي پدر را پيگيری کرديم، ولی اتفاقی نيفتاد.

مهدي همت در ادامه از چاپ كتابي ياد كرد و گفت: تقريبا اوايل سال هفتاد بود که کتابی چاپ شد و تمام مطالب کتاب دروغ محض بود. اين كتاب حاوي خاطراتي از پدرم بود که هيچ‌يك حقيقت نداشت. پس از پيگيري‌هاي ما، نويسنده اعلام كرد که تمام اسناد مربوط به مطالب كتاب را از نهاد معتبری گرفته، اما متاسفانه آن نهاد هم عکس العملی نشان نداد و تلاش چند ساله ما، فقط باعث ممانعت از چاپ‌های بعدی کتاب شد. جالب اينجاست که اين کتاب در مدارس کشور پخش شده بود. آخرين جواب نويسنده هم به ما اين بود: "به دليل مشكل مالي،‌دست به اين كار زدم!".

فرزند اول شهيد همت، درباره اقتباس از خاطرات مادرش در كتاب‌هاي دفاع‌مقدس گفت: جز موارد محدودي که مربوط به سال‌های قبل مي‌شود،‌ از ما درخواست همكاري در اين زمينه نكرده‌اند. اگر هم بخواهيم حرفی بزنيم مي‌گويند شهيد همت فقط براي شما نيست. الان که به اين سن رسيده ام مي‌بينم که عده اي فكر مي كنند كه "حاجی" براي همه بوده غير از زن و بچه هايش!

همت در مورد استقبال مردم از كتاب هاي دفاع مقدس، گفت: طبيعتا افراد مذهبي، علاقه‌مند به اين نوع كتاب‌ها هستند. ولی اي‌کاش به شکلی عمل مي‌شد که همه اقشار جامعه از اين كتاب‌ها استقبال مي‌کردند. متاسفانه بعضي از عملکردها مناسب نبوده است. خيلي ازمردم نمي‌دانند که شهدا چرا رفتند و چرا شهيد شدند.

وي از احساس فرزند شهيد همت بودن گفت و ادامه داد: اين سؤالی است که همه از من مي‌پرسند. من از اين که پدرم يک مرد کامل، با غيرت و مدير بوده و يارانش دوستش داشتند، به خود مي‌بالم. ولی سعی مي کنم که اين شوق را در درونم حفظ كنم. مردم وقتی مي‌فهمند كه من فرزند چه كسي هستم، تصور مي‌كنند ما از سازمان‌هاي مختلف حمايت مي‌شويم. اين قضاوت برای من قابل قبول نيست. گاهی هم به دنبال سو استفاده از اين موقعيت هستند. به همين علت براي راحتي خودم و ديگران با نام فاميلي مستعار مشغول به كارم.

مهدي همت، کتاب "نيمه‌ پنهان‌‌ماه"، نوشته ح‍ب‍ي‍ب‍ه‌ ج‍ع‍ف‍ري‍ان‌ كه توسط موسسه روایت فتح به چاپ دهم رسيده را به عنوان بهترين كتاب موجود و آن کتاب شرح داده در بالا را بدترين كتاب چاپ شده،‌با محوريت شهيد همت معرفي كرد .

محمدمهدي همت، در پايان دو كتاب "همپای صاعقه" و "ضربت متقابل" را براي مطالعه در زمينه جنگ پيشنهاد كرد و گفت: اين 2 کتاب در مورد تاريخچه لشكر 27 محمد رسول‌الله(ص) است. وقتي نويسنده كتاب قصد داشت دو نسخه از آن كتاب را برايم بياورد،‌ دوستی، حاج همت را در خواب ديده‌بود كه مي‌گفت: « به فرزندانم سلام برسانيد و بگوييد، دوستی دو کتاب برايشان خواهد آورد، بخوانيد تا بفهميد پدرتان چرا به جنگ رفت و كشته شد.»

"همپای صاعقه" و "ضربت متقابل"، 2 کتاب به قلم گلعلی بابايی و حسين بهزاد است. 

مهم ترين كتاب‌هايي كه تاکنون درباره سردار شهيد محمد ابراهيم همت به چاپ رسيده،عبارتند از :
- صنوبرهاي سرخ (جلد اول)/غلامعلي رجايي / نشر شاهد /1373
- همسفران /رضا رئيسي /كنگره بزرگداشت سرداران سپاه و 36 هزار شهيد استان تهران/1376
- آن هميشه سبز /پرويز بيگي حبيب آبادي /كنگره بزرگداشت سرداران شهيد سپاه و 36 هزار شهيد استان تهران /1376
- آن روز كنار تو /محسن پرويز / كنگره بزرگداشت سرداران شهيد سپاه و 36 هزارشهيد استان تهران /1376
- سردار خيبر /مهدي فراهاني / كنگره بزرگداشت سرداران شهيد سپاه و 36 هزار شهيد استان تهران /1376
- راز ماندگاري /كانون فرهنگي،علمي،هنري ايثارگران /1376
- خورشيد خانه ما/محسن پرويز /كنگره بزرگداشت سرداران شهيد سپاه و 36 هزار شهيد استان تهران / 1376
- شرح خواب‌هاي گمشده /ضياءالدين شريفي /سازمان تبليغات اسلامي، حوزه هنري /1377
- از نگاه آيينه / سيمين دخت وحيدي/ بنياد حفظ آثار ونشر ارزش‌هاي دفاع مقدس /1377
- گزيده ادبيات معاصر، مجموعه داستان /محسن پرويز / نيستان /1378 
- همت به روايت همسر شهيد/حبيبه جعفريان/روايت فتح/1378
- صنوبرهاي سرخ /غلامعلي رجايي/دفتر ادبيات وهنر مقاومت /1378 - نيمه پنهان يك اسطوره (گفت‌و‌گو با ژيلا بديهيان همسر شهيد محمد ابراهيم همت)/احد گودرزياني / كمان /1379
- معلم فراري /دفترادبيات وهنرمقاومت /1379
- شهيد همت/كاظم طلايي/سازمان پژوهش وبرنامه ريزي آموزشي /1379
- ستارگان زمين (جلد1)/طبرستاني راد/ نصايح/1380
- اسطوره ها /خليل اسفندياري/ نشر شاهد/ 1380
- يادگاران (جلد2)/مريم برادران/روايت فتح/ 1381
- مردان آسماني/مهري حسيني/موسسه فرهنگي انتشارات پازينه /1381










نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط