چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۸
فتاحی: خلاقيت در كتابداری به معنای تحول فكر و روشمندی است

عضو هيات علمي گروه كتابداري دانشگاه فردوسي مشهد مي‌گويد خلاقيت در كتابداري به معناي تحول در فكر و روشمندي است. وي معتقد است اكنون در شرايطي هستيم كه سازمان‌ها و مراكز كتابخانه‌اي به سمت تاسيس كتابخانه‌هاي جديد و استخدام كتابدار نمي‌روند بنابراين خودمان بايد خلاقيت ايجاد و بازارهاي جديد راه‌اندازي كنيم.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، پنجمین همایش سراسری اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران (ادکا) با موضوع «كارآفريني و بازار كار در كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رساني» صبح امروز چهارشنبه(22 آذرماه) با حضور جمعي از استادان و دانشجويان اين رشته كار خود را آغاز كرد.
 
در ابتداي اين مراسم، فرزاد طرحاني مدرس كتابداري با ارايه راهكارهايي براي ايجاد خلاقيت و نوآوري در كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رساني گفت: براي ايجاد خلاقيت و نوآوري در هر سازماني بايد برنامه راهبردي تعيين کرد و براي رسيدن به آن يك استراتژي داشت.
 
وي ادامه داد: با گذر از اين مسير در سازمان‌ها توفيقي حاصل نمي‌شود مگر اين‌كه همواره كنترل‌هاي لازم را داشته باشیم. 

وي با بيان اين‌كه كارآفريني در مراكز اطلاع‌رسانی بايد مسير سيستماتيكي را طي كند، افزود: گذشتن از اين مسير در نوآوري و خلاقيت اهميت بسياري خواهد داشت. 

طرحاني در بخش ديگري از سخنانش به عواملي كه مي‌تواند به شكست نوآوري منجر شود اشاره كرد و گفت: نبود فرهنگي كه از نوآوري حمايت كند، احساس مالكيت نكردن و از آن خود نداستن سازمان توسط كارمندان، نبود يك فرايند گسترده و فراگير براي نوآوري و تخصيص ندادن منابع كافي براي اين فرايند، از  اين عوامل‌اند. 

به گفته وي، همچنين نبود ارتباط بين پروژه‌ها و طرح‌ها با استراتژي سازمان و صرف نكردن زمان و انرژي براي رفع ابهامات از ديگر عوامل شكست نوآوري است. 

در بخش ديگري از اين مراسم نيز غزاله عالي دبير همايش، گزارشي از روند اجرايي شدن اين همايش ارايه كرد و گفت: در بهمن‌ماه سال گذشته بر اساس نتايج نظرسنجي كه ميان دانشجويان و استادان رشته كتابداري برگزار شده بود، موضوع «كارآفريني» براي برگزاري همايش انتخاب شد. 

به گفته وي، پس از آن فراخوان همايش در خردادماه سال جاري منتشر و پس از گذشت يك ماه 65 چكيده مقاله به دبیرخانه این مرکز رسید و در نهايت 25 مقاله توسط 24 داور تاييد شد كه 10 مقاله براي ارايه شفاهي در همايش انتخاب و 15 مقاله ديگر نيز براي انتشار در كتابي تاييدیه گرفتند.

در بخش ديگري از اين مراسم نيز نادر نقشينه استاد كتابداري، سخنان خود را با موضوع «كارآفريني با اطلاعات» آغاز كرد و گفت: واژه كارآفريني از كلمه‌اي فرانسوي به معناي «متعهد شدن» گرفته شده است. نقش كارآفرين نوآوري و ارايه كالايي جديد، روشي جديد در فرايند توليد، گشايش بازاري تازه و يافتن منابع جديد در تشكيلات است. 

وي با اشاره به فعاليت‌هاي دانشگاه تهران در دو موضوع كتابداري و كارآفريني اظهار كرد: در اين دانشگاه فعاليت‌هاي مشتركي ميان اين دو حوزه صورت پذیرفته و تا كنون بيش از 10 رساله دانشجويي با اين دو موضوع ارايه شده است. 

وي برای رفع موانع موجود در تقويت همكاري‌هاي مشترك اضافه كرد: از سوي ديگر، سرفصل‌هاي درسي كه وزارت علوم براي كارآفريني تعيين كرده است با نيازهاي بازار كار متفاوت بوده و اين موضوع نيز مشكلاتي را ايجاد مي‌كند. 

نقشينه در پايان بر لزوم برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي براي تشريح بيشتر موضوع «كارآفريني در كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رساني» تاكيد كرد. 

رحمت‌الله فتاحي عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد نيز آخرين سخنران بخش اول اين برنامه بود. 

وي با اشاره به برگزاري همايشي ديگري با همين موضوع در دانشگاه فردوسي مشهد گفت: ماه گذشته در دانشگاه فردوسي مشهد همايش مشابه‌اي را برگزار كرديم و اكنون نيز در اين هفته و هفته آينده دو كارگاه آموزشي را با موضوع كارآفريني در كتابداري برگزار مي‌كنيم.
 
وي با بيان اين‌كه سرشت رشته كتابداري با خلاقيت عجين شده است، افزود: ما مسوول گزينش منابع دانش و نيز ساماندهي آن هستيم. همچنين بر اساس نيازسنجي از مخاطبان، روش‌های ارائه این منابع  به كاربران را انتخاب می‌کنیم. 

وي تاكيد كرد: با وجود اين، نظام آموزشي ما در ايجاد خلاقيت ميان دانشجويان ضعيف عمل كرده است. 

به گفته اين مدرس كتابداري، اكنون تحولات شگرفي در حال انجام است و كساني كه اين تغييرات را درك نكنند عقب مي‌مانند. 

وي يادآور شد: اين در حالي است كه ما به وضع موجود عادت كرده‌ايم و حتي در گزينش موضوع پايان‌نامه‌هاي رشته خود بد عمل مي‌كنيم. 

عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد همچنين گفت: كارآفريني تنها بحث كسب و كار و درآمدزايي نيست و به معناي تحول در فكر و روشمندي است. اگر روش فكر و عمل خود را در كتابداري بهبود ببخشيم تحول به وجود آورده‌ايم. 

فتاحي استفاده از تجربيات ديگران را در اين زمينه راهگشا دانست و گفت: در همين راستا برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي موثر خواهد بود.
 
وي اضافه كرد: اكنون در شرايطي هستيم كه سازمان‌ها و مراكز كتابخانه‌اي به سمت تاسيس كتابخانه‌هاي جديد و استخدام كتابدار نمي‌روند، بنابراين خودمان بايد بازارهاي جديد راه‌اندازي كنيم. 

وي تاكيد كرد: نبايد به استخدام دولتي تكيه كرد و بايد خود منشا تفكر خلاق شد. 

در ادامه اين مراسم نيز مقالات برتر همايش تا ساعت 17 بعدازظهر در دو كارگروه ارايه خواهد شد و جعفر مهراد نيز به عنوان سخنران پاياني اين مراسم خواهد بود.

همچنين در عصر امروز از برگزيدگان اين همايش و نويسندگان مقالات تجليل خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها