شنبه ۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰
درآمدی بر آیکونولوژی

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

 بررسی انواع استحالیه در نگارگری 

مضامینی که بر تکرار، موضوع نگارگری ایرانی بوده‌اند، زمینه فوق‌العاده جالبی را برای مطالعه چگونگی استمرار و دگرگونی‌های بنیادین و تدریجی که در مفاهیم مضمونی از روزگاران بسیار پیشین تا دوران اخیرتر صورت گرفته، فراهم آورده است. با این رویکرد مطالعات میرچا الیاده در زمینه اسطوره‌ که بر چگونگی گرایش اسطوره‌شناسی جهانی تمرکز دارد، به طرز فوق‌العاده‌ای در زمینه مطالعه آثار تصویری بر جای مانده از تاریخ کهن و پرتنوع سرزمین ایران مصداق می‌یابد. بدین مضمون که در اینجا می‌توان گرایش اسطوره‌شناسی جهانی را مبتنی بر تغییر و تبدیل پیچیده و چند وجهی کهن الگوهای تاریخی به نمونه‌های کردار قهرمانی که از رهگذر افسانه‌ها تقدس یافته‌اند مشاهده نمود. نگاهی گذرا به تصاویر 1 و 2 و 3 گویای این امر است. بدین معنی که در اینجا به روشنی شاهد استحاله کلی در چارچوب بازنمایی یک مضمون از قالب آیکونیک به تاریخی ـ حماسی و سپس تحول به حالت روایی ـ داستانی می‌باشیم. به این مفهوم که تصویر شاه در نبرد با حیوان واقعی یا افسانه‌ای در نقش برجسته هخامنشی، حکایت‌گر غلبه شاه ـ ایزد بر نیروهای اهریمنی و طریقه‌ای است که او می‌توانست این نیروهای اهریمنی را از پای درآورد، بدون آنکه به واقعه یا پادشاهی خاص اشاره داشته باشد.

صفحات 106 و 107/ درآمدی بر آیکونولوژی/ دکتر ناهید عبدی/ انتشارات سخن/ چاپ اول/ سال 1391/ 272 صفحه/ 11000 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها