شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۵
مي‌خواهم 80 داستان براي آن 8 سال بنويسم

"دفاع مقدس"يك موضوع است ،مثل عشق،انتظار و مرگ. من نمي توانم در مورد موضوعي كه در ذهنم مانده ننويسم.مي‌خواهم 80 داستان براي آن 8 سال بنويسم.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) مجيد پورولي كلشتري، داستان‌نويس گفت: دوران نوجواني من در سال‌هاي جنگ بود و تمام نزديكان من در ارتباط با جنگ بودند. به نظر من خيانت است اگر در مورد آن چيزي نوشته نشود. من درجبهه‌ها نبودم، مناطق جنگي را نديدم، اما با ديدن عكس‌ها، شنيدن خاطرات و تماشاي فيلم‌ها توانستم با جنگ و دفاع مقدس ارتباط برقرار كنم.

نويسنده "انسان مه آلود" گفت: بيشتر داستان کوتاه می نویسم. هر چند که به فیلم‌نامه نویسی هم علاقه‌مندم و به آن قالب نیز گرایش دارم.

اين نويسنده داستان‌ هاي كوتاه‌ در پاسخ به اين سوال كه از چه زماني در باره دفاع مقدس مي‌نويسد، پاسخ داد: به طور غیر حرفه‌ای از دوره‌ راهنمایی با نوشتن انشاهاي سر كلاس شروع كردم.اما،زمانی که به کلاس‌های نقد داستان خانم تجار و خانم زهرا اكبري معرفی شدم به صورت جدي اين كار را دنبال كردم.

مجيد پورولي كلشتري افزود: من در داستان به موقعيت‌هاي ذهني و خيالي علاقه‌مندم، هر چند که چهارچوب اصلی داستان‌های من اجتماع و شرایط واقعی است. 

وي افزود: دو مجموعه داستان دارم،«ما از دوکوهه آمدیم-اینجا غریبیم» و «فصل خواب خرگوش‌ها» که اين دومي زیر چاپ است. البته داستان‌های متعددی از من در مجموعه‌هايي مانند مجموعه داستان‌هاي «یوسف1» و «یوسف 2» و مجموعه داستان‌های برگزیده جشنواره اصفهان و دو مجموعه داستان دیگر منتشر شده است. مطبوعات هم داستان‌هایی از من چاپ کرده‌اند. 

اين نويسنده در باره تازه‌ترين كارهاي پايان يافته و در دست انجامش گفت: خاطره سردار علي اصغر صادقي را براي لشكر 10 سيدالشهداء (ع)و خاطرات مادر شهيدان افراسيابي را براي نهاد رياست جمهوري نوشته‌ام .تدوين خاطرات وزندگي شهيد اصغر وصالي هم از برنامه هايم است. 

وي افزود: در حال حاضر مشغول تحقیق برای نگارش فیلمنامه شیخ رجبعلی خیاط برای تلويزیون هستم. روی رمان «باران ممنوع» و داستان «کرخه ساعت صفر» هم کار می‌کنم. یک تحقیق درباره عکاسی جنگ را هم در کنار این کارها انجام می‌دهم. 
 
مجيد پورولي كلشتري، اضافه كرد: هر چند که چاپ یک اثر دلیل برتری و تایید تکنیکی آن نیست اما متاسفانه در کشور ما در چاپ اثر، اقبال و پول حرف اول را می‌زنند.

مجيد پورولي كلشتري، همچنين گفت: داوري جشنواره‌ها در همه جا سليقه‌اي است.گاهي داستان تكنيك گرا،گاهي معناگرا،گاهي رئال،گاهي سورئال،گاهي ارزشي و گاهي هم داستان باز و آزاد انديش راي مي‌آورد. زيرا چيزي كه براي داوران مهم است،تئوري و نحوه روايت داستان است. از يك سو  هم  انگاردر ایران جایزه گرفتن نوبتی شده است.

كلشتري در باره داستان  تقدير شده‌اش در جايزه ادبي يوسف(انسان مه آلود) اظهار داشت : ماجراي يك عكاس جنگ است كه قصد ندارد عكس‌هايش را بفروشد. اما يكي از افراد با نفوذ قصد دارد به هر نحوي شده عكس‌هاي زمان جنگ اين عكاس را بخرد. رقم هاي پيشنهادي به او بالاست، اما او نمي‌خواهد عكس‌هايي را كه نمادي از دوران جنگ است، بفروشد.

وي در مورد حمايت‌هاي (مالي و معنوي) بنياد حفظ و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس گفت: اگر چاپ کتاب حمایت از نویسنده قلمداد می‌شود، باید بگویم که بنیاد دومین مجموعه داستان من را چاپ خواهد کرد. منتهي تعریفی که من از واژه حمایت دارم چیزی فراتر از چاپ یک کتاب است. باید گسترده‌تر نگاه کرد. نويسنده باید از لحاظ مالی تامین باشد. هر چند که در تاریخ ادبیات تمام دنیا نویسندگان تهیدست و نیازمند بوده‌اند. 

كلشتري افزود: اگر شهید برای ما ارزشمند است، پس نویسنده‌ای که درباره شهدا و آرمان شهدا می‌نویسد هم باید ارزشمند باشد. حمایت معنوی یا حمایت مادی -هیچ يك- به تنهایی کارگر نیستند. نویسنده باید این حس را ايجاد كند که «خواستنی» و «صاحب مخاطب» است. نادیده گرفتن نویسندگان دفاع مقدس، نادیده گرفتن ارزش هاست.

مجید پورولی کلشتـــري در سال 1354 و در تهران متولد شد. او مدرك کارشناس ادبیات داستانی دارد. در حال حاضر از طرف معاونت فرهنگی دانشگاه تهران مشغول تدریس داستان نویسی به دانشجویان این دانشگاه است. او همچنين مسئول کلاس‌های داستان‌نویسی منطقه 6 آموزش و پرورش است. پورولی سابقه تدریس داستان‌نویسی در دانشگاه پیام نور بندر عباس و فرهنگسراي قرآن را در كارنامه خود دارد. وي هفت دوره رتبه اول کشوری را در داستان‌نويسي و سه دوره را درمسابقه هاي فیلمنامه‌نویسی به دست آورده است .


نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۳
    سلام مهتاب حسين زاه هستم. بسياري از مطالبتون رو خوندم. ممنون مي شم اگه عكس هاي بيشتري از خودتون بذاريد. ممنون. مهتاب دانش آموز مدرسه ي شهداي رسانه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها