محمدرضا شرفيخبوشان که اثری از او به مرحله نهایی داوری پنجمین جشنواره داستان انقلاب راه یافته، گفت: این جشنواره را ميتوان به جشنواره فجر پيوند زد زيرا جشنواره فجر در حوزههای سينما، تئاتر و شعر فعاليت ميكند و امروز نيازمند ورود به عرصه داستان و رمان انقلاب است. رمان ميتواند انديشهها و دستاوردهاي انقلاب را به نسلهاي بعد منتقل كند.-
وي درباره چرايي انتخاب واقعه تاريخي 15 خرداد براي كتابش توضيح داد: واقعه 15 خرداد در ذات خود جذابيتها و ظرفيتهاي داستاني بسياري دارد تا يك نويسنده را به نگارش كتاب از حوادث آن علاقهمند كند زيرا اين واقعه رخدادي بزرگ براي حركتهاي بعدي انقلابي محسوب ميشود و نكته ديگر به علاقه شخصيام به نوشتن كتاب درباره شهر و زادگاهم باز ميگردد.
شرفيخبوشان در پاسخ به اين سوال كه برگزاري جشنواره داستان انقلاب چقدر در اين زمينه تاثيرگذار بوده است، گفت: وجود جشنواره داستان انقلاب انگيزهام را در نگارش داستان تقويت كرد و به صورت كلي اين نوع جشنوارهها باعث ترغيب نويسندگان به نوشتن رمانهاي تاريخي ميشود.
وي در اين باره كه جنبه مادي و جوايز جشنواره تا چه حد ميتواند در تشويق مولف به نوشتن داستان انقلاب تاثيرگذار باشد، افزود: بنده از جنبه مالي به جشنواره نگاه نميكنم زيرا مشخص نيست مولفي كه يك سال براي كتابش وقت گذاشته امتيازات داوري را به دست آورد يا نه، اما انتخاب داوران صاحبنام و كساني كه خود دستي در ادبیات داستانی دارند باعث اعتماد سازي در ميان نويسندگان شده است.
شرفي خبوشان با تاكيد بر اين نكته كه نوشتن رمان به خصوص رمان تاريخي به مطالعات و زمان بيشتري براي نگارش احتیاج دارد، توضيح داد: يك مولف براي نوشتن رمان ماندگار نيازمند بررسي اسناد و توجه به زواياي گوناگون حوادث است. نويسنده موفق براي دستبايي به فضاي حوادث تاریخی و بازتاب آنها در كتابش ميتواند به سراغ افرادي برود كه در بطن حوادث آن روزگار حضور داشتند زيرا راويان برخی اتفاقهاي ديروز اين كشور هنوز زندهاند و حرفهاي ناگفته بسياري دارند؛ بنابراين يك مولف بايد نيمي از تلاش خود را صرف تحقيق برای اثر خود كند.
وي در پاسخ به اين سوال كه «چقدر از كتابهاي خاطرات ميتوان در نگارش رمانهاي انقلاب بهره گرفت؟» پاسخ داد: خاطرات منبع اصلي نگارش رماناند و نويسندگان با حجم قابل توجهي از اطلاعات در آنها روبهرو خواهند شد. بيشتر اين آثار توسط مراكزي همچون حوزه هنري، مركز اسناد انقلاب اسلامي يا ديگر مراكز تحقيقي منتشر شدهاند و دسترسي مولفان به منابع آسان شده است ولي نكتهاي كه بايد به آن توجه داشت توانايي يك مولف در تبديل مواد خام به ساختار داستاني و نوشتن اثری است كه نه رمان صرف محسوب شود و نه كتابي تاريخي و اسنادي باشد. نوشتن اين نوع كتابها به بالا بردن سطح آگاهي مردم كمك ميكند و يكي از دغدغههاي جامعه امروز ماست.
اين نويسنده در تعريف داستان انقلاب گفت: بايد به دو رويكرد توجه داشت، نخست داستانهايی كه حادثه محورند و به نحوي جريانهاي مبارزات انقلاب را از مشروطه تا سال 1357 مطرح ميكنند و دوم داستانهايی هستند كه بر تغييرات تكيه دارند و جريان تغييرات را در مسايل فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي جامعه امروز دنبال ميكنند. به اعتقاد بنده داستان انقلاب بيشتر به تعريف دوم باز ميگردد زيرا اين رمانها جريان حوادث جامعه را بدون اشاره مستقيم به حوادث انقلاب مطرح ميكنند.
وي درباره كيفيت داستانهايی كه تاكنون به عنوان حاصل جشنوارههای داستان انقلاب چاپ شدهاند، افزود: محتواي داستانها حركت رو به جلویی را نشان میدهد و هر چه تقويت شود نگاه عميقتري را به دنبال خواهد داشت. البته ميتوان جشنواره داستان انقلاب را به جشنواره فجر پيوند زد زيرا اين جشنواره در حوزههای سينما، تئاتر و شعر فعاليت ميكند و امروز نيازمند ورود به بخش ادبي و داستان و رمان انقلاب است. رمان ميتواند انديشه و داستاوردهاي انقلاب را به نسلهاي بعد منتقل كند.
شرفي خبوشان درباره جايگاه نقد آثاري كه با موضوع داستان انقلاب نوشته ميشوند، گفت: منتقد وقتي وارد ميدان نقد اثر ميشود كه كتابي مخاطب داشته باشد. در دل جشنوارهها آنچه كه بايد مورد توجه قرار بگيرد ترغيب مخاطبان به خواندن رمانهای برگزیده است. نقد رمان انقلاب هم موضوع ويژهاي است و كسي ميتواند درباره آن نظر بدهد كه اشراف كاملی به وقايع تاريخي و تكنيكهاي ادبي داشته باشد.
اختتامیه پنجمین جشنواره داستان انقلاب به همت مركز آفرینشهای ادبی حوزه هنری بهمن ماه جاری برگزار میشود.
نظر شما