پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
كارت دانش‌شناسی، بهداشت مطالعه را تبیین می‌كند

مهدي عليپور حافظي، استاديار پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران گفت: ثبت دانش‌هاي مطالعاتي، كاربردي، تحصيلاتي و علمي افراد از سوي يك نهاد مرجع مانند ثبت احوال و صدور كارت دانش‌شناسي، به تبیین شاخص‌های بهداشت مطالعه افراد کمک مي‌كند.-

مسوول كميته پژوهش انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني ايران در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: بهتر است ثبت احوال با تشكيل پروفايل عمومي افراد در كارتي مانند كارت ملي علاوه بر اطلاعات شخصيتي، اطلاعات دانشي افراد را هم ثبت كند. 

اين دانش‎آموخته‌ دكترِِای علوم كتابداری و اطلاع‎رسانی اظهار كرد: ثبت اطلاعات دانشي افراد مي‌تواند شامل مواردي مانند اين‌كه «شخص چه كتاب‌هايي خوانده؟»، «چه عناويني را امانت گرفته؟» و يا «در مقاطع تحصيلي مختلف از چه كتابخانه‌هايي استفاده كرده؟» باشد.

استاد‌يار پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران گفت: از طريق ثبت اين مخزن بزرگ اطلاعاتي از پايه‌هاي اطلاعاتي گوناگون فرهنگي و دانشگاهي از سوي يك مرجع مشخص مانند كتابخانه ملي، دانشگاه و يا ثبت احوال، مي‌توان ميزان دانش مفيد افراد را محاسبه  كرد.

حافظي با بيان اين‌كه با استفاده از روش ثبت دانش، مي‌توان ميزان مطالعه مفيد افراد را اندازه‌گيري كرد، گفت: با استفاده از روش ثبت دانش و ميزان مطالعه افراد مي‌توان بهداشت مطالعه را تعيين كرد.

وي افزود: بهداشت مطالعه فقط شامل خواندن منابع خوب نيست بلكه شامل خواندن منابع مفيد مي‌شود. این مساله هم در افراد گوناگون متفاوت است و ممكن است مطالعه يك منبع مفيد براي فرد ديگر غيرمفيد باشد.

سرپرست گروه پژوهشی كتابخانه الكترونيكی پژوهشكده كاربرد اطلاعات اظهار كرد: مطالعه، شاخه‌‌هاي گوناگون دارد و با «خواندن» كه شامل كتاب خواندن و منابع نوشتار مي‌شود، متفاوت است.
 
وي ادامه داد: با اندازه‌گيري ميزان مطالعه مي‌توان مفيد بودن دانش افراد براي خود و جامعه را تعيين كرد.

حافظي گفت: پرونده اطلاعات مطالعاتي و دانش‌شناسي افراد مي‌تواند مانند پرونده پزشكي در دسترس قرار بگيرد و از طريق آن پروفايل دانشي افراد در زمينه مطالعات گوناگون ثبت ‌شود. 

اين استاد‌يار پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران درباره شاخص‌هاي بهداشت مطالعه گفت: بايد ديد هدف از بهداشت مطالعه چيست.

وي ادامه داد: سوال‌هايي مانند اين‌كه «يك مخاطب و خواننده بايد چه منابعي را ببيند و مطالعه كند؟» و يا اين كه «منابع بايد چه ويژگي‌هايي داشته باشند و چطور تهيه شوند؟» از مواردي است كه در بهداشت مطالعه مطرح می‌شود.

مسوول كميته پژوهش انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني ايران با تاكيد بر تفاوت خواندن و مطالعه كردن گفت: خواندن محدود به كتاب و نوشتار است اما مطالعه به معناي دروني‌سازي محتواي خوانده شده است.
 
وي ادامه داد: بارها در تلويزيون و راديو مشاهده مي‌شود كه از افراد مي‌پرسند آخرين كتابي كه مطالعه كرديد، چه بود؟ و يا در روز چقدر كتاب مطالعه مي‌كنيد؟ كه پرسش‌هاي غلطي هستند.

حافظي عنوان كرد: ميزان مطالعه به دليل پراكنده بودن و داشتن شاخه‌‌هاي گوناگون ثبت نمي‌شود، به عنوان مثال، ديدن يك فيلم مستند نوعي مطالعه محسوب مي‌شود.

وي اظهار كرد: بهداشت مطالعه درباره مطالب و محتواي دروني‌سازي شده، از يك منبع مورد مطالعه، كاربرد دارد و مي‌توان مطلب خوانده شده را از نظر  بهداشتي و سلامت دانش و همچنين ارتقاي شخصيت اجتماعي فرد، سنجيد.

سرپرست معاونت پژوهش پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران عنوان كرد: دانش افراد و كاربران از عوامل تاثيرگذار بر شناخت بهداشت مطالعه افراد است و مي‌توان با ثبت گلوگاه‌هاي مطالعاتي افراد، ميزان مفيد بودن و بهداشت مطالعه آنان را مشخص كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها