دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۶
رسانه‌ها باید برای جاودانی اسطوره‌های ملی تلاش کنند

مسعود شاهنگی، قصه‌‌گوی اصفهانی در حاشیه برگزاری جشنواره قصه‌گویی در تبریز گفت: قهرمانان و پهلوانان ملی باید از طریق قصه‌گویی به نسل امروزی معرفی می‌شوند و در این میان رسانه‌های جمعی بایستی برای جاودان کردن این اسطوره‌ها در ذهن آن‌ها بیشتر تلاش کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط ‌عمومی و اموربین‌الملل کانون، شاهنگی، قصه‌گوی اصفهانی، با بیان این‌که معرفی اسطوره‌های ملی زمینه ایجاد علاقه‌ کودکان و نوجوانان به ادبیات کهن را فراهم می‌کنند، گفت: قصه‌ها مجموعه‌ای از باورها و اعتقادات ملی مذهبی ما هستند که برگرفته از گنجینه‌ فرهنگی یعنی متون کهن و ادب فارسی‌اند و استخراج این معادن کهن و بازآفرینی آن‌ها به شکل امروزی، این متون را برای کودکان و نوجوانان قابل پذیرش می‌کند. 

این قصه‌گو که در بخش آزاد شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شرکت کرده است، تاكيد کرد: قصه‌ها از محوشدن خرده فرهنگ‌ها جلوگیری می‌کند و فرهنگ‌های محلی را هویت می‌بخشد. 

شاهنگی با اعتقاد به این‌که بیان قصه‌های ملت‌های مختلف بین فرهنگ‌ها تعامل و هم‌اندیشی ایجاد می‌کند، گفت: از طریق قصه‌گویی می‌توان خصلت‌های نیکو را به اقوام مختلف منتقل کرد و تجارب خوب بشر را در دسترس همه قرار داد.
 
وی با اشاره به تاثیر بنیادین قصه‌ها در تربیت کودکان و نوجوانان اظهار کرد: قصه‌ها به استواری نهاد خانواده کمک می‌کند، زیرا نوعی حس همزادپنداری و میل به جانشینی در رفتارهای زیبا و صفات پسندیده را در کودکان و نوجوانان ایجاد می‌کند. 

به گفته‌ این قصه‌گوی اصفهانی، برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی قدرت بالقوه اثرگذاری قصه را در جامعه بالفعل می‌کند و فرهنگ قصه‌گویی را جان می‌بخشد و به ترویج آن کمک می‌کند. 

شاهنگی در ادامه‌ اهمیت حضور قصه‌گویان خارجی در جشنواره‌ها اشاره کرد و افزود: این امر سبب تبادل تجربیات قصه‌گویان می‌شود و به رشد کمی و کیفی قصه‌گویی کمک شایانی می‌کند. 

رقابت 50 قصه‌گوی ایرانی و خارجی شرکت کننده در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از صبح 29 بهمن در مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن در تبریز آغاز شده و تا دوم اسفند سال جاری(1391) ادامه خواهد یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط