کتاب «مدل دلتا» با زیرعنوان بازآفرینی استراتژی کسب و کار، تالیف آرنولدو سی.هکس با ترجمه محمدمهدی مهدیخواه و سعید حسینزاده به تشریح و تبیین ابعاد مختلف مدل دلتا میپردازد. مدل دلتا مدلی نوین و کاربردی در عرصه استراتژی کسب و کار است.-
فصل نخست با عنوان ضرورت بازآفرینی استراتژی، بیانگر این نکته است که کتاب، رویکردی نوین و نوآورانه به استراتژی بنگاه دارد و واقعیتهای بازار جهانی را در یک اقتصاد شبکهای، به نحو مطلوبتری منعکس میکند.
فصل دوم کتاب «مدل دلتا» این اصل را بیان میکند که مدل دلتا فرصتی برای ایجاد منابع جدید رشد و سودآوری در اقتصاد شبکهای است. در این فصل میآموزیم که چگونه به پیوند عمیق با مشتری دست پیدا کنیم.
در فصل سوم نویسنده کتاب، بخشبندی مشتریان و پیشنهاد ارزشی آنان را، نخستین وظیفه حیاتی استراتژی معرفی میکند. معیارهای کلی و عمومی بخشبندی، بخشبندی بر اساس الگوهای متنوع خرید و شناسایی جذابترین مشتری از مواردی است که در این فصل کتاب توضیح داده میشوند.
فصل چهارم کتاب «مدل دلتا»، شرکت را به مثابه مجموعهای از قابلیتها معرفی میکند که بهرهبرداری و استفاده درست از این قابلیتها منوط به شناخت عمق و گستره توانمندی خود شرکت توسط مدیران است. در این فصل، مجموعه قابلیتها، در عمل شناسایی میشوند.
در فصل پنجم کتاب، نویسنده، دستیابی به تحول استراتژیک را ماموریت کسب و کار میداند. این فصل، استراتژی را تغییر معنی کرده و افق برنامهریزی را معین میکند. همچنین مباحثی مانند شرح تغییرات در قلمرو کسب و کار، بیانیه ماموریت و دو نمونه موردپژوهی از شرکتها را در ادامه مطرح و واکاوی میکند.
فصل ششم کتاب «مدل دلتا» با عنوان ایجاد دستورالعمل استراتژیک، به ما میگوید که سه وظیفه بخشبندی مشتریان و پیشنهاد ارزشی آنان، مجموعه قابلیتها و بیانیه ماموریت که تا کنون بنیان تحلیلها بودهاند در واقع فقط یک هدف دارند و آن ایجاد یک دستورالعمل استراتژیک است که نتیجه نهایی و آخرین گام فرآیند برنامهریزی استراتژیک است.
بحث محوری فصل هفتم کتاب، ردگیری اجرای استراتژی است. تدوین استراتژی با تنظیم دستورالعمل استراتژیک به پایان میرسد. وظیفه بعدی در این راه، هموار کردن مسیر برای پیادهسازی استراتژی است.
فصل هشتم کتاب، جمعبندی آموختههایی است که در فصلهای پیشین مطرح شدند. در این فصل، چگونگی یکپارچهسازی وظایف اساسی استراتژی توضیح داده میشود. قسمت عمده این فصل به پژوهش موردی یک شرکت بینالمللی اختصاص دارد.
در فصل نهم کتاب «مدل دلتا» درسهایی از مدل دلتا شامل مدیریت بنگاههای کوچک و متوسط عنوان میشود. اهمیت بنگاههای کوچک و متوسط، استراتژی بهترین محصول و استراتژی پایبندسازی به سیستم عناوین مهمترین مباحثی است که در این فصل به بحث گذاشته شده است.
در فصل دهم کتاب، چالشهای مدیریت در سازمانهای غیرانتفاعی بررسی شده است. مساله اصلی که در این فصل مطرح میشود این است که مشتری کیست؟ فصل یازدهم کتاب نیز، مقایسهای میان سه چارچوب استراتژیک پورتر، نگاه مبتنی بر منابع به شرکت دلتا و مدل دلتا است.
کتاب «مدل دلتا»، کتاب ارزشمندی است و توجه به رفع نقایص مدلهای رایج در زمینه استراتژی (مدل پورتر و نگاه مبتنی بر منابع) باعث شده تا مدل دلتا در صحنه عمل و آزمون نیز خوش درخشیده و تحسین صاحبنظران را برانگیزد.
چاپ نخست کتاب «مدل دلتا»، در 422 صفحه و با شمارگان یکهزار و 500 نسخه و بهای 10 هزار و 500 تومان، توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، چاپ و روانه بازار نشر شد.
نظر شما