ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
بخش وسیعی از مطالبی که ما به عنوان علوم قرآنی میشناسیم در خود قرآن اشاره شده است. به عنوان نمونه میتوان از ناسخ و منسوخ محکم و متشابه، نزول دفعی و تدریجی، نیازمند بودن قرآن به تبیین و بسیاری از موضوعات دیگر نام برد که آنها را به عنوان علوم قرآنی میشناسیم و در کتب این علم با آنها در ارتباط هستیم و مطالبی هستند که در خود قرآن نیز اشاراتی به آنها شده است؛ بنابراین نمیتوان به وجود آمدن این مطالب و مطرح شدن آنها را به عنوان پرسشهایی در جهان اسلام و به عنوان یک بدعت تلقی کرد، یا اینکه تصور نمود مثلاً این موارد تحت تأثیر علوم مشابه اهل کتاب قرار گرفته و از آنها اقتباس شده و سپس در جهان اسلام شکل گرفته باشند.
بسیاری از این موارد، الهام گرفته از خود آیات قرآنی است. به عنوان مثال، یک آیه در باب محکم و متشابه نازل شده و علمای علوم قرآنی از همان زمان صحابه را به فکر انداخته و آنها را به این سمت سوق داده که به مجموعهای از بحثها و بررسیها در این زمینه بپردازند. در نهایت حاصل آن بخشی از علوم قرآنی شده است که در متون درسی به عنوان مبحث محکم متشابه نامیده میشود.
صفحات 76 و 77/ گفتارهایی درباره رشته علوم قرآن و حدیث/ جمعی از نویسندگان/ انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)/ چاپ اول/ سال 1391/ 144 صفحه/ 4000 تومان
نظر شما