پنجشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۲:۵۷
«مديريت راهبردی رسانه‌ها» در يك كتاب بررسی ‌شد

كتاب «مديريت راهبردي در رسانه‌ها از نظريه تا عمل» با ترجمه وحيد خاشعي و علي دهقان منتشر شد. وضعيت‌هاي صنايع رسانه‌اي در حال شكل‌گيري و استلزام‌ آن‌ها براي مديريت استراتژيك در اين كتاب بررسي شده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب «مديريت راهبردي در رسانه‌ها» در 9 بخش با عناوين زمينه استراتژيك(صنعت رسانه)، گرايش‌هاي متداول در محيط راهبردي، از متن به مفاهيم، راهبرد در صنايع رسانه‌اي، مديريت تغيير فناورانه‌اي، خلاقيت و نوآوري، شناخت، فرهنگ و استراتژي، ساختار سازماني و رهبري مديريت رسانه‌ها را بررسي مي‌كند.

در ساليان اخير توجه بسياري به «مديريت راهبردي» در سازمان‌هاي توليدي، خدماتي، دولتي، غيرانتفاعي، ملي، چندمليتي، بين‌‌المللي و جهاني شده است و مديريت رسانه نيز از اين قاعده مستثني نيست. 

حوزه استراتژي مديريت رسانه به اين مسأله مربوط است كه چگونه سازمان‌‌ها به محيط خارجي خود پاسخ مي‌‌دهند و خود را با آن تنظيم مي‌كنند. 

بررسي چندين اهرم استراتژيك اثر‌گذار و ارايه برداشتي كلي از محيط خارجي صنعت رسانه، بخش ديگري از مباحث اين كتاب است كه سازمان مي‌تواند براي دستيابي به برتري در محيطش به كار بگيرد.

مخاطبان اصلي اين كتاب گروه‌‌هاي گوناگون دانشجويان و پژوهشگران رشته‌هاي مطالعات رسانه و ارتباطات، مديريت رسانه، مديريت فرهنگي در سطوح كارشناسي و تحصيلات تكميلي است. مديران رسانه‌اي چون رسانه ملي، خبرگزاري‌ها، مطبوعات در گروه مخاطبان ديگر اين كتاب قرار مي‌گيرند.

اين كتاب تلاش مي‌كند بر حسب صنعت رسانه از توصيف كردن صرف توسعه‌ در تفسير رسانه‌ها فراتر برود و ديدگاه‌هايي را فراهم كند كه به استراتژي‌سازي در صنعت رسانه كمك مي‌كند و مجموعه‌اي گسترده‌تر از نظريه‌هاي استراتژي و مديريت را در حوزه رسانه، گسترده‌تر از آن‌چه در آثار مديريت رسانه امروز وجود دارد، به كار بگيرد.

ويژگي ديگر كتاب اين است كه تا حد ممكن از به كاربردن اصطلاحات فني پرهيز مي‌كند. اين خصيصه براي گسترش دايره مخاطبان اين كتاب از ارتباط با مديران اجرايي و دانشمندان تا پژوهشگران و دانشجويان رشته مديريت رسانه بسيار قابل تامل و مفيد است. موضوع استراتژي در صنعت رسانه، زير‌مجموعه‌اي از رشته مديريت رسانه است. وظيفه اصلي مديريت رسانه ايجاد پل ميان رشته‌هاي عمومي نظري مديريت و ويژگي‌هاي صنعت رسانه است. 

مطالعات رسانه، مبحثي ميان‌رشته‌اي است كه مفاهيمي مانند جامعه‌شناسي، مطالعات فرهنگي، مردم‌شناسي، روانشناسي، نظريه هنر، اطلاعات و اقتصاد را براي تجزيه و تحليل برون‌داد سازمان‌هاي رسانه‌اي به عنوان ابزاري براي درك جامعه و گفتمان‌هاي فرهنگي آن و همچنين تصوير‌گري‌هاي حقيقي رسانه به كار مي‌گيرد. 

مديريت رسانه در وضعيت موجود در حال پيشرفت است. ديدگاه مديريتي نشان مي‌‌دهد بيشترين تمركز بر تغييراتي است كه داراي منشاء خارجي بوده‌اند. از منظر تاريخي، تحقيق در مديريت رسانه نشان‌دهنده تغييرات در محيط استراتژيك است.

بخش نخست اين كتاب زمينه استراتژيك صنايع رسانه‌اي را بررسي مي‌كند. تجزيه و تحليل عواملي مانند تاريخچه، بخش‌هاي صنعت، مدل‌هاي كسب و كار، زنجيره ارزش، بازيگران اصلي و مسايل در حال پيدايشي كه بر استراتژي اثر مي‌گذارند در اين بخش رصد مي‌شوند.

«روند‌ها در محيط استراتژيك» براي شناسايي تعدادي از موضوعات مشترك در تمامي بخش‌هاي صنعت رسانه كه دستور كار استراتژيك اين حوزه را تشكيل مي‌دهند، موضوع ديگري است كه در اين كتاب  بررسي شده است.

«همگرايي و عوامل آن» جنبه مهم ديگري از محيط استراتژيك صنعت رسانه امروز است. اين بخش برداشت از اين اصطلاح در عصر تجارت اينترنتي را با برداشت‌‌هاي امروزي مقايسه و پيشرفت‌‌هاي محيطي و فناوري آن را گوشزد مي‌كند. 

استراتژي در صنايع رسانه‌اي برداشتي كلي از ماهيت غني و متنوع نظريه استراتژيك را مطرح مي‌كند. اين كتاب با ارايه پيشنهاد‌‌هاي كاربردي تلاش مي‌كند از عرف دانشگاهي فاصله بگيرد و راهكار‌هاي كاربردي به مديران بدهد.

كتاب «مديريت راهبردي در رسانه‌‌ها» با عنوان فرعي با ترجمه وحيد خاشعي و علي دهقان با شمارگان دو هزار نسخه در 448 صفحه و به بهاي 60 هزار ريال از سوي دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها