شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

واحد تحلیل در برنامه‌ریزی براساس ماتریس 

منظور از واحد تحلیل در اینجا، سطح یا مرجعی است که ماتریس فرهنگی برای آن طراحی می‌شود. ماتریس فرهنگی را می‌توان در سطوح ملی و برای اهداف فرهنگی کلان (یا ملی یا کشوری) و برای تغییرات بنیادی و درازمدت در سطح فرهنگ ملی در نظر گرفت که این امر، مسبوق به سابقه است و به صورت مکتوب و مصوب یا تلویحی و غیرمستقیم این نگاه وجود داشته؛ ولی آنچه در اینجا مورد توجه است، نه در سطح ملی یا منطقه‌ای (و هر نوع یا سطح از منطقه جغرافیایی) است. همچنین برنامه‌ریزی فرهنگی ماتریسی الزاما به تحقق اهداف فرهنگی در درازمدت که فاقد سقف و محدوده زمان است (مانند آنچه در قانون اساسی یا سایر اسناد فرادستی آمده است) نیز مربوط نمی‌شود؛ بلکه کارکرد اصلی ماتریس را می‌توان برای تحقق یک هدف مشخص فرهنگی و به عبارتی، فعالیت محدود و مشخصی در نظر گرفت. برای مثال، غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان طی تابستان 1391 یا ارتقای سلامت گروه سنی خاصی طی برنامه زمانی مشخص، از موضوع‌هایی هستند که می‌توانند در طراحی ماتریس فرهنگی مدنظر قرار گیرند.

صفحه 307/ برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر/ ابراهیم حاجیانی/ انتشارات تیسا/ چاپ اول/ سال 1391/ 544 صفحه/ 12000 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها