دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۳
ترویج کتاب «ریشه‌ها» برای مبارزه با نژادپرستی

فرانچسکو توتی، مهاجم 36 ساله و کاپیتان آ.اس.رم و جیانلوئیجی بوفون، دروازه‌بان افسانه‌ای تیم ملی ایتالیا به تمام دوستاران واقعی فوتبال این کشور توصیه کردند کتاب «ریشه‌ها» را مطالعه کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از رویترز، این دو بزرگ تاریخ فوتبال ایتالیا که با تیم ملی خود در سال 2000 نایب قهرمان اروپا و در سال 2006 قهرمان جهان شده‌اند، پیشنهاده داده‌اند شرکت‌های انتشاراتی با هزینه این دو بازیکن کتاب «ریشه‌ها» نوشته الکس هیلی را که علیه مسایل نژاد پرستی و سرگذشت جوامع سیاهان است، چاپ کنند و در ورزشگاه‌ها در اختیار تماشاگران قرار دهند. 

رفتاری که با بواتینگ، هافبک و مهاجم سیه چهره تیم آ.ث. میلان در دیدارهای باشگاهی شده است، باعث خشم بعضی ستارگان حاضر در فوتبال ایتالیا شده و آنان خواهان توقف چنین اعمالی در ورزشگاه‌ها شده‌اند. 

این دو بازیکن از ورزشکارانی هستند که در فوتبال ایتالیا اهمیت ویژه‌ای دارند زیرا فرانچسکو توتی دومین گلزن تاریخ فوتبال ایتالیا در رقابت‌های کالچیو و جیانلوئیجی بوفون بهترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال ایتالیا محسوب می‌شود؛ بازیکنی که سال‌هاست در خدمت یوونتوس بوده و با این تیم به افتخارات زیادی دست یافته‌‌است. مفسران بزرگ قاره سبز تمام پیشرفت‌های چند سال اخیر یوونتوس و قهرمانی سال گذشته آنان و صدرنشینی این فصل فوتبال در کالچیو را مدیون او دانسته‌اند. 

این دو بازیکن در بیانیه‌هایی جداگانه به تماشاگران هشدار دادند که بعد از این هرگونه شعارهای نژادپرستی را در ورزشگاه‌ها محکوم می‌کنند و از هم‌تیمی‌های خود خواهان بیرون آمدن از زمین خواهند شد. 

اگرچه رفتارهای نژادپرستی سابقه طولانی در فوتبال اروپا دارد، ولی بروز جنگ جهانی دوم و رفتارهای نژادپرستانه دولت‌های آلمان و ایتالیا باعث ترویج این فرهنگ شد. از آن‌زمان به بعد نه تنها این مسایل ریشه‌کن نشد که رواج بیشتری یافت تا جایی که این روزها بدل به معضلی بزرگ برای تمام دست‌اندرکاران ورزش اروپا شده است. 

کتاب «ریشه‌ها» نوشته الکس‌هیلی در ایران با ترجمه علیرضا فرهمند از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها