سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸
گیتا گرکانی با «سکوت» آمد

مجموعه داستان «سکوت و داستان‌های دیگر» نوشته گیتا گرکانی، نویسنده برگزیده جایزه ادبی پروین اعتصامی منتشر شد. عمران صلاحی بر این کتاب که بخشی از داستان‌های آن 10 سال پیش در کتاب دیگری به چاپ رسیده بود، مقدمه‌ای نوشته است.-

گرکانی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: این کتاب شامل 19 داستان کوتاه است که 13 داستان آن پیش از این در کتابی با عنوان «هیچ‌کس توی آیینه نیست» به چاپ رسید.

وی اضافه کرد: حدود 10 سال پیش کتاب «هیچ‌کس توی آیینه نیست» با 13 داستان کوتاه به بازار آمد. سال پیش تصمیم گرفتم آن داستان‌ها را به همراه 6 داستان منتشر نشده در قالب یک اثر به چاپ برسانم.

نویسنده فصل آخر با اشاره به این‌که مقدمه این کتاب به قلم عمران صلاحی است، افزود: پس از دو داستان کودک و نوجوان، شامل «آشپزی ملکه» و «حلزون‌ها، پروانه‌ها» و کتاب «فصل آخر»، این چهارمین تالیف من در حوزه داستان است.

کتاب «فصل آخر» در نخستین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی در سال 1387 برگزیده بخش رمان شد.

گرکانی درباره این کتاب گفت: فضای کارهای من در مجموع سوررئال است و تم اصلی این کتاب، تنهایی انسان در جهان مدرن است و درباره آدم‌هایی است که ارتباط واقعی میان آن‌ها قطع شده.

وی در ادامه به داستان آخر این کتاب با عنوان «سفر عجیب و باورنکردنی خانم ب» پرداخت و اضافه کرد: این داستان نسبت به بقیه داستان‌های کتاب بلندتر است و به موضوع گمگشتگی انسان می‌پردازد و تلاش در بازگشت به خود. این داستان از 11 صحنه تشکیل شده است.

نخستین داستان این کتاب «سکوت» نام دارد و نویسنده درباره آن گفت: داستان سکوت داستان زنی است که می‌خواهد برود اما نمی‌داند به کجا! شروع داستان این‌گونه است: «ساکت شو! فضولی موقوف! این‌قدر غر نزن! جم نخور! بشین سرجات! لال شو! به‌تو چه مربوط! همینه که هست! خوب که چی؟! خودتو قاطی نکن! جلوی زبونتو بگیر! به موقع حرف بزن، تو کار بزرگ‌ترها دخالت نکن! خفه، بمیر! لال شو! ساکت باش! سرت تو کار خودت باشه! اصلا اگر حرف نمی‌زدی می‌مردی؟!» 

در بخشی از مقدمه کتاب با عنوان «این نام را به خاطر بسپارید» که به قلم عمران صلاحی نگاشته شده، آمده است: «بعضی از نویسنده‌ها فکر می‌کنند اگر احساساتی بشوند و با احساس بنویسند، بر احساس خواننده تاثیر بیشتری می‌گذارند. در حالی که کاملا برعکس است. خوشبختانه نویسنده داستان‌های این کتاب احساساتی نمی‌شود و با خونسردی تمام می‌نویسد. چنین آرامشی، هیجان ایجاد می‌کند. پشت سکون و سادگی نویسنده حرکت و حادثه پنهان است.»

داستان‌های این کتاب به ترتیب فهرست عبارتند: «سکوت»، «سگ و گربه و قناری»، «سرگرمی»، «برهوت»، «روز موعود»، «پسرک و دریا»، «عطر مریم»، «اتاق 412»، «جاده»، «بانو»، «رنگ‌ها»، «گلادیوس»، «نسیم عزیز»، «یک بعدازظهر خوب»، « سه‌شنبه‌ها»، «شب سوم»، «و آن خانه...»، «روشنک» و «سفر عجیب و باورنکردنی خانم ب».

کتاب «سکوت» زمستان 1391 در 223 صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و بهای 80 هزار ريال از سوی انتشارات کتابسرای تندیس روانه بازار شده است.

علاوه بر کتاب‌های یاد شده، بیش از 40 اثر ترجمه از سوی گیتا گرکانی به چاپ رسیده است. از  ترجمه‌های وی می‌توان به «گوژپشت نیرومند»، «حمله عقاب»، «کلبه نحس» و «ترس» اشاره کرد. وی همچنین برای نوجوانان کتابی با عنوان «تاریخ سینما» با همکاری نشر چشمه تالیف کرده است.

گیتا گرکانی متولد تهران، فارغ‌التحصیل رشته ادبیات و نمایشنامه‌نویسی از دانشکده هنرهای دراماتیک است. وی ده سال سرپرست گروه تئاتر و سینمای شورای کتاب کودک بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها