کتاب «الگوی مدیریت اثربخش مسجد» نوشته دکتر رسول عباسی و و یراستاری سعیدرضا علیعسکری به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه روانه بازار کتاب شد.-
این کتاب به عنوان منبع درسی برای دانشجویان رشته مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و علاقهمندان به مطالعات فرهنگی و امور مساجد تالیف شده است.
مخاطبان کتاب «الگوی مدیریت اثربخش مسجد» در فصل نخست با مقدمه و در فصل دوم با مضامینی مانند چارچوب ارزشهای رقابتی، مدل عمومی اثربخشی سازمانی، واژه سازمان داوطلبانه، فرایند و اقدامات یک هیات امنای اثربخش، شاخصهای موجود درباره با اثربخشی سازمانی، چهار رویکرد به سنجش اثربخشی سازمانی و نقش عوامل مختلف در داوطلب شدن آشنا میشوند.
در فصل سوم این کتاب موسوم به «نهادهای دینی» مطالبی درباره تعاریف و مباحث، ویژگی نهادها، نهاد و سازمان دینی، سازمان ایمانمحور، جماعت، رهبری در سازمان دینی و ایمانمحور و شباهتها و تفاوتهای سازمانهای دینی و ایمانمحور با دیگر سازمانهای داوطلبانه عرضه میشوند.
در فصل چهارم کتاب «الگوی مدیریت اثربخش مسجد» سوابق و پژوهشهایی که در حوزه اثربخشی سازمان های داوطلبانه غیر انتفاعی مانند مل گیل و همکاران، روبرت هرمن و همکاران، پاتریشیا نوبی، جک گرین و دونالد گریسینگر، جفری برودنی و ویک موری، ویلیام براون و هیلل اشمید ارایه شده است. همچنین در بخشی از این فصل پژوهشهایی در حوزههای دینی نظیر ویلیام باکس، کیونگ بای، دوریس اشنایدر و در پژوهشهایی در حوزه مسجد مانند ثریا امیری، کوروش فتحی و بنفشه اقبالی به نمایش گذاشته شده است.
تشریح الگو، شایستگیهای امام مسجد، شایستگیهای فعالان، اقدامات، حاکم کردن ارزشهای به عنوان فرهنگ حاکم، کیفیت برنامهها و خدمات، کیفیت مجریان، کیفیت عوامل ظاهری، جذب حداکثری، در دسترس بودن، قابلیت اطمینان بزرگرای نماز، تعامل، امام جماعت، هیات امنا، هدایت و تعالی، بافت محلی، بافت فرهنگی، بافت سیاسی و بافت فناورانه، از مباحث فصل پنجم کتاب حاضر به شمار میآیند.
مخاطبان در فصل آخر کتاب «الگوی مدیریت اثربخش مسجد» با معیارها و ملاکهای شایستگیهای امام مسجد، شایستگی فعالان مسجد، شایستگیهای جماعت، کیفیت برنامهها و خدمات، ملجأیت مسجد، سازمانهای محیطی و جذب حداکثر آشنا میشوند.
در بخشی از این کتاب نوشته شده است: «مسجد نهادی فعال، اثرگذار، مسوولیتپذیر در صحنه تعاملات فرهنگی، برخورداری از روحیه تعاون، سازگاری اجتماعی، توانا، پویا، کارآمد و وحدت ملی محسوب میشود. علیرغم اهمیت این نهاد دینی و ضرورت بهرهگیری از کارکردهای آن، تحقیقات حوزوی و دانشگاهی کمتر به تحلیل مدیریت این پدیده پرداختهاند. بهرهبرداری از ظرفیتهای عظیم مساجد و تحقق کارکردهای مختلف آنها نیاز به یک مجموعه مدیریتی و رهبری توانمند دارد. نگاهی به تاریخ گذشته، به ویژه صدر اسلام به ما نشان میدهد اگرچه رسالت اصلی مسجد، برگزاری آیین کرنش و نیایش و ارتباط با خداوند متعال است، ولی هیچگاه کارکرد مساجد صرفا به اقامه نماز جماعت و انجام عبادات جمعی محدود نشده است.»
نخستین چاپ کتاب «الگوی مدیریت اثربخش مسجد» با شمارگان یک هزار نسخه، در 220 صفحه و به بهای 39 هزار ريال از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در استان قم روانه بازار نشر شده است.
نظر شما