شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴
بایدها و نبایدهای تعدیل نیرو برای مدیران منتشر شد

تعدیل نیرو در عین ناخوشایند بودن گاهی امری اجتناب‌ناپذیر است و تنش‌هایی را ایجاد می‌کند که چاره‌ای جز مواجهه با آن‌ها نیست. کتاب «تعدیل نیرو، کوچک‌سازی با کمال اعتماد به نفس» راهکارهای این مواجهه را بیان می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تعدیل نیرو واژه دلهره‌آوری هم برای کارکنان و هم برای مدیران است. از دست دادن کار موضوعی دردناک است و پیامدهای زیادی دارد اما تعدیل نیرو تنها برای کارکنان مشکل‌آفرین نیست و مدیران شرکت‌ها را نیز با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند.

مدیریت شغل پرتنشی است و هر مدیری به هر حال در شرایطی قرار می‌گیرد که مجموعه‌ای از اولویت‌ها را پیش رو خواهد داشت و ناچار است که برای حفظ حوزه مدیریتی‌اش بر اساس اولویت‌ها عمل کند. بدیهی است که این اولویت‌ها همیشه به نفع همگان نیست و ممکن است اقدامی ناخوشایند مانند تعدیل نیرو را در پی داشته باشد.

تعدیل نیرو پیامدهایی را نیز برای شرکت‌ها پدید می‌آورد مانند شکایت احتمالی برخی  کارکنان و به خطر افتادن آبرو و اعتبار شرکت. نحوه برخورد با کارکنان و تلاش برای حفظ روحیه و جلوگیری از ایجاد تنش در محل کار نیز مسایلی است که در پی تعدیل نیرو ضروری به نظر می‌رسد.

«تعدیل نیرو، کوچک‌سازی با کمال اعتماد به نفس» کتابی کم‌حجم و در قطع جیبی است که با زبانی ساده تلاش می‌کند به مدیران بگوید که چه اقداماتی را برای تعدیل نیرو به کار گیرند و چه رفتارهایی را بروز دهند.

از مواردی که در این کتاب بر آن تاکید شده، خشنودی کارمندی است که مشمول تعدیل نیرو است. به زعم نویسندگان کتاب این افراد باید با حس احترام به کارفرمایان مجموعه را ترک کنند و با همان انرژی مثبتی خارج شوند که برای گذار شغلی ضروری است و بتوانند در کار جدیدشان موفق شوند اما این کار نیازمند تعهد و اعمال متفکرانه از سوی بالادستی‌هاست و زمان بسیاری هم می‌برد، زمانی برای تفکر درباره مسایل احتمالی، زمانی برای تصمیم‌گیری‌های مناسب و زمانی برای اطمینان از این مساله که تمام افراد درگیر آمادگی لازم را دارند. 

«ریچارد اس. دیمز» و «تری آ. دیمز»، نویسندگان کتاب با بهره‌گیری از زبانی ساده، هر یک از فصل‌های کتاب را با یک سوال آغاز کرده‌اند که ادامه فصل به پاسخ آن اختصاص دارد؛ نیازهای واقعی ما کدامند، به چه میزان زمان برای برنامه‌ریزی نیاز داریم، چه کنیم تا متوجه شویم که عدالت را رعایت کرده‌ایم، به افرادی که باید از سیستم خارج شوند چه بگوییم، به افرادی که باقی می‌مانند چه بگوییم، کار را یکباره انجام دهیم یا مرحله به مرحله برخی از این سوال‌ها به شمار می‌آیند که در فصول جداگانه پاسخ داده شده‌اند.

شاید مهم‌ترین نگرانی برای مدیران مجموعه‌های مختلف در تعدیل نیرو این است که آنان به افراد مشمول تعدیل نیرو چه بگویند و چه مواجهه‌ای با آن‌ها داشته باشند. نویسندگان در فصلی از کتاب که به این موضوع اختصاص یافته است تاکید می‌کنند که ملاحظات اخلاقی و ادب در اعلام اخراج کارکنان رعایت شود؛ برای مثال باید اول هفته یا اول روز این موضوع در نهایت احترام به کارمند اعلام شود نه این‌که رمز ورود رایانه او تغییر کند یا وقتی که در مرخصی به سر می‌برد او را از کار اخراج کنیم.

گذاشتن نامه روی میز بدون روبه‌رو شدن و ارایه توضیحات به کارمند کار درستی نیست. ارایه دلایل تعدیل نیرو به طور منطقی، پرهیز از بحث و قانع کردن کارمند و ترتیب دادن امکاناتی که افراد به خانه بروند چند نمونه از نکته‌های متعددی است که نویسندگان کتاب در این کتاب یادآوری کرده‌اند که به نظر منطقی می‌رسند.

این کتاب به دلیل کم‌حجم بودن و سادگی متن آن می‌تواند مورد استفاده مدیران واقع شود، به ویژه آن‌که عموم مدیران افراد پرمشغله‌ای هستند که امکان مطالعه کتاب‌های مفصل با زبان تخصصی برای آنان چندان امکان‌پذیر نیست.

چاپ نخست کتاب «تعدیل نیرو، کوچک‌سازی با کمال اعتماد به نفس» با ترجمه هومن اهرامی با شمارگان دوهزار نسخه، 122 صفحه و بهای سه هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سازمان مدیریت صنعتی منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها