«جستارهای تاریخی» دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی با 6 مقاله در حوزه تاریخ فرهنگی ایران، بازشناسی جریانها و جنبشهای سیاسی، آداب و رسوم و دیگر مسایل مربوط به این حوزه از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد.-
امیر رضائیپناه و رجب ایزدی در مقاله «بنیاد و ساختار نظام قانونگذاری و نمایندگی در آرای علمای مشروطهخواه (با کانونیبودن آرای شیخ محمدحسین نائینی و شیخ اسماعیل محلاتی)» مینویسند: «مقاله به دنبال بررسی و کندوکار در بنیادها و ساختار این نظام از زاویه دید علمای مشروطهخواه این عصر است.»
مقاله «نخبگان ایران عصر صفوی از دیدگاه شاردن (از اواخر دوره شاه عباس اول تا اوایل دوره شاهسلیمان)» بهقلم عباس زارعی مهرورز و محسن مومنی به عملکرد نخبگان در جامعه و چالشهایی که بهویژه گروه اول نخبگان در عصر صفوی به وجود آورده، میپردازد.
در بخشی از مقاله «تاثیر روایات ملی ایران در تاریخنگاری گرجستان (هشتم تا نهم میلادی)» بهقلم علی علیبابایی درمنی نوشته شده است: «حکومت مستقیم ایرانیان بر قفقاز و همچنین حکومت سلسلههای محلی با تبار ایرانی در قفقاز از عوامل رواج فرهنگ و تمدن ایرانی در آن سرزمین در دوران باستان بهشمار میرود. گُسانها روایات ملی ایرانی را در قفقاز رواج دادند. بهرهگیری مورخان قفقازی از سبک و سیاق رایج در روایات ملی ایرانیان در دوران باستان از نمودهای تاثیر فرهنگ ایرانی در قفقاز است.»
جلیل نایبیان و جواد علیپور سیلاب در مقالهای با نام «مدارس زرتشتیان در دوره قاجار» با رویکردی تحقیقی و تحلیلی تاثیر مدارس در پیشرفت فرهنگی و اجتماعی زرتشتیان ایران را بررسی کردهاند. در این مقاله نوشته شده است: «تا اواسط دوره ناصرالدینشاه و با ورود نخستین فرستاده پارسیان، مانکجی هاتریا، زمینه برای ایجاد مدارس به سبک جدید و با برنامه متفاوت برای زرتشتیان فراهم شد. او مدارسی در کرمان و یزد و تهران تاسیس کرد.»
مقاله پایانی این شماره از سهراب یزدانی و ابراهیم بوچانی به موضوع «کندوکاوی در اندیشههای آموزشی طالبوف تبریزی» اختصاص دارد. در این مقاله نوشته شده است: «طالبوف تبریزی از جمله دگراندیشان دوره قاجار بود که آثار گوناگونی تالیف کرد و در خلال آثارش به بازگویی نظرهای خود پرداخت. طالبوف به گفتمان حاکم بر نظام آموزشی ایران عصر قاجار ایراداتی اساسی میگرفت و همین مساله باعث شد که در لابهلای کتاب خود با مقایسه نظام آمورشی ایران با دیگر کشورها به انتقاد از نظام آموزشی موجود بپردازد.»
شماره پنجم دوفصلنامه «جستارهای تاریخی» در 156 صفحه، شمارگان 500 نسخه و بهای 12هزار تومان از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برای علاقهمندان این حوزه در دسترس است.
نظر شما