شاهرخي مهر در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: حضور در نمايشگاه كتاب به دليل اين كه شبكهاي تازه تاسيس است براي راديو كتاب يك فرصت است و ميتواند در اين فرصت با ناشران، نويسندگان و مخاطبان عمومي و تخصصي دنياي كتاب بيشتر آشنا شود و همچنين برنامههاي راديوهاي ديگر مستقر در نمايشگاه را با موضوع كتاب،پوشش دهد.
تهيه كننده راديو كتاب اظهار كرد: شنوندگان راديو كتاب از ساعت پنج عصر تا دو بامداد ميتوانند برنامههاي اختصاصي راديو كتاب را گوش دهند.
شاهرخي مهر عنوان كرد: راديو كتاب علاوه بر اين كه در نمايشگاه كتاب از 9 صبح تا 9 شب در غرفه نهاد كتابخانههاي عمومي كشور حضور دارد، برنامههاي شبكههاي ديگر راديويي را هم پوشش ميدهد.
تهيهكننده راديو كتاب درباره برنامههاي اين راديو اظهار كرد: برنامهها حول محور كتاب و تمام عناصر مرتبط با اثر، كه از قلم يك نويسنده شروع مي شود و تا موضوع چاپ و نشر ادامه دارد، از محورهاي كاربردي براي توليد برنامههاي راديو كتاب است و تمام عواملي كه باعث مي شود يك كتاب ديده شود و مخاطب آن را بخرد و بخواند در فهرست موضوعهاي توليدي برنامههاي راديو كتاب هستند و حتي خواننده كتاب هم ميتواند در اين موضوع دخيل باشد.
شاهرخي مهر درباره برنامههاي راديو كتاب به طور جزيي گفت: راديو كتاب به تمام عناصر مرتبط با كتاب ميپردازد و اگر كتاب را در نقطه مركز قرار دهيم، نويسنده اثر، موضوعات كتاب، طبقهبندي كتابها و بررسي اين موضوع كه چه كتابهايي چاپ مي شوند و كدام كتابها در ايران و خارج از كشور منتشر مي شوند و همچنين وضعيت صنعت چاپ و نشر كتاب، انواع كتابهاي توليدي براي مخاطبان گوناگون از كودك و نوجوان تا مخاطبان خاص، از محورهاي برنامههاي راديو كتاب هستند.
تهيه كننده برنامه راديو كتاب افزود: كتابهاي ويژهاي كه در زمينه خاص چاپ مي شوند و كاربردهاي خاصي دارند و همچنين آثار قصه، قصهگويي و ادبيات شفاهي ما كه اين آثار شفاهي را ثبت و به نوشته ها تبديل كردند،مي تواند دستمايه توليد برنامه در راديو كتاب باشد.
شاهرخي مهر كه تهيهكنندگي در شبكههاي ديگر راديويي را هم تجربه كرده است، درباره هدايت مخاطبان براي خريد كتاب از طريق راديو كتاب گفت: نقش اطلاعرساني و تبليغ براي يك كتاب و يا نويسنده كار راديو كتاب نيست و اين رسانه به تنهايي نميتواند در زمينه معرفي كتاب به مخاطبان خدمات ارايه دهد و اين اتفاق در صورتي عملي ميشود كه كتاب به عموم مردم متعلق باشد و شامل معرفي هر نويسنده و كتابي نميشود.
وي اظهار كرد: راديو كتاب در طول نمايشگاه كتاب تلاش ميكند با نويسندگاني كه در عرصه كتاب شناخته شدهاند، گفتوگو كند و با معرفي زمينههاي فعاليت آنها، وارد دنياي فرهنگي مخاطبان شود اما به طور مستقيم نميتواند به تبليغ يك كتاب بپردازد.
تهيه كننده راديو كتاب درباره آغاز به كار اين راديو گفت: با توجه به ضرورت وجود يك شبكه تخصصي براي كتاب با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارشاد و همچنين صدا و سيما تصميم بر اين شدكه شبكه راديويي كتاب به صورت آزمايشي سال گذشته افتتاح شود و این شبکه به صورت رسمي از بهمن ماه سال 1391 كار خود را آغاز كرد.
وي عنوان كرد: از برنامه اختصاصي رايو كتاب، برنامههايي مانند ديباچه، هزار برگ زرين، پيشخوان، و پاتوق كتاب است و شاهنامه خواني، گپ با نويسندگان، روايت شفاهي قصههايي مانند قصه ظهر جمعه، بينوايان و دا از جمله قصهگوييهاي راديو كتاب است.
شنوندگان راديو كتاب ميتوانند روي موج اف ام به طول 5و89 مگاهرتز شنونده رايو كتاب باشند.
پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۳
نظر شما