به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابطعمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، این کتاب در 13 فصل تنظیم شده و حاصل تجربه و تلاش مجید رضاییان در عرصه روزنامهنگاری، سردبیری و تیترنویسی در مطبوعات کشور است.
دکتر مجید رضائیان که خود از متخصصان رشته روزنامهنگاری است، تیترنویسی را تجربیترین، ظریفترین و در عین حال سختترین فرم روزنامهنگاری میداند که برای همه فرمهای روزنامهنگاری از خبر، گزارش، گزارش خبری، مصاحبه گرفته تا گزارش، یادداشت، سرمقاله، مقاله و نقد بهکار میرود.
وی در فصول مختلف کتاب علاوه بر بررسی ویژگیها و ادبیات تیتر به تشریح 13 روش و تکنیک تیترنویسی میپردازد و با ذکر مثالها و نمونههایی از منابع مختلف، امکان درک فرآیندها و تکنیکهای مورد استفاده در تیترنویسی را برای خواننده فراهم میآورد.
نویسنده در بخشی از این پژوهش مینویسد: «تیتر دشوارترین نقطه کار روزنامهنگاری است و پلی است که سردبیران با مخاطبان برقرار میکنند. «تیتر» یا «میانبر رسانهای» کار «نشان» و تحریک یا جلب توجه مخاطب را برعهده دارد و باید با روانترین و مؤثرترین بیان در کمترین زمان برای مخاطب درک معنا ایجاد کند. به طوری که به خواندن به عنوان پیشزمینه فهمیدن نیاز نداشته باشد. به عبارتی، اگر یک متن توسط مخاطب دیده شود، خوانده نشود، فهمیده شود؛ تیتر است.»
در بخشی از کتاب در بحث «تئوری ربط» به تحقیقات «ویلسون و اسپربر» در این زمینه اشاره شده و این نکته مورد تأکید قرار گرفته است که تیترها باید بهگونهای طراحی شوند که ربط بین متنها و مخاطبان را بهینه سازند و خواننده را در فهمیدن بهتر متن یاری کنند. در واقع، رابطه بهینه میان متن و مخاطب توسط تیتر ایجاد میشود.
در این اثر، نویسنده نمونههایی از تیتر مطبوعات و رسانههای داخلی را در قسمتهای مختلف بحث بررسی کرده و در انتهای هر فصل تمرینها و پرسشهایی را برای خواننده تدارک دیده است تا با انجام آنها به درک دقیقتر و عمیقتری از مباحث مطروحه برسد.
تیترشناسی پیش از تیترنویسی، زبان تیتر، ساختار تیتر، اطلاعات، پیام و کارکردهای تیتر، ویژگیهای تیتر، مکملهای تیتر، تکنیکهای تیترنویسی، انواع تیتر، جایگاه تیتر در انواع و سبکهای روزنامهنگاری، موسیقی در تیتر، تیترنویسی فرمی، تفاوت تیترهای چاپی و اینترنتی، تیتر و صفحهآرایی از فصلهای مختلف این کتاب است.
چاپ نخست کتاب «تیترشناسی» در 192 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و بهای هفت هزار تومان از سوی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها به بازار عرضه شده است.
چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱
نظر شما