پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۰
مطلع الاعتقاد فی معرفة المبدأ و المعاد

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

در نسبت دادن وجوب امر یا اموری بر خداوند 

اشاعره گفته‌اند: «همانا خداوند کامل بالذات است، و «وجوب» چیزی است که ترک آن نکوهش گردد. پس اگر بر خدا چیزی واجب باشد، بدلیل ترک آن مورد نکوهش قرار می‌گیرد. در حالیکه نکوهش و مذمت، دلیل بر نقص باشد، پس لازم آید که خداوند ناقص باشد و با فعل آن واجب، کمال کسب کند».
معتزله با چند دلیل وجوب را بر خداوند اثبات میکنند:
1) خداوند برای نیکوکاران وعده پاداش داده است پس برای او واجب است که به وعده خود وفا کند.
2) افعال نسبت به قدرت خداوند متساویند، پس برای او واجب است کاری کند که در آن احسان و خوبی بیشتری باشد و آن همان اصلح است.
3) همانان خداوند عادل است پس برای او واجب است که ستمکار را عذاب نماید.
4) خداوند انسانها را آفریده پس برای او واجب است که به آنها روزی دهد.

صفحات 34 و 35/ مطلع الاعتقاد فی معرفة المبدأ و المعاد/ ملامحمد فضولی بغدادی، سبحانعلی کوشا/ انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا/ چاپ اول/ سال 1391/ 164 صفحه/ 4600 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها